Pienoismallit.net

Yleinen kehityskeskustelu

Kaj-Krister Lindeman kirjoitti:
Olen huomannut, tuolla gallerian puolella, kun jotkut valittavat ettei mahdu tarpeeksi kuvia malleista. Hakekaapa ihmiset netistä sellainen ilmaisohjelma kuin PixResizer! Sillä muokkaatte valokuvat vaikkapa kokoon 400x600 tai jotain siihen suuntaan, niin johan alkaa kuvia mahtua. =)
Minun on vaikea uskoa, että ohjelma osaisi pienentää kuvia sen paremmin kuin pm.net, ellei sitten tingi joko koosta tai laadusta. Ennen omatoimista koon muuttamista kehottaisin tarkistamaan, että malleissa käytetään tasaväristä taustaa (maisemataustat yms tietenkin poikkeuksena), työpöydällä lojuvien maalipurkkien ja veitsien esittäminen kun vie yllättävän paljon tilaa.
Ei niitä kuvia tarpeeksi mahdu vaikka valkoista taustaa vastaan kuvaakin… Mutta ei se mua haittaa, ainahan sitä voi linkin laittaa porukalle, tosin eri asia on että kuka käy katsomassa niitä linkkejä. Onhan tämä sivusto paljon parantunut viime aikoina, kiitoksia siitä Tomille!
Kalle Rantanen kirjoitti:
Olen huomannut, tuolla gallerian puolella, kun jotkut valittavat ettei mahdu tarpeeksi kuvia malleista. Hakekaapa ihmiset netistä sellainen ilmaisohjelma kuin PixResizer! Sillä muokkaatte valokuvat vaikkapa kokoon 400x600 tai jotain siihen suuntaan, niin johan alkaa kuvia mahtua. =)
Minun on vaikea uskoa, että ohjelma osaisi pienentää kuvia sen paremmin kuin pm.net, ellei sitten tingi joko koosta tai laadusta. Ennen omatoimista koon muuttamista kehottaisin tarkistamaan, että malleissa käytetään tasaväristä taustaa (maisemataustat yms tietenkin poikkeuksena), työpöydällä lojuvien maalipurkkien ja veitsien esittäminen kun vie yllättävän paljon tilaa.
Kokeile ohjelmaa ennenkuin tuomitset. Tottakai kuvan koko ja laatu muuttuu, mutta täällä sitä ei juuri huomaa.

Kuvat näkyy pm.netissä suurinpiirtein samankokoisena, kuin mitä muokkaamattomana. Pienennän omat lisättävät kuvani aina jotakuinkin tuohon kokoon, ja niistä saa silti selvää, pystyn lataamaan hyvän määrän kuvia, eikä tarvi miettiä missä kuvailee… Voihan kuvat toki jättää suuremmiksikin, oma valinta.

Niin ja jos nyt vertaa vaikkapa sitä, että mun ottamissa kuvissa alkuperäiskoko on 3264x2448, 1,5-2,2 Mt ja muokattuna 600x450, 40-50kt. Ainoa ero, jonka huomasin alkuperäisten ja muokattujen kuvien välillä, oli juurikin se että kuvia mahtuu melko paljon enemmän.
Viimeksi muokattu 8.2.2011 07:57
Juu, huomasin tuossa blogia tehdessä että PMnet pienentää automaattisesti jonkunverran kuvakokoa, mutta ei ihan riittävästi jos haluaa blogimerkintään useamman kuvan.
Itse pienentelin 20-30 kt kokoon photoshopilla.
Ohjeet-osiossa on aiheesta tarkempaa juttua: www.pienoismallit.net/ohjeet/kuvien-koko/

Kuvia ei siis tarvitse pakkailla (kuvan mittojen pienetäminen kyllä auttaa, mutta kilotavuja on turha katsella), mutta taustalla on valtava merkitys.
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Ohjeet-osiossa on aiheesta tarkempaa juttua: www.pienoismallit.net/ohjeet/kuvien-koko/

Kuvia ei siis tarvitse pakkailla (kuvan mittojen pienetäminen kyllä auttaa, mutta kilotavuja on turha katsella), mutta taustalla on valtava merkitys.
OK, eli kun blogissa tulee kuvarajoitus vastaan, niin tekee taas vaan uuden merkinnän. Onhan se niin, että liian pienistä kuvista on ikävä tihrustella.
Kokeile ohjelmaa ennenkuin tuomitset. Tottakai kuvan koko ja laatu muuttuu, mutta täällä sitä ei juuri huomaa.
Samanhan se tekee kuin kaikki muutkin ohjelmat, ja olen minä kuvia pienennellyt. Mikäs siinä jos muu ei auta ja kuvia pitää saada mahtumaan lisää, mutta en minä sitä automaattiseksi tavaksi suosittele. Etenkään ennen kuin tausta yms on laitettu kuntoon. Täällähän on näkynyt tapauksia, joissa tila on loppunut parin kuvan jälkeen ja niissä on kyllä ollut kyse riemunkirjavasta tausta. Itse olen saanut lekomalleista lisättyä 4-5 kuvaa ilman, että oltaisiin päästy lähellekään edes alinta tilarajoitusta (poikkeuksena jenkki-Brewster). Toki tiedostan, että kuvien koko kasvaa jyrkästi jos kuvataan esimerkiksi dioraamaa tai yksityiskohtia.
Lainaus:
Niin ja jos nyt vertaa vaikkapa sitä, että mun ottamissa kuvissa alkuperäiskoko on 3264x2448, 1,5-2,2 Mt ja muokattuna 600x450, 40-50kt. Ainoa ero, jonka huomasin alkuperäisten ja muokattujen kuvien välillä, oli juurikin se että kuvia mahtuu melko paljon enemmän.
Laskin huvikseni Tsaikan kuvien keskiarvokoon täällä pm.netissä ja se on 37 kt. Jos kuvia mahtuu enemmän niin se johtunee sitten siitä, että kuvat pakataan kahteen kertaan.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Jos kuvia mahtuu enemmän niin se johtunee sitten siitä, että kuvat pakataan kahteen kertaan.
Ja tässäkin tapauksessa vain siitä, että kuvien laatu heikkenee joka pakkauskerralla. Eli yksityiskohtia katoaa ja kuvista tulee pehmeämpiä, jolloin pakkausalgoritmi toimii tehokkaampi.

Se, missä määrin ihmissilmä havaitsee laadun heikkenemistä, riippuu paljon muun muassa kuvasta. Jonkinlaisena nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, että jo alunperinkin hailakoita sävyjä ja vähäisiä kontrasteja sisältävissä kuvissa pakkaus ei erotu yhtä häiritsevästi kuin kirkkaita sävyjä ja jyrkkiä kontrasteja sisältävissä kuvissa.
Pasi Kiiski kirjoitti:
kun blogissa tulee kuvarajoitus vastaan, niin tekee taas vaan uuden merkinnän.
Tai ottaa mieluummin minuun yhteyttä.

www.pienoismallit.net/ohjeet/levytilarajoitukset/
Eräs anonyyminä pysyttelevä käyttäjä lähestyi minua kysyen mielipidettäni Facebookista tutun tykkää-toiminnon lisäämiseksi kirjoitusten, kommenttien, kuvien ym. sisällön yhteyteen Pienoismallit.netissä.

Kaiken sisällön yhteydessä oli siis painike, jossa teksti "tykkää" ja sen ohessa olisi lista niistä käyttäjistä, jotka ovat painiketta klikanneet.

Minun mielipiteelläni ei ole paljon enempää painoarvoa kuin kenenkään muunkaan, joten siksi kysynkin teidän käyttäjien mielipiteitä asiasta. Pitäisikö täälläkin pystyä tykkäilemään kaikesta?
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Minun mielipiteelläni ei ole paljon enempää painoarvoa kuin kenenkään muunkaan, joten siksi kysynkin teidän käyttäjien mielipiteitä asiasta. Pitäisikö täälläkin pystyä tykkäilemään kaikesta?
Voitaneen kysyä että mitä lisäarvoa tuo "tykkää" -painike toisi? Useimpia asioita täällä voi kommentoida ja joillekin antaa tähtiä, mielestäni ne riittävät.