Pienoismallit.net

Kuomujen raamituksien maalaus?

Tyhmä kymysys, mutta voisiko joku neuvoa, miten raamitukset saisi kunnollisiksi? Pekka Muikku neuvoi, mitä dippaus lattiavahaan tarkoittaa. Ymmärsin sen ja tietty maskauksen(terävä veitsi, maskausteippi ja niin edelleen..) Kuinka maali kestää vahassa dipatussa lasiosassa? Kokeilin tätä Stukani kuomuun ja meni pers…lleen. Maalaus irtosi maskeja irroitettaessa. Mitä tapahtui ja kuinka hemulissa voin jatkossa välttää vastaavan mokkendaalin??
Neuvoista kiitollinen Seppo
Itse kokeilin kerran vahadippausta mutta en oikein menetelmään syttynyt. Viimeinen malli jonka rakensin sisälti valmiit maskit, eka kerta kun kokeilin ja toimivat hyvin. Ruiskumaalareille maskit ovat ainoa vaihtoehto,itse olen pensselimaakari ja vapaalla kädellä on tullut töhrittyä.
Tuota noin,miksi se pitäisi dipata vahaan ennen maalausta??Senhän voi kirkastaa maalauksen jälkeen.
Juuri noin kun Paavo sanoi. Ennen kuomun paikoilleen liimausta putsaa sisäpuolen lasinpesunesteeseen dipatulla punpulipuikolla ja lopuksi ulkopuoli samalla tavalla,lähtee kaikki sormenjäljet.
^^ Totta, mutta jos mallin lopulllinen pinta ei ole kiiltävä, pitää lakata, ja siinä joutuisi taas maskauspuuhiin.
No niin, alkaa vanhalle asiat selventyä. Paljon kiitoksia teille ja Martille erikseen noista linkeistä. Pitää vaan harjoitella. Jäin kuitenkin ihmettelemään, miksi Stukan raamituksien maalit irtosivat maskeja poistettaessa? Käytin Eduardin valmiita maskeja, Humbrolin maalia ja olin pessyt tiskausaineella etukäteen lasiosat runsaalla vedellä huuhdellen ja sitten dippasin ne kirkkaaseen Johnssonin lattiavahaan, annoin vahan kuivua pari päivää, asensin maskit hieromalla raamien reunoja myöten puutikulla, maalasin pensselillä, annoin kuivua pari päivää ja sormet vapisten irroitin maskit terävän askarteluveitsen kärjellä ja pinseteillä…Kauhistuksen kanahäkki!! Lähes kaikista raamien osista irtosi maaleja maskien mukana!!!?? Mika nikastus?? Ei jummarta!!
Seuraavalla kerralla ennen maskien poistoa viillä veitsellä maalikalvo poikki maskin reunalla. Mitä paksumpi tuo kuivunut maalikerros sitä todennäköisempää, että maali irtoaa vääristäkin paikoista.
Ok! Kiitos Vesa.