Pienoismallit.net

Maalien säilytys

En löytänyt tähänkään kysymykseen vastausta haulla, joten saa poistaa jos tällainen keskustelu jo on.
Nyt riitti! Olen kyllästynyt ainaisiin kuivuneisiin maalipurkkeihin. Niihinkin on jo mennyt monta kymmentä euroa taivaan tuuliin. Vaikka kuinka putsaisin maalipurkin reunat ja painaisin kannen kiinni niin se ei auta mitään. Yleensä laitan vielä purkin kannen/korkin väliin ohennetta, että viimeisetkin kuivuneet maalinkokkareet liukenisi, ei sekään auta mitään. Viimeinen niitti oli se, kun kaksi Vallejon avaamatonta akryylimaalia oli kuivunut purkkiin paksuksi pötköksi. En sitten tiedä kuinka vanhoja ne olivat mutta minulla ne eivät ole kauan olleet. Ehkä sitten olen niin tumpelo että teen tämänkin väärin.

Joten kysymys kuuluukin: Miten te saatte maalit säilymään hyvinä ja mitä minä teen mahdollisesti väärin?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

PS. En vastaa kirjoitusvirheistä. Niitä voi olla paljonkin kun mikään ei ole mennyt tänään niin kuin pitäisi.
Minulla on iso läjä sekä Revelliä, Humbrolia, XtraColoria että Tamiyaa enkä ole saanut kuin muutaman lähes tyhjän purkin kuivaksi. Tämä siitä huolimatta, että suuri osa purkeista on ostettu viime vuosituhannen puolella ja melkein kaikki seisoivat vuosikausia käyttämättä. Humbrollin maaleihin voi tulla kyllä pinnalle kuiva kerros mutta lähes aina maali on ollut käyttökelpoista kerroksen poistamisen jälkeen. Minun kokemuksieni mukaan maalien säilyttämisen ei siis pitäisi vaatia mitään kovin erikoisia toimenpiteitä. Missä säilytät maalejasi?
Kristianille. Kumpaakin. Akryylejä ei ole kuin neljä purkkia. Emaleja onkin sitten noin 20 kappaletta ja ne ovatkin niitä kökköjä Revell'in maaleja. Nekin pitäisi vaihtaa johonkin muuhun. Inhoan sitä kansikiinnitystä. Siitä niiden kuivuminen varmaan johtuu.

Ja Kallelle. Mitenköhän minäkin säilytän maaleja kun kaikki jämähtää siihen paikkaan kun avaan ensimmäisen kerran purkin kannen. Maaleja säilytän ihan normaalissa kannellisessa muovirasiassa.
Aika outoo juttuu toi sun tarina.Minulla ei ole ainutkaan revellin purkki kuivanut vaikka joskus on unohtunut kansi pitemmäksikin aikaa pois.Humbrolin purkkeihin tulee kyllä kuiva kerros päälle mut ei nekään pilalla ole.
Kuulostaisi lähinnä huonolta tuurilta. Tosin itselläni oli joskus junnuvuosina ongelmana se, että ostin Humbroleja paikallisesta askarteluliikkeestä, jonka hyllyjen perillä ne olivat seisseet ties kuinka kauan. Maaleissa oli monesti laatuongelmia uskoakseni juuri tuosta johtuen. Humbrolien ja Revellien tyylisissä typerissä kansissa voi kokeilla vanhaa kikkaa, purkin kääntämistä ylösalaisin käytön jälkeen. En tosin osaa sanoa mikä on sen todellinen hyöty, kun en ole itse tuota koskaan harrastanut.

Minulla on reilusti yli kymmenenkin vuotta vanhoja maaleja, jotka ovat säilyneet normaalissa huoneenlämmössä säilytettyinä. Vanhimmat Vallejoni ovat vasta reilut viisi vuotta vanhoja ja edelleen mainiossa kunnossa.

Olen muuten Vallejoihin siirryttyäni säästänyt maalikuluissa jonkin verran, sillä olen ollut aina melko huolimaton maalipurkkien kanssa ja unohdellut niitä auki päiväkausiksi. Sillä tapaa olen useasti pilannut muuten käyttökelpoisen purkin. Vallejon purkkien mainio suunnittelu pitää kuitenkin huolen, että maalit eivät kovin äkkiä pilalle kuivu, vaikka unohteluja tapahtuisikin. Roskiin olenkin joutunut heittämään vain tyhjiä Vallejon purkkeja.
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Kuulostaisi lähinnä huonolta tuurilta. Tosin itselläni oli joskus junnuvuosina ongelmana se, että ostin Humbroleja paikallisesta askarteluliikkeestä, jonka hyllyjen perillä ne olivat seisseet ties kuinka kauan.
Olen nyt käynyt melkein yli vuoden Salon harrasteesta ostamassa maaleja (mielestäni kallis paikka. Ainakin tavaran laatuun nähden). Ainakaan sinä aikana maaleja ei ole tullut lisää tai niitä ei ole vaihdettu. Tuon tähden Vallejot varmaan kuivuikin. Ainakin korkki on ollut hyvin kiinni.
Revellin ja Humbrolin maalit säilyy parhaiten kun korkin sulkemisen jälkeen pyöräyttää purkkia nurin niskoin. Tällöin korkin ja purkin väliin painuu maalia, joka kuivuu ja sulkee sisällön ilmatiiviiksi. Näin ammattimaalareidenkin olen nähnyt tekevän isommilla purkeilla. Itselläkin vielä varmaan parikymmentä vuotta vanhoja Humbroleita jotka ovat edelleen käyttökunnossa.
V-mäisempi on toi Tamiyan iso kierrekorkki, sinne kun jengan väliin kuivuu maalia, niin tarvii dynamiittia korkin avaukseen. Näitäkin on käyttökunnossa parikymmentä vuotta vanhoja purkkeja, ainakin jos saa auki. Metallivärit sen sijaan on kaikki kuivuneet kököksi.
Itsellä säilyi Humbrolit ja Revellit yli kymmenen vuotta koskemattomina. En ainoastaan käyttänyt purkkeja nurin niskoin, vaan annoin niiden olla ylösalaisin koko säilytyksen ajan. Samaa olen joutunut soveltamaan pinstripe -maalienkin kanssa. Ainakin joissakin purkeissa. Tuossa ylösalaisin säilytyksessä on sekin etu, että pigmentit voi sitten tiputtaa siitä kannesta takaisin purkkiin, eikä tarvii kaivella sieltä pohjalta niitä irti :D Mikäli siis ehtivät painua kanteen asti.
Tervo Salminen kirjoitti:
V-mäisempi on toi Tamiyan iso kierrekorkki, sinne kun jengan väliin kuivuu maalia, niin tarvii dynamiittia korkin avaukseen. Näitäkin on käyttökunnossa parikymmentä vuotta vanhoja purkkeja, ainakin jos saa auki.
Kuivuneen korkin saa auki tunkemalla reunan alle ruuvimeisselin ja vääntelemällä joka puolelta. Irrottaa kierteet kuivuneesta maalista riittävän hyvin, että korkin saa auki. Tässäkin pitää tietenkin käyttää voimaa harkitusti ettei hajota korkkia.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Tervo Salminen kirjoitti:
V-mäisempi on toi Tamiyan iso kierrekorkki,
Kuivuneen korkin saa auki tunkemalla reunan alle ruuvimeisselin
Tai naputtelemalla varovaisesti ruuvitaltan kahvalla korkkia joka puolelta.