Pienoismallit.net

1:87-figuurien maalaus?

Preiserilla on laaja valikoima muovisia maalaamattomia 1:87-mittakaavaan figuureita. Nyt olisi tarkoitus perehtyä näiden maalaamiseen. Kaipaisin joitakin perusvinkkejä näin pienten ukkeleiden ja akkeleiden maalaamiseen. Mikä on periaate näin pienissä kohteissa esimerkiksi suun ja silmien suhteen - tyydytäänkö silmät ja suu tuomaan esille pelkällä varjostuksella tms. vai onko tarkoitus pyrkiä maalaamaan silmiin "valkoista" ja huulin "punaista"? 1:72-ukkojen maalaamisesta olen jo lukenutkin muutamia kirjoituksia - esim. Pienoismallirakentajan käsikirjasta. Sopiiko 1:72-periaate myös 1:87-mittakaavaan vai pitäisikö hommaa lähestyä jollain muulla tavalla?
Omana linjana on ollut noissa pienemmissä hemmoissa tehdä valintoja aika pitkälle hahmon tason ja käyttötarkoituksen mukaan. Jos olen tehnyt ämpärimuovisia ukkoja hankalasti poistettavine saumoineen erilaisten asetelmien taustalle, yleensä on riittänyt pelkät varjostukset ja nekin suht karkeasti toteuttaen. Joskus olen pikatöinä maalannut näitä huonommanlaatuisia statisteja silläviisiin, että olen maalannut hahmot spraylla / ruiskulla mustaksi, kuivaharjannut vaaleankeltaisella tai valkoisella ja sitten maalannut päälle ohuin kerroksin halutut värit.

Jos taas hahmo on asetelmassa / dioramassa keskeisemmässä roolissa + Preiserin hemmojen tapaan hyvää laatua, silloin on yleensä tullut paneuduttua maalaamiseen tarkemmin. Öljyillä ja fantasiafiguristien inkeillä on jotain pientä yksityiskohtaa saanut maalailtua, mutta itse en ainakaan saa niin tarkkaa jälkeä aikaiseksi, että tuohon mittakaavaan saisin silmänvalkuaisia näkymään. Korkeintaan ehkä kulmakarvat, ohut viiva yläluomen silmäripsiksi ja pieni piste pupillin kohtaan.

Noissa pienissä hahmoissa tuntuu siltä, että se, mikä näyttää hyvältä läheltä, näyttää huonolta vähänkin kauempaa (liian vähän kontrastia yksityiskohdissa kaukaa katsottaessa) ja vastaavasti mikä näyttää hyvältä kaukaa, näyttää huonolta läheltä katsottaessa (liikaa kontrastia, esim. rajausviivoissa tms.).
Itsekkin maalailin tossa vähän aikaa sitten todella pieniä figuureja, taisi myös olla 1:86. Vartalon, ja muiden hieman isompien kohtien maalaamisen toteutin ihan pensselillä, teippiä apuna käyttäen. Silmiä, suuta, varjostuksia ym. koitin tehdä aluksi pensselillä, mutta eipä se juuri onnistunut. Aivan ohuella (stapilon näköisellä) tussilla päädyin lopuksi tekemään yksityis kohdat. Ei nyt mikään paras vaihto-ehto, mutta ihan perus toimiva. Lakkaus piti kyllä vetää päälle, ettei tussi sotkeentunut. Lakkauksenkin kanssa oli ongelmia, sillä lakkauksen aikana (suihkuttaessa lakkaa) , rupesivat yksityis kohdat leviämään. Tarpeeksi pienillä suihkauksilla, ja tarpeeksi kaukaa suihkutettuna sain onnistumaan ilman, että mitään levisi. :-) Ja tosiaan jos figuurit sijoittaa vaikka dioraamaan, jota yleensä katsotaan kauempaa, niin ei se ole niin hirveän tarkkaa. Kaukaata katsottuna hieman huonompikin työ-jälki voi näyttää hyvältä. Omat dioraamani (2?) ovat esillä valaistussa hyllyssä, eikä pieniä virheitä juuri huomaa, paitsi itse mallari. ;-)