Pienoismallit.net

Maalien sekoittaminen

Anteeksi jos olen vähä-älyinen, mutta nyt en ymmärrä mitä haette takaa? :-D

Siis ohenteen laitan vasta sekoittamisen jälkeen.

- Tarkoitatteko että laitan ensin ohenteen, sitten sekoitan, ja siinnä sekoittamisen ajassa ohenne haihtuu?

- Ei ei, ensin sekoitus ! ;-)
Purkissa on itsessään ohennetta, tämän haihtumista tässä ilmeisesti tarkoitettiin.

Itse en ravistele peltipurkkimaaleja ollenkaan, inhoan korkkien putsaamista ja vielä enmmän maalin kuivumista purkkiin. Sekoitus tapahtuu tikulla (avovaimolta pöllittyjä appelsiinipuisia keppejä, joiden käyttötarkoitus liittyy jotenkin meikkaamiseen) jonka jälkeen maali injektioruuttaan ja samaan ruiskuun ohenteet ja nämä ravistamalla sekaisin. Samaan ruiskuun myös muuta maalia, jos pitää sotkea sävyjä. Injektioruiskusta maali sitten suoraan maaliruiskun kuppiin tai siveltimellä maalatessa pullonkorkkiin.
Mixa Aho kirjoitti:
Purkissa on itsessään ohennetta, tämän haihtumista tässä ilmeisesti tarkoitettiin.
- Joo, kiitos. :-)
Onko jollain ilmennyt maalien ohentamisessa ja sekoittamisessa injektioruiskuilla seuraavankaltaista ongelmaa: käytän apteekista hankittuja 10 ml:n muoviruiskuja ja injektioneulaa. Kun ruisku on ollut jonkin aikaa käytössä, mäntä ei painukaan enää aivan alas asti vaan ruiskun pohjalle jää hiukan maalia. Kun mäntää painaa tarpeeksi kovaa, se kyllä painuu alas asti, mutta ruiskun pohjalla oleva maalin ja ohenteen seos ei poistukaan neulan kautta vaan roiskahtaa yleensä yläkautta suoraan sormille.

Osaako joku sanoa mistä tässä on kyse? Liittyykö tämä jotekin ruiskun tiivisteen hapertumiseen tai siihen, ettei se kestä Humbrolin ohennetta?
Ismo Sillanpää kirjoitti:
Osaako joku sanoa mistä tässä on kyse? Liittyykö tämä jotekin ruiskun tiivisteen hapertumiseen tai siihen, ettei se kestä Humbrolin ohennetta?
Tuo kuulostaisi lähinnä siltä, että neula menee tukkoon.
Lainaus:
Eivät kestä ruutan tiivisteet tiukkoja liuottimia. Ensin maali ruuttaan ja sitten liuotin. Silloin tiiviste ei joudu akosketukseen raa´an liuottimen kanssa.
Ennen purkin avaamista lämmitän sitä esim pöytälampun päällä välillä ravistellen (sitä purkkia) . Liian kauan jos purkkia lampun päällä korventaa niin voi sisällä paine nousta ja kansi poksahtaa pois. Tältä on toistaiseksi vältytty.
Noista filmipurkeista, säilyisikö miksattu maalu siinä pidempäänkin. Meinaan, kun olen joutunut tuota hävittäjää varten sekoittelemaan maaleja keskenään, tuppaa värisävy muuttumaan verrattuna edelliseen kertaan. Jos kerralla saisi kunnon satsin samaa sävyä olevaa maalia, ei tartteis sekoittaa heti uudestaan. Tuolla injektioruiskulla on ollut hankala mittailla pieniä määriä ja prosenttien mukaan, kuten Revellin ohje neuvoo.
Samu K kirjoitti:
Noista filmipurkeista, säilyisikö miksattu maalu siinä pidempäänkin.
Minulla akryylimaalit ovat säilyneet filmipurkeissa vuosien ajan käyttökelpoisina.
Kohta joku kysyy: Mitä ovat filmipurkit?