Pienoismallit.net

Kehityskeskustelu: Keskustelut

Moi,

Mietin pitkään, että viitsinkö nähdä edes vaivaa enää kommentoida asiaa, mutta kommentoin vain tämän yhden kerran.

Vuonna 1996 olin yhtenä henkilönä muutaman muun kanssa luomassa erästä kansainvälistä keskustelufoorumia (kotipaikka USA:ssa ja keskustelukieli englanti). Foorumi ei liity mitenkään mallailuun, muuten kuin sivuten, koska se on pääsääntoisesti suunnattu ammattisotilaille, reserviläisille ja turvallisuusalan ammattilaisille. Foorumi on yhä olemassa ja voi todella erinomaisesti, jäseniä yli 20000 ja sitä pidetään yhtenä menestyksekkäimmistä alan foorumeista; keskustelu on asiallista ja foorumin tietopankit ovat tiettävästi alan parhaat.

Vuonna 2004 olin luomassa erästä suomalaista sotilas- ja turva-alan foorumia, joka myös nykyisinkin voi ja menestyy erinomaisesti; jäseniä yli 2500 pääosin ammattisotilaita ja poliiseja sekä tietysti reserviläisiä.

Molempien esimerkkifoorumien menestyksen salaisuus on ollut asiallinen keskustelu, asialliset jäsenet ja osaava moderointi. Molemmat foorumit ovat jo nyt pitkäikäisempiä kuin Pienoismallit net foorumi. Enempää en ko. foorumeista kirjoita, otin ne vaan esimerkiksi siitä, että uskon tietäväni jotain keskustelufoorumeista, kun olen ollut kahta perustamassakin.

Mikäli Pienoismallit net foorumi aikoo menestyä jatkossakin, ilman että siitä tulee vain muutamien yksilöiden henkilökohtainen hiekkalaatikko, kannattaa keskittyä oleelliseen, vaikkapa asialliseen esiintymiseen eikä epäoleelliseen pikkusieluiseen arbitraariseen toimintaan.

En ole henkilökohtaisesti moksiskaan yhden keskustelun poistamisesta, se ei hetkauta maailmaani sinne tai tänne. Mutta on täysin sivistymätöntä ja erittäin epäkohteliasta poistaa keskustelu varoittamatta siitä etukäteen ja kaiken lisäksi vielä väärin perustein.

Nyt annetut perustelut:

• Mallailuun liittymätön listauskeskustelu Jaakko Pihlaja
• Mallailuun liittymätön listauskeskustelu Petri Sallinen
• Mielipidekysely Tervo Salminen
• Mallailuun liittymätön listauskeskustelu Tomi Mynttinen

ovat selkeästi täysin perusteettomat, koska noilla perusteilla voidaan aivan yhtä hyvin poistaa kaikkien keskusteluiden kommentit, jokaikinen saitin referenssi, oli ne sitten valokuvia, videoita, kirjareferenssejä jne…

Mm. jokaisen mallin kohdalla kysytään seuraavaa: KOMMENTIT
Ei vielä kommentteja tai kysymyksiä. Kysy tai jaa arvokas mielipiteesi ja kommentoi!

Mitä muutakaan tuo on kuin mielipidekyselyjä…

Joka referenssia, valokuvia, videoita, kirjareferenssejä jne…, voidaan yhtä lailla sanoa/kutsua: Mallailuun liittymättömäksi listauskeskusteluksi, koska ne oikeasti käsittelevät jotain muuta kuin fyysistä pienoismallia (kirja on kirja, valokuva on valokuva, video on video, tekniset ominaisuudet ovat lista joistain ominaisuuksista jne…)

Nyt poistettu keskustelu lähti eteenpäin dokumettiohjelmasta, jota on esitetty lukuisilla eri tv-kanavilla eri maissa globaalisti ja jota ovat olleet tekemässä mm. Imperial War Museum (UK), National Archives and Records Administration eli tutummin NARA (USA), The Boeing Company (USA), BAE (UK), Lockheed Martin (USA) jne…

Top Ten Fighters ohjelmahan on dokumentti, joka samalla toimii referenssinä tekniikkaan, videokuviin autenttisista koneista, suorituskykyyn jne…siinä missä muutkin referenssikirjat, valokuvat yms…

Ohjelmassa kyllä listataan lekot keskinäiseen paremmuusjärjestelyyn eri osa-alueiden ja tarkkaan määriteltyjen kriteerien mukaan - eiköhän sekin omalta osaltaan auta ja laajenna mallarin näkemystä mallattavasta esikuvata ja sitäpaitsi eihän listausta kuitenkaan liian vakavasti pidä ottaa, eikä kiveen kirjoitettuna jumalan sanana.

Tarkoitus oli nimenomaan aikaansaada rentoa ja mielenkiintoista keskustelua aikaiseksi lekomalliemme esikuvista ja samalla hyödyntää ko. dokumenttia yhtenä referenssilähteenä muiden mukana. Mielenkiintoista keskusteluahan aiheesta syntyikin, ennenkuin se poistettiin.

Mikäli edellä annettuja ko. keskustelun poistoperusteita noudatettaisiin, kaikki referenssit, aidot valokuvat, videot, tekniikkatausta jne… pitäisi poistaa saitilta. Samoin perusteluin pitäisi poistaa koko tämä Kehityskeskustelu: Keskustelut osiokin, koska ko. vain mielipidekysely ja mallaukseen liittymätön listauskeskustelu.

Itse asiassa kaikenlainen keskusteluhan foorumilla on täysin turhaa, mikäli yllä mainittuja poistoperusteita noudatetaan, sillä koko foorumihan on pelkästään mielipiteitä ja mielipidekyselyjä, poislukien referenssit. Referenssit taas menee yllä mainittujen poistoperusteiden mukaisesti mallailuun liittymättömiin listauskeskusteluihin.

Tämä lienee jo kaikille lukijoille itsestäänselvää.

Enempää en aio asian tiimoilta kommentoida, jokainen saittilainen ymmärtää absurdin tilanteen - kaikki voidaan mielivaltaisesti poistaa…
Raimo Leino kirjoitti:
- tieto lisää tuskaa, ymmärrys vähentää sitä…

Toivon vaan, että kyseisen "kohuketjun" avannut henkilö ei nyt tuosta hermostu ja sen takia lopeta kirjoittamistaan tänne - hän on kuitenkin jo monen vuoden ajan tuottanut tänne ylivoimaisesti parhaita ja asiallisimpia kirjoituksia.
Kiitokset vilpittömistä kehuista.

En hermostu helposti, mutten hyväksy mielivaltaisia lapsellisia tekoja, sen verran elämää on tullut nähtyä. Hiekkalaatikkoleikit (niitä olen nähnyt reaalielämässä ihan tarpeeksi) eivät kiinnosta minua, eivätkä eipäs - juupas keskustelut, ne eivät tuo lisäarvoa.

Tähän asti olen laittanut saitille vain pienen pintaraapaisun materiaaleista mitä minulla on hallussani. Ihan hyvää hyvyyttäni jaan tietoa, koska uskon jaettuun tietoon ja materiaalia minulla löytyy enemmän kuin riittävästi. Esim. tällä hetkellä referenssikuviani on katsottu reilusti yli 100000 kertaa ja ko. on vain pieni marginaalinen osuus kuvamateriaalistani.

Mutta jos saitti menee tuohon mielivaltaiseen arbitraariseen toimintaan, toiminta ja tiedonjako eivät kiinnosta minua enää ja uskoisin ettei kiinnosta montaa muutakaan.

Foorumit ovat vain niin hyviä kuin niiden jäsenistö - mikään ei ole ikuista. Parhain terveisin, AJ
Viesti on poistettu moderaattorien toimesta.
AJ kirjoitti:
Mutta on täysin sivistymätöntä ja erittäin epäkohteliasta poistaa keskustelu varoittamatta siitä etukäteen ja kaiken lisäksi vielä väärin perustein.
Kyllähän minä yritin varoittaa, että pelkässä listausmuodossa keskustelu tulkitaan todennäköisesti sääntöjen vastaiseksi, mutta koit tarpeelliseksi oikein erikseen yllyttää listaamiseen.
Itse en ollut poistamisen kannalla koska ketjussa käytiin oikeaa keskusteluakin, mutta sitä ei käy kiistäminen ettetkö olisi pyrkinyt luomaan nimenomaan listauskeskustelun. Ja jos jokainen vain vuorollaan käy listaamassa kymmenen konetta, niin ainakaan minua ei erityisemmin kiinnosta lukea niitä listoja ja juuri sitä syystä nämä listauskeskustelut on kielletty.

Mitä näihin sääntötulkintoihisi tulee, niin yrität oikein ehdoin tahdoin lukea ne toisin kuin ne on tarkoitettu.
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
O_o
Olen kyllä täysin AJ:n kannalla noissa tulkinnoissa. Nimittäin kovin väljällä tulkinnalla ei ehkä tuotakaan ketjua olisi poistettu. Ja olen yhä samaa mieltä kuin aiemmin että selkeästi aiheeseen liittymättömät keskustelut toki voi ja pitää poistaa, mutta tämä alkaa olemaan jo turhaa saivartelua ja tuolla perusteella edellä esitetyin mielipitein pitäisi paljon muutakin poistaa. Jos olisin joskus tännekkään tuottanut mitään hyödyllistä tai edes järkevää tekstiä niin äänestäisin jaloillani, tai siis näppäimistölläni ja lopettaisin sisällön tuottamisen ja poistaisin vanhatkin. Ihan vain ettei ne loukkaa kenenkään oikeus tajua. Mutta kun näin ei ole niin taidan vain jatkaa toisten neppis radalla kävelyä kun sopiva tilaisuus tulee =D
Jaakko Pihlaja kirjoitti:
Paavo Virolainen kirjoitti:
No sanokaapa arvon moderaattorit sitten että miksi se keskustelu sai jatkua neljän sivun verran ennenkuin se poistettiin? johan siitä keskustelun avauksesta ois luullut näkevän sääntöjen "vastaisen" toiminnan.
No, vastaanpa sitten tähän kysymykseen.

Itse napsautin tuolle ketjulle ensimmäisen miinus-äänen. Miksi? No koska olen täysi kusipäämoderaattorikaikkienketjujenylivaltiasitsesielunvihollinen!

No, ei aivan. Oman tulkintani mukaan tuo ko. ketju ei ollut sääntöjen mukainen, vaan oli listaus kuten jo todettua. Tämän jälkeen ketju odotteli vielä niitä paria muuta modea jotka olisivat pistäneet ne pari puuttuvaa miinus ääntä. Tänä aikana modejen alueella puitiin asiaa, mitä tuon ketjun kanssa pitäisi tehdä ja ketju siis oli edelleen täällä muokattavana.

Tyydyttääkö nyt vastaus?
Kyllä. Asia tuli nyt selväksi. Kiitos myös Eskolle vastauksesta.
Ihmisellä on aina kaksi vaihtoehtoa, joko sitä tekee mitä haluaa ja nillittää, kun moderaattorit / ylläpito poistaa sisällön tai sitten noudattaa sääntöjä. Sääntömuutoksia voi ja pitää ehdottaa, mutta ei niin, että ehdoin tahdoin rikkoo sääntöjä ja sitten ottaa itkupotkumarttyyriraivarikohtauksen siitä, että sääntörikkomukseen (räikeään tai vähemmän räikeään) puututaan ylläpidon toimesta.

Nyt jos vaikka AJ oikein kiltisti Tomilta pyytää ketjua takaisin, se varmasti onnistuu. Keskustelun luonteen vain pitää muuttua pelkästä listaamisesta keskusteluksi. Yleensä ketjut vain poistetaan näkymästä, kaikki data jää tietokantaan, jo ihan oikeusturvasyistä.

Kalle teki oikein kun varoitti keskustelun aikana siitä, että mallailuun liittymätön listaaminen on säännöissä kiellettyä.
Jeeee! Ketju takas, eiköhän varoitus riitä ja keskustelu voi jatkua. Kuhan "top ten"-listat ei ole ketjun ainut anti. =)

Lisäksi modeille lukittamisoikeudet ja velvollisuus lisätä lukitsemiskommentti sekä joku sheriffin tähti nimen perään, jotta osaa ottaa tietyt henkilöt hieman vakavammin.

jatkakaa…
reps, lol ja :-D

Taidan siirtyä takaisin mallailuun, MiG-15UTI pitäisi saada alkuun.
Olen pyrkinyt pitämään säännöt mahdollisimman lyhyinä ja yksinkertaisina ottamatta niissä esille jokaista mahdollista kiellettyä ja sallittua seikkaa. Tarpeettoman pitkät ja seikkaperäiset tekstit kun jäävät aiheesta riippumatta suurimmalta osalta lukematta. Siksi jo etukäteen pahoittelut tästä viestistäni. :)

Yksinkertaisuutensa vuoksi säännöistä löytyy varmasti porsaanreikiä ja tulkinnanvaraa. Olenkin toivonut lähinnä, että kirjaimellisen tulkinnan sijaan noudatettaisiin sitä keskustelun henkeä, jonka olen noilla simppeleillä säännöillä pyrkinyt luomaan. Yleisesti ottaen tämä onkin toiminut aina erinomaisen hyvin, josta suurkiitokset käyttäjille ja moderaattoreille.

Mielipidekyselyt

Säännöissä näillä tarkoitetaan siis lähinnä puhtaasti mielipideasioista kyselyä. Jos saiverrella haluaa, niin totta kai minkä tahansa asia voi luonnehtia mielipideasiaksi.

Uskon, että jokainen varmasti kuitenkin ymmärtää eron verrattaessa näitä:

* Mikä On Paras Elokuva?
* Mielenkiintoisin taistelu toisessa maailmansodassa?
* Waffen-SS… mielipiteitä?
* Adolf Hitler -mielipiteitä?
* Suosikki ww2 tankki?

Näihin:

* Miten kuljetatte pienoismallinne näyttelyihin?
* Mikä maali on nykypäivää?
* Mitä ohenteeksi lattiavahalle?
* Miten maalata ss-uniformut?
* Miksi mattalakka jäi killtäväksi?

Yllä olevat ovat täysin satunnaisesti valittuja todellisia esimerkkejä sivustolla aloitetuista keskusteluista.

Kaikki ovat takuulla sellaisia aiheita, joista voidaan muodostaa erilaisia näkemyksiä kukin mielipiteisiinsä ja kokemuksiinsa perustuen. Tärkein ero on kuitenkin se, että vaikka jälkimmäisetkin ovat väljän tulkinnan mukaan mielipidekysymyksiä, liittyvät ne kuitenkin suoranaisesti pienoismalleihin ja vastaus pohjautunee todellisiin omiin kokemuksiin. Juuri tällainen tieto tekee tästä sivustosta arvokkaan tietolähteen.

Rajanveto on tietysti joskus hankalaa, eikä kaikkia tyydyttäviä sääntöjä pystytä varmasti koskaan laatimaan. Otankin siksi mielelläni vastaan kaikenlaisia rakentavia ehdotuksia sääntömuutoksista. On vain suotavaa, että säännöt elävät sivuston ja käyttäjäkunnan mukana.

Listauskeskustelut

Mitä listauskeskusteluihin tulee, niin en usko, että kovinkaan moni kokee tämän sivuston tehtäväksi keskustella sellaisista aiheista kuin "Onko sinulla lemmikkiä?", "Mitä ostatte joululahjaksi?", "Mitä lautasella?", "Mitä lasissa?" tai "Mitä läksynä?". Todellisia esimerkkejä kaikki nuokin.

Pienoismallit.netin tehtävä ei kuitenkaan missään nimessä ole tarjoakaan kaikkea kaikille, vaan kaikkea pienoismalleista kaikille pienoismalliharrastajille.

Moderaattorit

Moderaattorit eivät ole tahdoton lammaslauma, jonka tarkoituksena on totella minun oikkujani, vaan auttaa minua sivuston ylläpidossa ja arvostan suuresti sitä, että moderaattoreidenkin joukosta löytyy usein eriäviä mielipiteitä. Moderaattoreilla on oikeus omaan mielipiteeseensä ja sen esiintuomiseen siinä missä kenellä tahansa.

Toki koetamme pitää yhtenäisen linjan sääntöjen puitteissa, mutta moderaattoreidenkin nähtävillä ovat ihan samat säännöt kuin muillakin käyttäjillä, ja niiden tulkinnoista käymme tarvittaessa myös sisäistä keskustelua, joka auttaa minuakin omassa päätöksenteossani.

Ilmoitukset poistetuista keskusteluista

Keskustelun aloittaja saa ilmoituksen keskustelun poistosta ja mukana on aina myös perusteet. Useimmissa tapauksissa ei ole tarvetta jättää poistettuja keskusteluja roikkumaan ja halutessaan jokainen käyttäjä voi epäselvissä tilanteissa kysyä poiston syytä ylläpidolta, moderaattoreilta tai keskustelun aloittajalta itseltään.

Poisto vai lukitseminen

Keskustelun lukitsemista käytän yleensä silloin kun koen, että keskustelun siihenastinen anti on ollut kuitenkin arvokasta, eli keskustelu ei lähtökohtaisesti ole sääntöjen vastainen, mutta on sellaiseksi muuttunut. Joissakin tapauksissa tosin vain poistan sääntöjen vastaiset viestit, jonka jälkeen keskustelu voi jatkua normaalisti.

Moderaattorit eivät ole tainneet juuri koskaan poistaa sellaista keskustelua, jonka olisin itse vain lukinnut.