Pienoismallit.net

Kaivertamiseen sopiva kitti?

Tästä jokaisen suosikki työvaiheesta eli kittaamisesta löytyy vanhoissa keskusteluissa kyllä kaikennäköistä, mutta en niistä haulla ihan tyydyttävää vastausta onnistunut saamaan. Eli osaisiko joku vinkata mikä olisi hyvä ja riittävän kova kitti, jotta siihen voisi myös kaivertaa paneelilinjoja. Kun noita moderneja lentohärveleitä tekee niin käytännössä joka mallissa on joku ikävä sauma, johon osuu paneelinjoja. Tätä siis pitäisi tasoitella ja ja tähän tasoitettuun kohtaan pitäisi sitten saada vielä uudet paneelilinjat kaiverrettua. Olen muuten käyttänyt Tamiyan kittiä, mutta se on kaiverteluun ihan liian haurasta. Myöskään mr. surfacer ei täysin ole tässä miellyttänyt. Lopputuloksen kun pitäisi olla sitkeydeltään jotain muovia vastaavaa.

Löytyykö siis hyviä ehdotuksia seuraavaksi kokeiltavaksi täytteeksi?

Kiitos jo etukäteen
Viimeksi muokattu 5.8.2008 21:52
Itse käytän Spies Hecker merkkistä automaalaukseen tarkoitettua viimeistely kittiä, tämä kovettuu mielestäni tarpeeksi kovaksi. Löytyy automaali liikkeistä.
Hyvä kysymys ja kaipaan asiaan itsekin opastusta. On kokeiltu Tamiyaa, Grenn Puttya, erilaisia valkoisia ja muita tilkkeitä, muta lopputulos on aina sama - saumat joutuu tekemään monessa osassa: kittaa, kaiverra, kittaa, kaiverra, kittaa, kaiverra…
Työkaluista homma ei ole kiinni, käyttäjästä ehkä…
Viimeksi muokattu 5.8.2008 22:25
Kaksikomponenttinen Pakla Muovikitti on melko hyvin kaiverrettavissa. Parempiakin varmasti löytyy, mutta tuota suosittelen kokeilemaan.
Milliputtin olen havainnut sietävän kaivertamista selvästi paremmin kuin normikitit. Toisaalta hankalahkoa mikäli kerrokset ovat ohuita, voi lähteä lohkeilemaan irti, sama kuin hiomisen kanssa.

Pikaliima toimii myös, ei lohkeile. Kickerillä kerrokset kuivavat nopeasti ja hiomaan pääse minuuteissa. Tosin ainakin käyttämäni Pacerin kiihdytin pehmentää hiukan muovia, ei kannata aivan heti lähteä hiomaan vaikka pikaliima itse on kovettunut, kannattaa odotella muutama minuutti tai kunnes muovi on taas kovettunut. Siis ei todellakaan mitään muoviliima-tasoa, mutta kuitenkin niin että heti hioessa voi repiä rumia jälkiä, mikä tietää lisää kittausta. Suurempii saumoihin voi olla parasta käyttää pohjiksi sitä peruskittiä ja viimeisiksi kerroksiksi käyttää pikaliimaa jos tarvitsee kaivertaa kittauksen päälle.
Vanha kunnon Tikkurilan lakkakitti. Puun kittaukseen tarkoitettu, mutta on toiminut myös muovin kittauksessa, ja kestää hentojen uren kaivertamisen. Ja mikä parasta… maksaa about 10 € monen desin vetoinen purkki.
Itse olen pärjäillyt Italerin murenevan kitin kanssa tekemällä urat viiltämällä, en siis raaputtamalla.
Jos haluaa nimenomaan kaivertaa, suosittelisin 2-komponenttikittejä. Kestävät omien havaintojeni mukaan yleensä kaivertelemista, poraamista yms työstämistä paremmin. Näitten saaminen siististi vaikka johonkin kapeaan vakoseen on sitten tietty usein hankalampaa.
Muuten samoilla linjoilla Pertin kanssa. Kitatuissa kohdissa terävä askarteluveitsi käteen ja varovasti viiltelemään "raapimisen" sijaan.
Ja lisättäköön tuohon edelliseen viestiini, että myös Pakla Muovikittiä saa useamman desin pöntön muistaakseni halvimmillaan reilulla viidellä eurolla. Itse korvasin tuolla aikoinaan nimenomaan Tikkurilan Lakkakitin halpana yleiskittinä isoihin kohteisiin.
Nitrosoft ja Hempel on kittejä joita itse käytän,helppoja työstää kuivumisen jälkeen.Mikä tulee tuohon paneelirajoihin niin itse olen ne tehnyt kitin ollessa vielä märkä eli heti levittämisen jälkeen jos mahdollista.