Pienoismallit.net

Suomi BMP-2

Olen tuossa katsellut pitempään Revellin BMP-2 mallia, josta saa myös Suomi version. Tarkoituksena olis joskus tehdä sellainen mutta nyt mietityttää seuraava: Revellin paketissa Suomi version yhteydessä on vuosiluku 1995 (ihan hyvä vuosi muuten ;)), miten se eroaa BMP:n varustelusta tänä päivänä? Onko tuossa välillä tapahtunut jotain suurempia muutoksia tai päivityksiä, jos paketin versio perustuu vuoden -95 varusteluun? Gurut, valaiskaa suurta tietämätöntä…
Lienee muinainen Dragonin malli: olen aikoinaan nikkaroinut sellaisen, ihan ok sarja (muistaakseni) irtoteloineen. Eipä kyllä varustelusta tietoa.
Itselläni tuo Revellin malli on nurkissa pölyyntymässä ja verratessani sitä armeija-aikana ottamiini kuviin ei suurempia muutoksia ole havaittavissa (itse en ainakaan huomaa, korjatkaa jos olen väärässä :D). Paljon mallia saa kyllä parannella jos siitä esikuvanmukaisen haluaa, detaljeja lisättävä yms… "Ok -mallin" saa muuttamalla lokasuojat suomalaisiksi ja poistamalla panssaritorjuntaohjuksen tornin katolta, en muista tosin vuotta koska ohjuksien "parasta ennen" pvm umpeutui, mutta vaunuissa jotka esittävät 2000-> tyyppejä ei niitä enää ollut. Panssarireservinupseerikurssilla Panssariprikaatissa sekä myöhemmin loppusodassa Vekaralla törmäsin myös muutamiin Bmp-2 vaunuihin joihin oli asennettu pakokaasuaukon päälle protyyppiasteen viritelmä poistamaan "bemarille" ominaista (ja paljastavaa) runsasta savutusta.
Ja lisäpanssarointi täytyy ilmeisesti poistaa?.
Osissa suomalaisissa Bemareissa oli lokasuojat jotka olivat kellukkeet, mutta suomessa oli myös näitä versioita missä oli alkuperäiset lokarit ja näitä ei siten tarvitse muuttaa jos hankkii esim Dragonin 1/35 BMP:n.
Viesti on poistettu moderaattorien toimesta.
Viesti on poistettu moderaattorien toimesta.
Kun työpaikalle tulee aina jotakin vaunukamaa, niin tänään huomio kiinnittyi siihen, että Suomessa on ilmeisesti pyritty korjaamaan kuluneita BMP-vaunujen teloja. Telakengistä mistä on jääpiikit kuluneet, on hitsattu levyä kulutuspintoihin ja keskellä syvennykseen on hitsattu levy pystyyn. Vaikea kuvailla sanoin, mutta jos ottaisin kuvat selvennykseksi. Esa Muikku saattaisi kertoa tarkemmin tästä.
Model point:n resiininen early torni on näköjään loppu valmistajalta sekä jälleenmyyjiltä. Suomi version aihioksi jää näköjään toi täysresiinimalli ja sen hinta taitaa olla suolainen. Tai sitten kasaa Revellin mallin Suomi-dekaaleilla ja vähät välittää väärästä tornista tai muista epäkohdista.