Pienoismallit.net

Mitä työn alla?

Pientä dioraaman tyyppistä pohjois-Afrikan rintamalta.
Esko Koskinen kirjoitti:
Pientä dioraaman tyyppistä pohjois-Afrikan rintamalta.
Hienolta näyttää. Eikun eteenpäin.
Arma Hobbyn loistava Yak-1b tuli työn alle

Mittaritaulussa on neljä osaa ja yksi siirtokuva. Ei ollut helppoa se. Muuten näyttää kyllä varsin laadukkaalta sarjalta.

Tämä projekti on edennyt hitaasti, mutta nyt viimein sain ledisysteemin valmiiksi ja Gundam on lähes kasassa. Tämähän voisi ehtiä Suuree snadiin. Tämä ei ole perus Bandain HG-gunpla vaan erittäin halpa "First Grade"-sarja, jossa vähäiset osat eivät olleet valmiiksi oikean värisiä eikä ole lähellekään yhtä notkea.
Kaikkea typerää sitä tuleekin aloitettua! Kun ei tuntunut tässä kaaviossa siirtokuvia löytyvän, piti itse aloittaa piirtely. Illan tulos ei paljoa mieltä ylennä, mutta jotain sentään jo "paperilla". Tietäisi vaan millä välineillä porukat näitä yleensä vääntää, Photoshop on melkoisen työläs tällaissa hommassa.

Tervo Salminen kirjoitti:
…Tietäisi vaan millä välineillä porukat näitä yleensä vääntää, Photoshop on melkoisen työläs tällaissa hommassa…
Itse tekisin todennäköisesti varsinaiset kuviot jossain vektorigrafiikkaohjelmassa (Illustrator, Freehand, Corel Draw tai vaikkapa ilmainen Inkscape) ja viimeistely naarmuineen ja muine efekteineen Photoshopissa (nykyisin ilmaiseksi Gimpissä).

Lopetin huijarinhommat muutamia vuosia sitten, joten en voi lonkalta sanoa, liekö kaikki noista mainosalan vanhoista perustyökaluista enää olemassakaan. Wanhaan hywään aicaan oli kuitenkin niin että vain Photoshop näytti kaiken kunnolla ja vektoriohjelmien kanssa piti luottaa kokemukseen (arvata) pikkujutuissa.

Yksi hyvä tapa olisi piirtää nuo valokuvamallin päälle. Eli työkuva 50% näkyvyys (maun mukaan), siihen vektoriraami päälle jne.
Mika Helppolainen kirjoitti:
Itse tekisin todennäköisesti varsinaiset kuviot jossain vektorigrafiikkaohjelmassa (Illustrator, Freehand, Corel Draw tai vaikkapa ilmainen Inkscape) ja viimeistely naarmuineen ja muine efekteineen Photoshopissa (nykyisin ilmaiseksi Gimpissä).
Joo, jotain vektoriohjelmaa ounastelin, on vaan jonkinlainen kynnys opetteluun :(
Tosin, jälki olisi parempaa, ja noi tekstit saisi skaalattua vähän sujuvammin.

Tein noi peräsimen ja winglettien pohjat ottamalla teipillä sapluunan paperiarkille ja skannasin siitä sitten pohjan, ja vaihdoin tuon teipin keltaisen Jettimen harmaaseen. Loppu grafiikkahan löytyy intterwebin maailmasta sen verran hyvillä resoluutioilla, että pääsee skaalailemaan alaspäin.

Ehkä nyt pärjää näillä välineillä, ei kuitenkaan näköpiirissä mitään muuta suurempaa, tämä pitäisi saada, jos aikoo noita omakohtaisia lentokokemuksia mallintaa ;-)
Mika Helppolainen kirjoitti:
Yksi hyvä tapa olisi piirtää nuo valokuvamallin päälle. Eli työkuva 50% näkyvyys (maun mukaan), siihen vektoriraami päälle jne.
Näin juuri. Olen itse tekemässä arkkia Dauphin-helikoptereille, kaikki tehty Adobe Illustrator CC:llä.

Ora Lassila kirjoitti:
Näin juuri. Olen itse tekemässä arkkia Dauphin-helikoptereille, kaikki tehty Adobe Illustrator CC:llä.
Ei voi kuin ihaillen verrata tuohon omaan räpellykseen :(
Tervo Salminen kirjoitti:
Ora Lassila kirjoitti:
Ei voi kuin ihaillen verrata tuohon omaan räpellykseen :(
Kun vielä ne omat varsinaiset malliprojektit edistyisivät myös… ;-) Tarkoitus on että tästä siirtokuva-arkista tulee "kaveri" kirjalle jota olen väsäämässä.