Pienoismallit.net

Ongelmia lakkauksen kanssa

Tuli pieni ongelma kun eilen piti alkaa lakkaamaan kiiltävällä lakalla siirtokuvia varten. Ongelma on että pinnasta tulee erittäin epätasainen.
Jos vetää ruiskulla ohuen kerroksen pinnasta tulee tasaisen karhea mutta jos vetää märkänä niin vetäytyy heti epätasaiseksi. Lakkana Vallejon Model Air sekä Model Color (molemat gloss). Model coloria olen kokeillut ohentaa sekä ilman ohenninta. Ohessa kuva miltä näyttää.

Aiksemmin onnistunut ihan hyvin. Kokeilin eilen yömyöhään kaikennäköisiä eri vaihtoehtoja. Ainoa joka toi toivotun tuloksen oli Johnssonin lattia pinnoite joka tekee peilikirkaan pinnan.

Olen kokeillut eri ilmapaineita 0,5 -2bariin sekä eri ruiskutus etäisyyksiä. Jos vetää useissa ohkasissa kerroksissa niin ei tule sen parempaa.
Mitä pohjamaalia käytit?
Muutamassa koekappaleessa oli vallejon omaa harmaata pohjamaalia muutamassa ei ollut pohjamaalia ollenkaan. Ei tunne että olisi ollut väliä. Kuvassa oleva siipi on pohjamaali/maali pääsyt kuivumaan yli 6kk. Maali taas on Vallejon, sekä model coloria että model air:ia.

Kokeilin myös maalamatomaan muoviin. Tähänkin oli sama reaktio.
Onko käytetty samaa maalia samasta purkista kun tuli se hyvä pinta vai eri purkista? Jos olisi maanantai painos maalissa kyseessä?
Mä en ole koskaan saanut Vallejon lakalla hyvää jälkeä ruiskun kanssa. Joko on liian juoksevaa ja valuu, tai tulee appelsiinipintaa. Onneksi on Johnson.
On samasta purkista kun aikanaan sai hyvää jälkeä. Ilmeisesti voi hyllyttää noi Vallejon gloss lakat ja siirtyä johnssonin käyttäjäksi.
Pitää tänään testata tuota vallejon mattalakkaa, saa nähdä miten se toimii.
Sama juttu kun pertillä, en saa vallejon air lakalla tasaista kiiltävää jälkeä vaan se on juuri tuollaista röpelöä, johnsson pelastaa :) NÄIN mukavan kiiltävää saa johnssonilla ja silmälasien puhdistusliinalla levittäen
Onhan se mukavaa että muillakin on ollut sama ongelma, meinasi jo usko loppua omiin lakkaus taitoihin. Jätetään nuo vallejon purkit pensseli hommin ja eiku johnssonia peliin.
Ehkä tänään saisi decalit koneeseen :)
Mä en ole saanut Model Airin tai Model Colourin lakoilla muuta kuin sutta. Game Colourin lakat on paljon parempia, ei kannata hyleksiä niitä vaan sen takia, että ne on 'pelikäyttöön'.