Pienoismallit.net

Maalin poisto läpinäkyvistä osista?

Olen sutannut mersun ''laseihin'' maalia ,niin millä saan ne pois. kiitos jo etu käteen.
Jos akryylimaalia niin lasolilla irtoaa, eikä haalista muovia. Emalimaalin joutuu irroittamaan vahvemmilla aineilla, jotka todennäköisesti samentavat osat huurteisen näköisiksi. En osaa neuvoa mitään turvallista emalimaalin irroitukseen, mutta tärpätti, tinneri, tjms. Tinneri saattaa sitten olla jo vaarallisen voimakasta kyseisille osille.
Auton jarruneste on vastaus.
Nicklas kirjoitti:
Olen sutannut mersun ''laseihin'' maalia ,niin millä saan ne pois. kiitos jo etu käteen.
Jarrunesteellä on paha taipumus haurastuttaa muovia. Wurthin Pineline, kodin putkimies jne. ovat hyviä vaihtoehtoja mutta en tiedä miten huurruttavat kirkkaita osia. Jos mahdollista, kokeile johonkin hukkapalaan joka on samaa muovia kuin oikea osa. Pikainen pyyhkiminen kynsilakanpoistoaineella on kanssa todettu toimivan. Mutta kaikki omalla vastuulla, koska aineosia on sekä muoveissa että poistoaineissa erilaisia.
Viimeksi muokattu 7.8.2008 19:38
Ainakin Vallejon akryylit lähtevät kirkkaista osista varovasti cocktail/hammastikulla raaputtamalla ilman vahinkoja mikäli alla ei ole lakkakerrosta.
Minulla meni myös yhteen satakympin mersun kirkasosaan maalia ja kokeilin pyyhkäistä nopeasti kynsilakanpoistoaineella pois, mutta eikös vain senkin täytynyt vähän sulaa ja mennä sitä kautta huuruun.
Vattu kun vatuttaa…

Tinnerillä voisi kaiketikin kokeilla, kun ei ole niin vahvaa tököttiä kuin kynsilakanpoistoaine.
Samuli Suonenvirta kirjoitti:
Tinnerillä voisi kaiketikin kokeilla, kun ei ole niin vahvaa tököttiä kuin kynsilakanpoistoaine.
Kyllä mulla on ollut päinvastaiset aavistukset litkujen vahvuuksista… Pitäisikin ehdottaa isosiskolle jos se näin säästösyistä pesisikin kynnet Diccolla… ;)
Käykö noi ehdotukset liiman irroittamiseen läpikuultavasta muovista?
Olen liottanut kokonaisia autoja (renkaineen päivineen) Pinelinessa, parhaimmillaan toista viikkoa yhtä kyytiä. Ei ole mennyt mikään osa miksikään. Vielä. Kyllä se varmasti joskus vielä napsahtaa, mutta vielä ei ole napsahtanut. Oisinko n. 10 - 15 autosta maalit poistanu tässä askarrellessa. Lasiosat eivät muutu käytännössä miksikään.

EDIT: vielä sen verran, ettei ole tullut vielä semmoista maalia vastaan, mikä ei olisi irronnut. Decalit vähän hidastavat maalin irtoamista, mutta nekin aikanaan lähtevät irti…
Emalimaalit, motipin sprayvärit ja käsittääkseni myös akryylit lähtevät liottamalla emäksisessä nesteessä iän kaiken. Olen tehnyt ihan tavallisesta pyykinpesujauheesta veteen väkevän liuoksen ja pistänyt mallin sinne viikkomääriksi. Tulos on ollut hyvä. Kodin putkimies -tyyppiset liemet, jotka kai ovat laimeaa lipeää, kuuluvat myös olevan kelpoja. En kuitenkaan lupaa mitään.