Pienoismallit.net

Kysymysketju lentokoneista

Jep. Juhalla meni tosi lähelle :)

Kyseessä oli Grumman G-36, joka oli F4F:n vientiversio, lähes vastaava värkki, kuin oli Martlet I.

Tässä vielä lainaus Squadronin F4F Wildcat in action läpyskästä, joka on ainoa dokumentti aiheesta, johon olen törmännyt:

"Exports

Finland

From a letter dated 22 november 1939 to the Finnish Military Air Attache, Grumman provided two copies of specification for the Grumman G-36 and a price quotation to a COL Zillacus of the Finnish Air Force. These aircraft were equipped with R-1830-S2C4-G engines capable of operation on 87 octane fuel. No further correspendence has been locate."

Ole hyvä, Juha.
Jahas, jatketaan kuvalinjalla, eli mikä kuvassa ?

Bulgarian Lysander, KB-11 Fazan?
Hahaa, fasaanihan se siinä odottelee metsästäjää. Pistäppä tulemaan, toivottavasti muillakin riittää yritystä ettei mene meidän ketjuksi tämä kokonaan :)
Joo, ei pitäisi luntata :)

Sitten kysymys:

Suomen Ilmavoimien suurin lento-operaatio (ainakin sodan aikana) oli Venäläisten hyökkäyskärjen pommitus Portinhoikassa 30.6.1944. Kuinka monta konetta operaatioon osallistui Suomalaisten puolelta? (pommittajat/hävittäjät)
Viimeksi muokattu 5.9.2008 08:00
…pommareiden osalta löyty 81koneen muodostelma joista kuhlmey kertoo 58 konesuoritusta, eli suomalaisia elon laskuopin mukaan 23…tässä tietty vasta nuo pommarit.
Ei vastaa mun lähteiden tietoja :). Kuhlmeytä en ole ottanut lukuun mukaan, vaan hain pelkästään ilmavoimien koneita.
Operaatioon osallistui koneita neljästä pommituslaivueesta ja kahdesta hävittäjä laivueesta.
Röh, huomenta toverit. 59 ilmavoimiemme konetta.

edit: niin, se määrä… 40 pommittajaa ja 19 suojahävittäjää.
…juu, mun lähde oli ihan jonkun yksityisen kirjottama artikkeli "Kolme torjuntavoittoa kannaksella 1944", käsitteli kyllä aihetta mut luvut saattaa olla mitä on…eikä käsitelly juuri kuin pommitusosastoo..
btw., tää on mukava ketju seurata, tulee tutkailtua ja opittua uusia asioita, ihmetellä tarvii tovereiden tiedonmäärää ja hakunopeutta…keep on flyin´!=)
Juhahan sen vei taas, vaikkakin yhden koneen virhemarginaalilla :)

Suomen Ilmailuhistoriallisen lehden artikkeli aiheesta numerossa 3/95 kertoo, että Suomalaisia osallistui:

-15 BL PLeLv 42
-12 JK PLeLv 44
-3 DN, 2 DB ja 1 DF PLeLv 46
-8 BL PLeLv 48

-4 MT HLeLv 24
-15 MT HLeLv 34

Mun laskujen mukaan tasan 60 konetta.

Anna paukkua, Juha.