Pienoismallit.net

Maalin poisto läpinäkyvistä osista?

Maalin poistoon ei liity, mutta itse olen teipannut ja maalannut kuomut vain ulkopuolelta. Ensin "sisäpuolen" värillä, sitten ulkopuolen värillä. Kuomujen sisäpinnan teippaamisen olen nähnyt niin kettumaisena urakkana.
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
A Lappalainen kirjoitti:
Maalin poistoon ei liity, mutta itse olen teipannut ja maalannut kuomut vain ulkopuolelta. Ensin "sisäpuolen" värillä, sitten ulkopuolen värillä. Kuomujen sisäpinnan teippaamisen olen nähnyt niin kettumaisena urakkana.
Peukuttamisen arvoinen neuvo. Olen tuon kyllä kuullut mutta aina se tuppaa unohtumaan, kiitoksia muistuttamisesta.
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Tervo Salminen kirjoitti:
Sprii (IPA), Vallejon ruiskunpuhdistusaine, Kodin putkimies. Putkari on toistaiseksi irrottanut kaiken muun, paitsi vuosia pinnassa olleen Tamiyan satiinimustan. Kannattaa kokeilla ensin johonkin koekappaleeseen, ettei syö lasiosan kirkkautta.
Kiitti,
Kokeilin Kodin putkimiestä, mutta ei mitään tehoa. Ihan niin kuin maali oisi hieman syövyttänyt muovia.
Pitää kokeilla spriillä, vaikka sitä ei taida saada kuin denatoroituna ja Vallejon ruiskunpuhdistusaineella.
Putkaria, Lasolia, lakkabensaa ja maalinpoistoainetta kokeilin jo.
Normaalin Vallejon ei kyllä pitäisi syövyttää itseään muoviin. Oliko toi jotain paukkupullo-primeriä? Niiden liuottimet voi tuon tehdä. Menetetty tapaus?

Ja jos toi on tosiaan syöpynyt lasiin, niin ei se pelkkä maalin poisto auta, lasi jää röpelöksi. Eli maali pois varovasti hioen riittävän hienolla hiomapaperilla, ja sitten lasit uudelleen kiillottaen, niin ei tarvii roskiin heittää.

Kauanko annoit tuossa putkarissa liota? Mulla oli toi Novan koppa vissiin vuorokauden, Revellin maali kyllä lähti, mutta lakka sen päällä ei oikein sulanut. Pehmisi sen verran, että putkari pääsi sen alta maalin kimppuun. Ei enää muistikuvaa, millä toi oli pohjattu, mutta pohjamaalikin sai kyytiä.
Viimeksi muokattu 13.1.2021 12:58
Normaalin Vallejon ei kyllä pitäisi syövyttää itseään muoviin. Oliko toi jotain paukkupullo-primeriä? Niiden liuottimet voi tuon tehdä. Menetetty tapaus?

Ja jos toi on tosiaan syöpynyt lasiin, niin ei se pelkkä maalin poisto auta, lasi jää röpelöksi. Eli maali pois varovasti hioen riittävän hienolla hiomapaperilla, ja sitten lasit uudelleen kiillottaen, niin ei tarvii roskiin heittää.

Kauanko annoit tuossa putkarissa liota? Mulla oli toi Novan koppa vissiin vuorokauden, Revellin maali kyllä lähti, mutta lakka sen päällä ei oikein sulanut. Pehmisi sen verran, että putkari pääsi sen alta maalin kimppuun. Ei enää muistikuvaa, millä toi oli pohjattu, mutta pohjamaalikin sai kyytiä.
Putkimies liuotteli sitä vuorokauden. Pitää varmaan vielä koettaa Sinolissa. Kokeilin kynsilakanpoistoainettakin.
Timo Rissanen kirjoitti:
Kokeilin kynsilakanpoistoainettakin.
Eikös toi enää olekaan asetonia? Sen luulis kyllä syövän lasiosatkin.

Melkeen suosittelisin jotain 1000-1200 paperia, ja kiillotustahnat perään.
Soodakylpy biltemassa kaustisooda nimellä niin se taisi olla.Kuumavesi nopeutaa maalin irtoamista,mutta tässätapauksessa ei kovin kuuma taida olla hyväksi ,hieman haaleaa.Soodaa vaikka ruokalusikalla lisäten kunnes kuohahtaa,siinä antaa olla jonniaikaa,kurkaa valillä,ei kestä kauaa koko homma.
Timo Rissanen kirjoitti:
Kynsilakanpoistoaineena käytetään myös etyyliasetaattia. Saattaa sekin vahingoittaa "lasimuovia".

Showtime Studios opastaa yhden kikan, jota olen kohtuullisella menestyksellä kokeillut: www.youtube.com/watch?v=8HInC0fXsjc
Timo Rissanen kirjoitti:

Melkeen suosittelisin jotain 1000-1200 paperia, ja kiillotustahnat perään.
Ei syövyttänyt, eikä auttanut. 3600:lla vesihiomalaikalla koetin pieneltä alueelta,( Mirkan laikkatyyny), mutta jäi pieniä naarmuja. Tahnoja mulla ei ole.

Poistettava maali on vielä akryylia ja sisäpinnassa Revellin emaalia, niin emali kyllä häppäs. Luulis olevan toisinpäin.
Timo Rissanen kirjoitti:
jäi pieniä naarmuja. Tahnoja mulla ei ole.

Poistettava maali on vielä akryylia ja sisäpinnassa Revellin emaalia, niin emali kyllä häppäs. Luulis olevan toisinpäin.
Jos ei pienoismallitahnoja viitsi ostaa. niin näillä kiillottaa myös autonsa ;-)

Emalit häippäsee kohtuullisen helposti! Et vielä kertonut, oliko toi ihan siveltimellä vedettyä Valejoa, vai paukkupullosta?