Pienoismallit.net

Ajovalojenlinssit?

Ongelma on tämä:Mulla on vanha Matchbox/Amt Ford Mustang 1964 1/4 mittakaavassa 1/16, josta puuttuu ajovaloista lasit. Nyt tarvittais vinkkejä uusien tekemiseen (on yritetty tehdä, mutta tulos huono). Eli tekniikassa on puute tarvitsen korjausta. HELP!
Kirkasta muovilevyä, jota lämmittää kynttilän päällä ja painaa jonkin sopivan pyöreän ja kuperan kappaleen päälle. Ennen muovausta raaputtaa tai viiltää heijastuskuviot muovilevyyn.
Toinen helppo metodi on tehdä vaikka Micro Kristal Clearista lasi siihen lamppuun.
Antti kirjoitti:
Toinen helppo metodi on tehdä vaikka Micro Kristal Clearista lasi siihen lamppuun.
Miten tämä tapahtuu,en osaa käyttää itse tuota tököttiä.
Tossahan se ratkaisu saattaakin olla. Mä olen muotoillut linssin ensin ja raaputtanut vasta sen jälkeen. Takaisin pöydän ääreen.
Kiitos kaikille!
Juuri tuolla tekniikalla tein Sotkaan lampun lasin. Eli ensin kirkkaaseen muoviin kuviot veitsen terällä, sitten lämpöä muoviin ja sopivalla pyöreäpäisellä mallineella painaan lasiin oikean muodon. Tässä kuva lopputuoksesta: www.pienoismallit.net/galleria/malli_169/kuva_4020/
Nyt on koe kappale tehty ja hyvä tuli. Tipautin viimeiseksi vielä nesteliimaa urien päälle ja se paransi vielä lopputulosta.
Aina ei tarvitse edes lämmitellä levyjä. Omissa projekteissani olen raaputellut kuviot levyyn ja sitten lyönyt linssin reikämeistillä. Reikämeistin käyttö tekee linssistä jo valmiiksi hiukan kuperan, lisää kuperuutta voi varovasti hieroa linssiin puisen siveltimenvarren tylpällä päällä.