Pienoismallit.net

Eduardin fotoetseistä

Jyrki Hirvonen kirjoitti:
Onko kellään kokemusta Eduardin pikaliimasta?
-Hyvää liimaa.
Ei oikein etsit pysy paikallaan Loctiten Super Attack -liimalla, eikä liioin muillakaan rautakauppaliimoilla.
Jaa-a, itselläni ei ole ollut ongelmia , vaikka olen rautakauppapikaliimoilla liimaillut etsejä. Käsitteletkö etsiosia mitenkään ennen liimausta? Entä millaiselle pinnalle liimaat? Vähän pelkään, ettei Eduardin liima pelasta tilannetta, jos et rautakaupasta löydä sellaista liimaa, jolla etsit pysyisivät paikallaan.
Pekka Muikku kirjoitti:
Jaa-a, itselläni ei ole ollut ongelmia , vaikka olen rautakauppapikaliimoilla liimaillut etsejä. Käsitteletkö etsiosia mitenkään ennen liimausta?
Sanos Pekka, käsitteletkö itse etsiosia ennen liimausta? Meinaan että minulle ei ole tullut mieleenkään niiden minkäänlainen "käsittely" ?? Hermot menee jo niiden normikäsittelyssäkin, kun niitä saa kaivaa esim. nenästään sen jälkeen kun ne on irti leikattu. kele

Itse olen käyttänyt jo monta vuotta Fallerin valmistamaa Rapid Gel-pikaliimaa ja sen kanssa kaikenlaiset etsit ovat tarttuneet kiinni just niinkuin niiden pitääkin. Kyseistä liimaa on ainakin Risteysaseman valikoimassa.
Pekka Muikku kirjoitti:
Käsitteletkö etsiosia mitenkään ennen liimausta? Entä millaiselle pinnalle liimaat?
Puhdistan osat ennen liimausta ja ihan maalittomalle muovipinnalle liimaan. Taitaa olla ongelman nimi tärpätti jota käytän litkutukseen. Tästähän oli puhetta jo toisessa ketjussa. Tilasin juuri Pienoismallimaailmasta tarvikkeita ja lisäsin tilaukseen ZAP-A-GAP CA+ liiman, valmistajan mukaan 7-10 sekuntia asetteluaikaa ja verraton pitävyys (liekö pelkkiä myyntipuheita?). Saa nyt nähdä.
Raimo Leino kirjoitti:
Sanos Pekka, käsitteletkö itse etsiosia ennen liimausta? Meinaan että minulle ei ole tullut mieleenkään niiden minkäänlainen "käsittely" ??
Käsittelenhän minä. Hiomapaprulla pyyhkäisen pinnat niistä ja osat joita ei pysty hiomaan, pesen apteekin bensiinillä. Auttaa paitsi liimattavuuteen, myös maalin tarttuvuuteen.
Raimo Leino kirjoitti:
Sanos Pekka, käsitteletkö itse etsiosia ennen liimausta? Meinaan että minulle ei ole tullut mieleenkään niiden minkäänlainen "käsittely" ?? Hermot menee jo niiden normikäsittelyssäkin, kun niitä saa kaivaa esim. nenästään sen jälkeen kun ne on irti leikattu. kele
Tuo on kyllä hyvä pointti. Ainakin kaikista pienimmät osat menee liimaukseen mahdollisimman nopeasti ja ilman minkäänlaista käsittelyä (ettei mattohirviö ehdi syömään niitä). Isommat osat voi varovasti pyyhkiä tärpätissä kostutetulla tops-puikolla. En tiedä onko siitä oikeasti mitään iloa.
ZAP-A-GAP CA+ liiman, valmistajan mukaan 7-10 sekuntia asetteluaikaa ja verraton pitävyys (liekö pelkkiä myyntipuheita?). Saa nyt nähdä.
ZAP-A-GAP on todella hyvää kamaa etsiosien liimaamiseen. Pieni tippa liimakohtaan, pari hönkäisyä kuivumista nopeuttamaan ja tekemää liimatipasta kivan tahmean. Siihen sitä kelpaa nopeasti tiputtaa pieni etsi- tai resiiniosa. Hyvin pysyy kiinni.

/marko
Ainakin kaikista pienimmät osat menee liimaukseen mahdollisimman nopeasti ja ilman minkäänlaista käsittelyä (ettei mattohirviö ehdi syömään niitä).
Eivätkä ole pysyneet kiinni.. :)
Ei tulisi mieleenikään pitää mattoa mallailupöydän lähellä. Syö osia ja tuottaa pölyä.
Isommat osat voi varovasti pyyhkiä tärpätissä kostutetulla tops-puikolla. En tiedä onko siitä oikeasti mitään iloa.
Edelleen…--> eivätkä ole pysyneet kiinni. Jospa kokeilet joskus hieman hioa niitä?
Pekka Muikku kirjoitti:
Ei tulisi mieleenikään pitää mattoa mallailupöydän lähellä. Syö osia ja tuottaa pölyä.
[
Se nyt oli vaan yleisnimi sille otukselle pöydän alla joka syö kaiken sinne pudonneen. Itseasiassa en omista yhtään mattoa, koska koirani söi ne pentuna. Ja ei, osia syövä hirviö ei ole tuo kyseinen koira, se on tuo kammottava laikukas harmaa muovilattia. Pitänee kokeilla tuota varovaista hiontaa.