Pienoismallit.net

Letkutelat

Huomenta! Kuka maalaa ja millä maalilla kumiteloja? Pitäisikö tela valmiiksi muokata tiettyyn muotoon jottei maali jälkeenpäin halkeilisi?
Tässä mallissa letkutelat www.pienoismallit.net/galleria/malli_4049/kuva_40196/ Tein homman näin:
1.Pohjamaalasin Mastonin harmaalla 2.Liimasin telat pikaliimalla 3. maalasin Humrolin emaleilla. 4. Sotkut pasteleilla ja mud washilla.
Esa Heikonen kirjoitti:
Tässä mallissa letkutelat www.pienoismallit.net/galleria/malli_4049/kuva_40196/ Tein homman näin:
1.Pohjamaalasin Mastonin harmaalla 2.Liimasin telat pikaliimalla 3. maalasin Humrolin emaleilla. 4. Sotkut pasteleilla ja mud washilla.
Jess, sama tekniikka kävi mielessä, kiitos tästä! Kuivuiko mastoni kauankin kumipinnalla?
Imperator Maximus kirjoitti:
Huomenta! Kuka maalaa ja millä maalilla kumiteloja? Pitäisikö tela valmiiksi muokata tiettyyn muotoon jottei maali jälkeenpäin halkeilisi?
Riippuu mallin valmistajasta ja mallin iästä. Uudemmissa Tamiyan malleissa pysyy tavallinen mallailumaali OK, vanhemmissa ei mikään, Italereissa ei ollenkaan.
Varmaan kuivaa tosi nopsasti veikkaisin. En tiedä koska otin käsittelyyn pari viikkoa mallauksen jälkeen.

Niin minun malli oli uudempaa Tamiyan tuotantoa
Airfix:n Crocodilen letkutelat pesin varmuudeks pari kertaa vedellä ja tiskiaineella ennen maalausta. Oli sen verran omituinen liukas ja "rasvainen" pinta niissä. Humbrolin maalit pysyi ihan jees.
Joo voisin pestä omat telat kunnolla…
Kuinka saisin letkutelat ilman väkivaltaa paikoilleen? Kun koitan saada menemään paikoilleen niin joku pyörä aina vääntyy tai poikkeaa. En tiedä mitä tehdä. Taas on edessä telapyörien uudelleen liimausta. Tässä tapauksessa olen rakentamassa 1:72 sotkaa. Neuvoja tarvitaan kipeästi.
Yksi konsti on mitä itse käytän, on kuuman vesihanan alla liottaa ja samalla varovasti singuttaa( ei liikaa ettei mene poikki tai tule liian pitkät) Sitten sovitus ja jos tarvii niin singuttaa uudelleen. Kun telat on sopivat niin sitten laitan ne roikkumaan niinkuin esikuvassaki(kaikissa ei roiku) telapyörien väliin liimaan rautalanganpätkät joka painaa telaa roikkumaan ja epoksiliimalla telat kiinni ja liitossauma alapuolelle. ja painoa päälle. Tässä yksi vinkki tapoja on monia niinkuin tekijöitäkin.
Kiitos oikein paljon tuli tarpeen!!"