Pienoismallit.net

Osien suojaaminen maalausvaiheessa

minkälaisia suojausta käytätte kun maalaatte osia, esim kun samaan osaan tulee eri värejä kuten rekassa hytin raidat.
olen kokeillut erilaisia teippejä, toimivat tasaisella pinnalla moitteettomasti, mutta pahat paikat kuten syvennykset on pitänyt tehdä käsivaraisesti.
En ole vielä itse sellaiseen kohteeseen törmännyt, josta ei olisi Tamiyan teipin ja maskinesteen kanssa selvinnyt.
Enpä suojaa millään, käsipelillä kun siveltimellä maalaan niin tarkasti vaan niin ei arvi sotkea mallia teipeillä yms muulla turhalla tuotteella.
Tomi Mynttinen kirjoitti:
En ole vielä itse sellaiseen kohteeseen törmännyt, josta ei olisi Tamiyan teipin ja maskinesteen kanssa selvinnyt.
Onko täällä keskusteltu tuosta maskinesteen käytöstä aiemmin,en osannut hakea ilmeisesti oikein kun en ainakaan pikaisella katselmuksella löytänyt.
Ekku Tarvainen kirjoitti:
Onko täällä keskusteltu tuosta maskinesteen käytöstä aiemmin
Eipä varmaan hirveästi. Itse löysin haulla nuo keskustelut:

www.pienoismallit.net/keskustelut/2478_maskinesteet/
www.pienoismallit.net/keskustelut/2575_vallejon-maskineste/

Itse olen käyttänyt Winsor & Newtonin maskinestettä.
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Olen myös pärjännyt Tamiyan teipin kanssa aivan hyvin, ei ole ollut vielä isompia ongelmia. Ja kun leikkelee noin 1-2mm ohuita suikaleita, niin taipuu vaikeisiinkin paikkoihin.
Saako noita maskinesteitä, tai vastaavia hieman isommissa purnukoissa. Kun nuo pikkuputelit tuppaavat olemaan turhan pieniä minun tarpeisiin.
Hätätilassa voi kokeilla myös sinitarraa, se muovautuu helposti osien mukaan. Vaikeus on vaan saada sopivaan tiukkaan muotoon. Soveltuu ehkä paremmin pehmeäreunaisten maastokuvioiden rajaamiseen. Vaarana voi olla, että siitä lähtee vähän öljymäistä tummennusta.

Silly putty olis muuten kova sana tämän sinitarran sijaan mutta ei taida Suomesta saada?
Foul Ole Ron kirjoitti:
Hätätilassa voi kokeilla myös sinitarraa, se muovautuu helposti osien mukaan. Vaikeus on vaan saada sopivaan tiukkaan muotoon. Soveltuu ehkä paremmin pehmeäreunaisten maastokuvioiden rajaamiseen. Vaarana voi olla, että siitä lähtee vähän öljymäistä tummennusta.

Silly putty olis muuten kova sana tämän sinitarran sijaan mutta ei taida Suomesta saada?
Terve,
ei ole Silly puttyä löytynyt Suomesta. Toys´r´Usissa oli jotain sentyyppistä lupaavasti muttao likin sitten jotain pelleilylimaa.
Tuota Silly Puttya kantsii tsekata esim. brittien ebaysta.

Niko
Joni Lupunen kirjoitti:
Enpä suojaa millään, käsipelillä kun siveltimellä maalaan niin tarkasti vaan niin ei arvi sotkea mallia teipeillä yms muulla turhalla tuotteella.
Huh, kova sälli olet:) Itse en saa sitten millään suoraa pätkää aikaiseksi jos se on pidempi kuin siveltimen harjakset. Ja ei Tamiyan teipistä jää mitään ylimääräisiä kun ei jätä malliin liian pitkäksi aikaa.

Niko