Pienoismallit.net

Revellin emalimaalit

Niin ja Tamiyan keltakorkkinen + Revell? Anyone?-)
Tomi Filppu kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: te jotka Revelliä käytätte ja kehutte, mitä muita maalimerkkejä olette yhtään laajemmin käyttäneet?
Humbroll ja Tamiya
Mika Louhiaho kirjoitti:
Mulla molempia hyllyssä, mutta en ole kokeillut. Ne muutamat kerrat kun (tällä vuosituhannella) olen Revellillä maalannut, olen ohentanut tehtaan omalla Color Mixillä. Pitäiskö testata?

Aikoinaan ne "Car metallic" -sarjan värit ei tullu ruiskusta kuin jollain Tikkurilan ruiskuohenteella, samoin kuin se niiden kiiltävä lakka. Joku Nova mulla seissyt keskeneräisenä (yllätys) useamman vuoden, laatikon kansi on hinkannut säilytyksessä katon lakkaan ikävät jäljet. Toi pitäis katsoa, saako sen jollain pelastettua.
Tervo Salminen kirjoitti:
Mulla molempia hyllyssä, mutta en ole kokeillut. Ne muutamat kerrat kun (tällä vuosituhannella) olen Revellillä maalannut, olen ohentanut tehtaan omalla Color Mixillä. Pitäiskö testata?
Kaippa tuota täytyy kokeilla, kun niin "ihmeaineena" pidetään yleisesti :) Itsekin olen melko orjallisesti aiemmin vältellyt eri valmistajien maalien ja ohenteiden yhdistelemistä. Pitänee tehdä poikkitieteellisiä kokeita tässä.. kun eipä vielä ole oikein riittävän lämmintä ruiskumaalatakaan vielä.
Mika Louhiaho kirjoitti:
Kaippa tuota täytyy kokeilla, kun niin "ihmeaineena" pidetään yleisesti :) Itsekin olen melko orjallisesti aiemmin vältellyt eri valmistajien maalien ja ohenteiden yhdistelemistä. Pitänee tehdä poikkitieteellisiä kokeita tässä.. kun eipä vielä ole oikein riittävän lämmintä ruiskumaalatakaan vielä.
Vähän luulen, että sivellinkäytössä polttaa alta jo kuivuneet maalit uudestaan pehmeeksi!
Tervo Salminen kirjoitti:
Vähän luulen, että sivellinkäytössä polttaa alta jo kuivuneet maalit uudestaan pehmeeksi!
Tämä on just se, mikä näissä mahdollisuus yhteensopivuusongelmissa eniten ahdistaa, jos alkaa ilmetä ikäviä jälkireaktioita maalipinnassa, vaikka itse sekoituksen koostumus maalauksen mahdollistaisikin.

Malttiakin tietysti tarvitaan. Riittävät kuivumisajat nyt ainakin jne. Mutta tosiaan, täytyy tuota kokeilla.
Mika Louhiaho kirjoitti:
Tämä on just se, mikä näissä mahdollisuus yhteensopivuusongelmissa eniten ahdistaa, jos alkaa ilmetä ikäviä jälkireaktioita maalipinnassa, vaikka itse sekoituksen koostumus maalauksen mahdollistaisikin.
Joo, itsellä niin huonot kokemukset vuosien takaa sivellinmaalauksesta, että nykyään taitaa Vallejot olla ainoot, joita uskaltaa vedellä siveltimellä entisten päälle.

Ruiskulla taas varsin surutta mitä vaan minkä vaan päälle (kunhan jättää Johnssonin pois paletista).
Mika Louhiaho kirjoitti:
Revellin emalimaali on tärpättiohenteinen (ohentamiseen sopii myös tinnerit, joissa on asetonia, tolueenia, ksyleeniä ja lakkabensiiniä joka on hyvin lähellä tärpättiä), eikä sitä kannata ohentaa Tamiyan keltakorkkisella, jossa on 80 % isoropanolia. Emalimaali sakkaa isoropanolissa.

Samasta syystä tamiyan maalit eivät sekoitu tärpätteihin eikä lakkabensiiniin. Em. tinneri sopii niille, mutta alempi maalikerros suorastaan huuhtoutuu mukana kun ohenteessa on asetonia. Se kun sattuu myös olemaan maalinpoistoaine.

MRP-ohennin muistaakseni sopii Tamiayn akryyleille.

Koska nimitykset Thinner/tinner/ohennin ovat melkoinen suo, niin kannattanee pitäytyä maalinvalmistajien suosittelemissa ohenteissa. Tietty jos haluaa pilata maalauksensa, niin ristiin sotkeminen on harrastus muiden joukossa…
Mikko MM Mäkelä kirjoitti:
eikä sitä kannata ohentaa Tamiyan keltakorkkisella, jossa on 80 % isoropanolia. Emalimaali sakkaa isoropanolissa.
Tamiyan tuoteselosteessa tuon keltakorkkisen sisältö on Metyyli-isobutyyliketoni ja ethylene glycol monobutyl eikä isopropanoolia. Tuo valkokorkkinen X-20A sisältää isoproopaanoolia.
Mikko MM Mäkelä kirjoitti:
Tamiyan keltakorkkisella, jossa on 80 % isoropanolia. Emalimaali sakkaa isoropanolissa.
Mistä tällainen tieto? Purkin englanninkielinen teksti: Contains ethylene glycol monobutyl ether and methyl isobutyl ketone, ja bättre folkille: CAS-nr: 67-64-1 Aceton 40-50% och CAS-nr: 123-86-4 Butylacetat 40-50%.
Missä isopropanoli?

Eikä sakkauta Revellin maaleja.