Pienoismallit.net

Kehityskeskustelu: Galleria

Eetu Tahvonen kirjoitti:
Milläs periaatteella mallit muuten järjestäytyvät galleriassa?
Olin jo jonkun tovin ollut siinä uskossa että menevät kronologisesti, lisäysjärjestyksessä, mutta nyt huomasin että ovatkin jonkun muun logiikan mukaan mitä en keksi. Eivät ole aakkosittain, saamien pisteidensä, eivätkä lisäysajankohdankaan mukaan…

Miten olisi mahdollisuus järjestellä gallerian kuvakansioita itse, tai vaihtoehtoisesti valita edellä mainittujen aakkosittaisen tai kronologisen järjestelyn väliltä?
Ja gallerialla tarkoitat tarkkaan ottaen mitä? Pm.netin etusivulla näkyvät joko viimeisimmät mallit lisäysjärjestyksessä tai valikoima parhaita. Kirjautumattomille näytetään aina parhaat mallit, kirjautuneet voivat itse valita asetuksista kummat näytetään. Gallerian etusivulla näytetään aina uusimmat. Jos taas selaa galleriaa esimerkiksi aihealueiden mukaan, uusimmat näytetään ensin, mutta mallit voi halutessaan järjestää myös mittakaavan tai mallarin mukaan. Toisin sanoen minun tietämissäni paikoissa gallerian malleilla on kyllä joku järjestys.
Ei kun ihan tätä omaa henkilökohtaista, "omat kuvat"-galleriaa tarkoitin.
Eetu Tahvonen kirjoitti:
Ei kun ihan tätä omaa henkilökohtaista, "omat kuvat"-galleriaa tarkoitin.
Ah, siinä tapauksessa olen itsekin joskus ihmetellyt asiaa ääneen. Muistaakseni mitään vastausta ei tullut.
Ja toinen juttu. Blogimerkinnöistä näkyyy poistuneen oletuskuvat merkintöjen otsikkokuvan paikalta, on vaan thumbnailit tekstin alla. Mahtaako olla bugi vai uudistus?
Eetu Tahvonen kirjoitti:
Kronologisesti laskevassa rakennusjärjestyksessä. Eli mallin tietoihin määritellyn rakennusvuoden perusteella. Jos rakennusvuosi on sama, järjestetään mallit lisäysajankohta mukaan.

Jos rakennusvuotta ei ole määritelty, näkyvät nämä mallit listan viimeisenä. Se kannattaa siis aina määritellä. Omat kuvat -sivun on tarkoitus muodostaa läpileikkaus omaan mallailuhistoriaan, ja koska kaikki eivät lisää malleja rakennusjärjestyksessä ja sekaan saatetaan lisätä useitakin vuosia vanhoja malleja, on tämä mielestäni selvästi loogisin järjestys ulkopuolisin silmin.

Toki olisi mahdollista, että itselleen omat mallit näkyisivät lisäysjärjestyksessä, mutta muille rakennusvuoden mukaan järjestettynä. Tämä voisi kuitenkin aiheuttaa jossain tilanteissa tarpeetonta sekaannusta.

Laitetaan kuitenkin mietintämyssyyn mahdollisuus mukauttaa järjestystä tarpeen mukaan.
Eetu Tahvonen kirjoitti:
Ja toinen juttu. Blogimerkinnöistä näkyyy poistuneen oletuskuvat merkintöjen otsikkokuvan paikalta, on vaan thumbnailit tekstin alla. Mahtaako olla bugi vai uudistus?
Taitaa olla vain muistivirhe, sillä blogimerkinnöissä ei ole milloinkaan näkynyt isoa otsikkokuvaa. :)

P.S. Blogimerkintöjen ja muidenkin kuvien esittämiseen on mahdollisesti jo lähitulevaisuudessa tulossa uusi vaihtoehtoinen esitystapa, mutta siitä lisää myöhemmin kun asia on ajankohtainen.
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Eetu Tahvonen kirjoitti:
Kronologisesti laskevassa rakennusjärjestyksessä. Eli mallin tietoihin määritellyn rakennusvuoden perusteella. Jos rakennusvuosi on sama, järjestetään mallit lisäysajankohta mukaan.

Jos rakennusvuotta ei ole määritelty, näkyvät nämä mallit listan viimeisenä. Se kannattaa siis aina määritellä. Omat kuvat -sivun on tarkoitus muodostaa läpileikkaus omaan mallailuhistoriaan, ja koska kaikki eivät lisää malleja rakennusjärjestyksessä ja sekaan saatetaan lisätä useitakin vuosia vanhoja malleja, on tämä mielestäni selvästi loogisin järjestys ulkopuolisin silmin.
Katos vaan, taitaakin olla juuri tuosta kyse! En tajunnut ajatellakaan tuota. Noista vähän vanhemmista malleista taitaa puuttua rakennusvuosi-tieto koska sitä ei niiden lisäysaikaan ollut galleriassa. Pistetäänpä ne kuntoon ja katsotaan kuinka käy.

Olin jo ehtinyt kirjoittaa pohdintaa gallerian termistä rakennusvuosi, kunnes otin silmän käteen ja katsoin kunnolla. Heti ko. kohdan tekstikentän alla: "Minä vuonna malli on valmistunut?".
Eikö tuon tiedon nimeksikin voisi laittaa "valmistumisvuosi", tai vaan lyhyesti "valmistunut"?

Vielä vähän lisää. Nyt kun kävin laittamassa rakennusblogeihin valmistumisvuosia, päivittyi myös niiden valmistumispäivämäärä. Blogien käyttäytymistä voisi varmaan päivittää niin että kun se merkitään valmistuneeksi, valmistumispäivämäärä lukittuisi kuvastamaan todellista mallin valmistumisajankohtaa, vaikka sitä päivitettäisiinkin myöhemmin?
Viimeksi muokattu 15.8.2011 14:33
Unohtui vastata ajallaan, mutta parempi myöhään kuin…
Eetu Tahvonen kirjoitti:
Olin jo ehtinyt kirjoittaa pohdintaa gallerian termistä rakennusvuosi, kunnes otin silmän käteen ja katsoin kunnolla. Heti ko. kohdan tekstikentän alla: "Minä vuonna malli on valmistunut?".
Eikö tuon tiedon nimeksikin voisi laittaa "valmistumisvuosi", tai vaan lyhyesti "valmistunut"?
Nykyisin tuon pitäisi olla valmistumisvuosi-nimellä läpi sivuston.
Eetu Tahvonen kirjoitti:
Nyt kun kävin laittamassa rakennusblogeihin valmistumisvuosia, päivittyi myös niiden valmistumispäivämäärä.
Muutin oikean ajankohdan takaisin blogiesi tietoihin, ja fiksasin tuon bugin samalla.

Otin kuitenkin lopulta valmistumis- ja aloitusajankohdan kokonaan pois blogin tiedoista, koska ne selviävät joka tapauksessa fiksuiten ensimmäisen ja viimeisen merkinnän lisäysjankohdista. Metatiedot ovat nyt kuitenkin kunnossa, jos niitä jatkossa vielä jossain hyödynnetään. :)
Sotavasarasta löytyy vinkkejä kommentointiin galleria-osiossa -kirjoitus, jossa on paljon hyviä pointteja koskien pienoismallien kommentointia. Hyvää luettavaa jokaiselle tälläkin sivustolla malleja kommentoiville.
Annetun arvosanan näyttäminen ei vaikuta toimivan blogeissa. Ruksi on kyllä valittavissa kommentin kirjoittamisen yhteydessä, mutta tähtiä ei tule näkyviin. Esimerkkitapaus on tämä: www.pienoismallit.net/galleria/malli_9527/
Olisiko mahdollista, että omassa galleriassa voisi järjestää malleja kansioihin, tai alaotsikon alle. Näin voisi halutessaan järjestää ja kertoa muille erityiset kiinnostuksensa (Esim. WW2 tankintuhoojat, brittien hävittäjäpommittajat 39-45 ferrarin F1 kilpurit ymym.)