Pienoismallit.net

Siveltimen putsaus

Kuinka olette putsanneet siveltimenne puhtaaksi, kun on maalattu pienoismallien osia?

Itse olen käyttänyt tärpättiä, joka on hyvä menetelmä, mutta hintava. Vesi mossaa eikä kaikki värit lähde siveltimestä hyvin.

Onko kokemuksia millä putsaatte siveltimenne maalausten jälkeen?
Tärpätillä tai tinnerillä, ei siihen muuta keinoa oikeastaan ole. Paitsi ehkä apteekista saatava lakkabensiini.
Tikkurilan pensselipesu,vesiliukoinen,hajuton,pesee kaikki maalijämät (öljy,akryyli,emali),voidaan käyttää uudelleen ja löytyy kaikista rautakaupoista.
Itse olen pelastanut pari "Zombie" tapausta asetoonilla, kuivaharjauksen toimittamiseen pääsivät…
Tinneri toimii itselläni melko hyvin, mutta pensselit pitää laittaa suunnilleen heti maalauksen jälkeen likoamaan sillä kuivunut väri ei tahdo lähteä.
Pasi Kiiski kirjoitti:
Tikkurilan pensselipesu,vesiliukoinen,hajuton,pesee kaikki maalijämät (öljy,akryyli,emali),voidaan käyttää uudelleen ja löytyy kaikista rautakaupoista.
Tuohan kuulostaa (liian) hyvältä. Tärpätin kanssa läträäminen on yksi syistä miksi maalaaminen ei jaksa aina motivoida. Pitänee kokeilla.
Itse olen ottanut ensin tinnerillä mitä lähtee ja sen jälkeen pensselipesua. Todennäköisesti pelkkä pensselipesu toimisi myös ihan hyvin. Lakkabensiini on muuten aika huono aine puhdistamiseen, huomaa hyvin jos ensin pesee pensselin "puhtaaksi" siinä ja laittaa sitten tinneriin, niin irtoaa vielä ihan reilusti maalia.
Toisesta harrastuksesta varastettu idea. Pinstripe-siveltimet "kyllästetään" tärpätillä huuhtelun jälkeen öljyllä, jolloin ne eivät pääse kuivumaan. Tuossa hommassa käytettävä maalihan vastaa ominaisuuksiltaan pienoismallimaaleja (emalimaaleja siis), joten toimii niissäkin. Siveltimiä on sitten syytä säilyttää jossain rasiassa, ettei öljyä ole joka paikassa. Ennen käyttöönottoa vaan huuhtelee tärpätillä öljyt pois ja rokkenroll. Tällöin ei puhdistaminenkaan ole niin tarkkaa, mutta totta kai helpottaa seuraavaa maalauskertaa, mitä puhtaammaksi siveltimen saa (ettei värit sekoitu). Ompelukoneöljy tms. käy mainiosti.

Normisiveltimissä ei tuota kuivumisongelmaa kyllä taida juurikaan olla, kun maalia ei niihin niin kerrykään. Straippisivellin kun imaisee varmaan puolet normaalista humbrol/revell -pöntöstä ennen ku pääsee ensimmäistäkään viivaa vetämään :D
Minulla on aina ollut kierrekorkillisessa lasipullossa tärpättiä jonne pensseli on hyvä upottaa ja heilutella voimakkaasti varresta. Tätä ennen tietenkin ylimääräinen maali on pyyhitty pensselistä talouspaperiin. Viimeistelynä vielä pensseliin nestesaippuaa ja hieronta sormien välissä raanan alla. Näillä menetelmillä on parhaat pensselit säilyneet vuosia Humbrolin ja Revellin sekakäytön jäljiltä. Pensselin pesua en ole ikinä kokenut työläänä, ruisku taas onkin jäänyt vähälle käytölle juuri puhdistamisen hankaluuden johdosta.
Paljonko tuo Tikkurilan pensselipesu maksaa? Itse olen käyttänyt akryylimaalien puhdistamiseen pensselistä sinoilia.