Pienoismallit.net

Yleinen kehityskeskustelu

Tomi Mynttinen kirjoitti:
…on mahdollista ottaa vastaava käyttöön myös keskusteluviesteissä, jos siihen koetaan olevan tarvetta?
Eräällä foorumilla on käytössä toiminto, jossa tulee ilmoitus jos/kun käyttäjän kirjoittamaa viestiä lainataan. Aktiivisimmat kirjoittelijat ja keskustelijoihin osallistujat saattavat hukkua ilmoituksiin, mikäli haluavat kuitenkin ilmoitukset pitää käytössä mikäli joka kerta tulee viesti kun ketjuun kirjoitetaan.

Overdrive.fi -sivustolla tulee ilmoitus, kun keskusteluketjuun johon olet osallistunut tulee uusi viesti. Viestejä ei tule kuin yksi, kunnes olet käynyt lukemassa ketjun. Eli joka kerta kun joku kirjoittaa ei tule ilmoitusta ennen kuin olet käynyt ao. ketjun lukemassa.

Yksi vaihtoehto on "seuraa tätä viestiketjua" -nappula, jolloin tulee ilmoitus kun tulee eka uusi viesti edellisen lukukertasi jälkeen (sama asia siis kuin edellisessä kappaleessa). Viestiketju menee Overdrivella automaattisesti "seurantaan", kun kommentoit. Seurannan saa pois päältä joko suoraan ilmoituksessa olevasta linkistä tai ao. keskusteluketjusta.
Käytännössä kaikilla foorumeillahan on mahdollisuus tavalla tai toisella helposti seurata keskusteluja joihin on osallistunut. Seuraamismahdollisuuden pitää olla kuitenkin nimenomaan mahdollisuus, eli löydettävissä linkin takaa tms, koska tuo nykyinen ilmoitus on tarkoitukseen liian "hyökkäävä". Muuten aktiivikeskustelujoilla vilkuttaisi koko ajan. Lisäksi pitää huomioida, että kaikki keskustelut eivät ole sellaisia joita haluaisi seurata. SMF-pohjaisilla foorumeilla ärsyttää suunnattomasti kun yhden viestin jälkeen keskustelu roikkuu listoilla hamaan tulevaisuuteen. Mutta tuon voi toki hoitaa myös niin, että ketjut voi asettaa erikseen seurantaan. Mielellään vielä optiona asettaa automaattisesti seurantaan keskustelut kun niihin osallistuu.
Lisäksi mitä enemmän tavaraa nykyisen ilmoitussysteemin kautta näytetään, sitä enemmän itse ilmoituksen näyttäminen kaipaisi kehittämistä, eli jonkinlaista historiatietoa yms, mikä ei ilmeisesti tällä hetkellä ole teknisesti mahdollista.

Itse en kaipaa täällä keskustelujen seurantaan mitään työkaluja, kun keskustelua on kuitenkin rajallisesti ja aktiivikäyttäjänä ne saa helposti luettua etusivun kautta. Vähemmän aktiivisten elämää se voisi kuitenkin helpottaa.
Ja tämähän taisi olla pienoismalliaiheinen systeemi?
Äsken minulla vilkutti viittä uutta kommenttia ja kun klikkasin numeroa, päädyin Antti Lappalaisen profiilisivulle, johon on tosiaan tullut viisi uutta kommenttia. Mutta nähtävästi en ole yhtäkään kommenttia Antin profiiliin kirjoittanut, joten miksi se minulle noista ilmoitteli?
Itsellenikin tuli ilmoitus uusista kommenteista, kun olin kirjoittanut syntymäpäiväonnittelun henkilön seinälle reilu vuosi sitten. Voiko tuota rajata jotenkin pelkästään keskustelu alueelle esim. jättämällä käyttäjien seinät huomioimatta?
Antti Pentikäinen kirjoitti:
Minulla menee aikalailla jumiin koko sivusto, kun hiiri menee tuohon "Lisää palveluja…"-täpän kohtaan ja aukeaa sosiaalisten sivustojen palvelut. Tätä vikaa on ilmenee ainakin Chromella. Muistaakseni Firefoxillakin ilmeni.
Itse en ole havainnut mitään ongelmia kummallakaan selaimella, eikä kukaan muukaan ole toistaiseksi ilmoittanut ongelmista tuon suhteen. Onko muilla esiintynyt vastaavaa?
Kalle Rantanen kirjoitti:
Mutta nähtävästi en ole yhtäkään kommenttia Antin profiiliin kirjoittanut, joten miksi se minulle noista ilmoitteli?
Systeemi otti virheellisesti huomioon myös poistetut kommentit. Tämä on nyt fiksattu, ja vain näkyvillä olevat otetaan jatkossa huomioon.
Ville Järvensivu kirjoitti:
Voiko tuota rajata jotenkin pelkästään keskustelu alueelle esim. jättämällä käyttäjien seinät huomioimatta?
Keskustelualueeseenhan ominaisuus ei (ainakaan toistaiseksi) liity millään tapaa, vaan tässä testivaiheessa pelkästään kommentointiin. Tässä vaiheessa ainoa mahdollisuus on ilmoitukset kaikista tai ei mistään kommenteista. Tulevaisuudessa voi hyvinkin olla mahdollista mukauttaa asetuksia tarkemmin.

Lisääkin kommentteja ja mielipiteitä noista erilaisista uusien sisältöjen ilmoitusominaisuuksista saa esittää, jotta voin niiden perusteella suunnitella systeemin jatkokehittämistä.
Tällä hetkellä pm.net ilmoittaa yhdestä uudesta kommentista. Jos numeroa klikkaa, niin tulee 404 osoitteesta www.pienoismallit.net/galleria/_/

P.S. Voisiko tuo laskea samaan malliin tulleet kommentit yhteen? Siis jos malliin on tullut kolme kommenttia, niin näyttäisi (1) eikä (3). Molemmille tavoille on varmaan puolensa, mutta minusta olisi selkeämpää jos ilmoitusta kerran klikkaamalla lukumäärä vähenisi aina yhdellä. Nythän luku voi olla vaikka 10, eikä voi tietää onko siellä yhdellä mallilla 10 kommenttia (jolloin kaikki kuittautuvat yhdellä klikkauksella) vai 10 mallilla yksi kommentti (10 klikkausta).

//Johtunee nähtävästi siitä, että ko. malli on poistettu ja lisätty uudestaan.
Viimeksi muokattu 18.8.2011 13:35
Tällä hetkellä pm.net ilmoittaa yhdestä uudesta kommentista. Jos numeroa klikkaa, niin tulee 404 osoitteesta www.pienoismallit.net/galleria/_/

//Johtunee nähtävästi siitä, että ko. malli on poistettu ja lisätty uudestaan.
Oikein oivallettu. Tämä on nyt fiksattu ja jatkossa poistettujen mallien kommentit eivät jää enää kummittelemaan.
P.S. Voisiko tuo laskea samaan malliin tulleet kommentit yhteen? Siis jos malliin on tullut kolme kommenttia, niin näyttäisi (1) eikä (3). Molemmille tavoille on varmaan puolensa, mutta minusta olisi selkeämpää jos ilmoitusta kerran klikkaamalla lukumäärä vähenisi aina yhdellä. Nythän luku voi olla vaikka 10, eikä voi tietää onko siellä yhdellä mallilla 10 kommenttia (jolloin kaikki kuittautuvat yhdellä klikkauksella) vai 10 mallilla yksi kommentti (10 klikkausta).
Ihan mahdollista, joskin ehkä alkuun hämäävää nykyiseen tapaan tottuneille. Ei varmaan todellinen ongelma kuitenkaan. Pistetään tämäkin mietintämyssyyn.
"Sivustolla tapahtunutta" loki kulkee pari tuntia jäljes. Joskus olen huomannut, että sinne ei tule merkintää ollenkaan. Onko joku vika siinä?
Tuli mieleen tässä jos käyttäjille annettais mahdollisuus gallupeiden tekoon? Tyyliin mitä rakennussarjoja suosit eniten. Sitten siihen vaihtoehtoja joita käyttäjä saa itse siihen lisätä.

Ihan tällainen pikkumuotoinen kevennys idea sivustolle. Ehkä varsin turha. Ei varmaan ole vaikeeta väsätä tuollainen koodi sivustolle. Kommentteja?