Pienoismallit.net

Kiina-Humbroll kuplii

Tilasin netistä mallin ja parit purkit humbrolia. Ja ne saapuivat noin viikko sitten ja sitten katsoin purkkien ala reunaa.
Olin jo huokaista helpotuksesta kun olin tarkistanut kaksi ekaa purkkia, mutta sitten kaksi muuta olivat tuota kiina kamaa. Vielä en ole testannut maaleja, mutta toivottavasti toimivat. Onkohan eroa maalaako pensselillä vai ruiskulla?
Itse maalaan pensselillä.
Tikru kirjoitti:
Itse ihastuin nuihin WEMin maaleihin

ps.olisi kiva kuulla mitä olette mieltä noista Wemin maaleista,kuinka moni on jo kokeillut myös.
WEM :n maalit ovat yksinkertaisesti loistavia. Mitä ohentamiseen tulee, en ole koskaan käyttänyt muuta kuin tärpätti / lakkabensiini osastoa emalimaaleihin ja hyvin on pelittänyt.
Huonot Kiina-Humbroll kokemukseni perustuvat lakan ohentamiseen Humbrollin omalla ohenteella ja maalin ohentamiseen Diccolla - maalaus ruiskulla. Pensselin kanssa ei ole samanlaisia ongelmia. Tosin olen käyttänyt vasta yhtä maalia (69) ja kiiltävää lakkaa. En tiedä, voiko tämän perusteella vielä vetää laajempia johtopäätöksiä, mutta kannattaa vähän tutkailla tilannetta. Englannissa valmistetut Humbrollit on aina voinut surutta ohentaa Diccolla.

Lakkabensiinin, tärpätin tai Humbrollin oman ohenteen käyttäminen on aina ollut ongelmallista. Jos maaleja ohentaa hienosuuttimelliselle ruiskulle sopivaksi (siis enemmän kuin 1:1:een), erottuu pigmentti liuottimesta ja maalin peittokyky heikkenee. Maali kiertää kohoumat ja kertyy syvänteisiin. Tämä siitä huolimatta, vaikka malli olisi maalattu oikealla tartuntapohjamaalilla (puhun nyt kiiltävistä maaleista). Diccon käyttäminen poisti tämän ongelman, kun maalina oli esimerkiksi Engelsmanni-Humbroll. Ohennussuhde saattoi olla Diccolla 1:2:een ja jopa enemmän.

WEM varoittaa kotisivuillaan käyttämästä selluloosaohenteita, eli Diccoa - tosin perusteena käytetään lähinnä hajuhaittoja. En ole vielä ehtinyt kokeilla, miten Dicco käyttäytyy WEM:n kanssa, mutta aion vielä kokeilla. XrtraColorin emalimaalien kanssa Dicco toimii loistavasti ja nopeuttaa perinteisesti pitkään tahmeana pysyvän Xrtran kuivumisaikaa. Tosin pitkä kuivumisaika on yleensä laatumaalin ominaisuus: tällöin maali ehtii tasoittua sileäksi.

Yleisesti ottaen Dicco on toiminut tähän asti lukemattomien eri pienoismallimaalien ohenteena. Maalivarastossani on Testorsin Model-Master-emalimaaleja, Humbrollia, Revelliä, Xtraa (emali), Gunzea (nitroselluloosa), Rail-Matchia, Agamaa (emali) ja Floquilia (ksyleeni). Kaikkien kanssa Dicco toimii. Tosin joillakin valmistajilla on tiettyjä värejä, joiden kanssa Dicco ei toimi hyvin. Eroja toki on matta-, puolikiiltävän ja kiiltävien välillä. Kiiltävät ovat ominaisuuksilltaan ja tasoittuvuudeltaan muita parempia. Toki maalattavuuteen vaikuttaa myös se, käyttääkö pohjamaalina oikeaa tartuntapohjamaalia. Olen kuullut jonkun harrastajan ohentava Diccolla jopa Tamiyan akryylimaaleja. Itse en tätä kuitenkaan ole kokeillut.

Agaman emalimaalit ovat tätä kirjoitettaessa aivan kärkikastissa. Valikoimasta löytyy lähes kaikki Humbrollin sävyt. Englannissa on myös aloittanyt uusi maalivalmistaja Phoenix Precession, jonka tuotemerkki on Humbrella. En ole vielä kokeillut, mutta pitää jossain vaiheessa kokeilla. Taustalla on vanha Precession Paints, jolla oli sekä hyviä että huonoja maaleja.

Tamiyan emalimaalit ovat myös meikäläiselle outoja, mutta Petri Piirahan niitä näyttää trokaavan, joten kokeileminen lienee paikallaan. Testors näyttää myös ylläpitävän vanhaa Pactra-tuotemerkkiä, jota takavuosina sai Suomestakin. Nyt vain porukka kokeilemaan eri ohenteilla ja raportoimaan tuloksista. Kokeiluja ei ehkä kuitenkaan kannata tehdä niillä parhailla malleilla.
Aiemmin olen ohentanut humbrolin ja revelin maaleja juuri dicco-tinnerillä ja toisinaan myös apteekin bensiinillä ilman mitään huolenhäivää,mutta nyt ihmetykseni oli vain suuri kun diccolla ohensin wemin maalia, tarkoituksena maalata juuri sunderland-skaban malli jonka rakentaminen on minulla muutoinkin ollut yhtä tuskaa ja nyt kun vielä maalauskin meni rypyille niin usko petti.
Myöhemmin kokeilin Wemin ohentamista lakkabensiinillä(mineraalitärpätillä) ja homma pelitti oikein hyvin ja sain trumpan mig-3 mielestäni aiwan oiwallisen hyvän pinnanlaadun.
Tästä itäsi ajatus notta tuo lakkanafta voisi olla oiva ohenne nuille kiinanhumprolleille…mene ja tiedä?
Tikru kirjoitti:
Aiemmin olen ohentanut humbrolin ja revelin maaleja juuri dicco-tinnerillä ja toisinaan myös apteekin bensiinillä ilman mitään huolenhäivää,mutta nyt ihmetykseni oli vain suuri kun diccolla ohensin wemin maalia, tarkoituksena maalata juuri sunderland-skaban malli jonka rakentaminen on minulla muutoinkin ollut yhtä tuskaa ja nyt kun vielä maalauskin meni rypyille niin usko petti.
Myöhemmin kokeilin Wemin ohentamista lakkabensiinillä(mineraalitärpätillä) ja homma pelitti oikein hyvin ja sain trumpan mig-3 mielestäni aiwan oiwallisen hyvän pinnanlaadun.
Tästä itäsi ajatus notta tuo lakkanafta voisi olla oiva ohenne nuille kiinanhumprolleille…mene ja tiedä?
OK. Tämä on hyvä tieto. Kuinka paljon ohensit WEM:n maalia ruiskua varten? Käytitkö kiiltävää maalia vai mattaa tai puolikiiltävää? Kysymykseni koskevat sekä epäonnistunutta Dicco-maalaustasi että lakkabensiinillä ohentamista. Käytätkö jotain pohjamaalia - joko oikeaa tartuntapohjamaalia tai jotain muuta vai vedätkö suoraan muovin pintaan peittovärin.

Minusta tuntuu, että maalivalmistajien soppien sekoittelua ohjaavat jo erilaiset ympäristömääräykset tms., jotka pakottavat valmistajia muuttamaan soppiensa koostumuksia.
Oli wemin satiinipintainen harmaamaali ,taisi olla neutral grey ja sekoitussuhde oli 60% maalia ja 40% ohennetta.
Ruiskuni on badger cresendo .Olin aiemmin puhdistanut ruiskun diccolla (ruiskun osat erikseen).

Emalien kanssa en käytä pohjamaalia useinkaan mutta akryylien kanssa monestikkin.
Etenkin figuureita maalatessa pohjamaalina käytän joko citadel ,gamesworkshop tai tamiya akryylimaaleja ja pintamaalaukseen usein myös heidän muita maaleja ,tamiyaa,vallejoa,taiteilijoiden tuubimaaleja…näitä yleensä pensseleillä.

Kuten aiemmin mainitsin niin ruiskuun olen ohentanut ennen humbrollit ja revellit diccolla 60/40 ,40/60, 50/50 suhteessa kuitenkin siten että sekoitus on ollut noin "maidonohutta".

Wemiä ensikertaa kokeiltuani diccolla tuli pinta jossa oli kuin olisi ollut pölyä,pisaroita ja tuntui että se ei tahtonut kuivua millään.2 päivän päästäkin maali tuntui tahmealta.
No annoin olla ja lakkasin mallin revelin mattalakalla diccolla ohentaen yrittäen saada pintaa tasaiseksi…tämä oli virhe…lakan kuivuttua pinta oli säröillä,rypyillä,kerrassaan kauhea.
Kauhistuneena asiasta vesihiomapaperilla hioin pinnan tasaiseksi ja taas revelin lakkaa diccolla ja sama toistui.

Nyt hioin pinnan jo karkeammalla paperilla lähes kokonaan puhtaaksi,kokeilumalli oli onneksi kuitenkin vain airfix sunderlandin siiven yläpuoli joten kovin suurta onkelmaa ei ollut.
Nyt maalasin pinnan uudelleen wemillä dicco ohennettuna ,kuivuttuaan pinta rypistyi.

Jälkeenpäin Wemin sivuilta luin että eivät suosineet selluloosatinneriä ohenteeksi vaan white spirit turpellinea jonka ymmärsin olevan mineraalitärpättiä tahi lakkabensiiniä.
No kokeilin asiaa trumpan MIG-3 eli Wemiä 60% ja polaric lakkabensa mineraalitärpättiä 40% ja voi ihmeiden päivää ja kemikaalioppia kun kaikki pelasi tosi mahtavasti…pinta oli hyvä tasainen ja jotain matan ja satiinin väliltä ja kuivumiseenkin oli mennyt vain puolipäivää mikä on jo nopsa aika sinällään.
Nyt tein lakkauksen microscalen akryylilakalla(kiiltävä)vedellä ohentaen ja mitään ongelmaa ei esiintynyt ja pinnastakin tuli enemmän satiinisempi kuitenkaan liikaa kiiltämättä kuten halusinkin.

Tästä innostuneena tilasin lisää Wemin maaleja TMhobbystä ja maalasimpa eduarsin IL-2 stormovikin wemillä ja lakkabensiiniohenteella.Maalaus onnistui pinnaltaan(toki Wemin sävyistä voi sanoa monta mielipidettä).

Eikä tässä ollut kaikki vaan lisää piti maalata ja kohteeksi joutui ME-108 eduardin malleista ja taas pinnasta tuli hyvä vaikka nyt lakkasin pinnan wemin omalla lakalla tärpättilakkanaftaohenteella,homma toimi.

Nämä uuden sadon mallit tulen kuvaamaan ja laitan tänne kaikkien haukuttavaksi ajallaan.
Viimeksi muokattu 25.1.2008 13:26
Minullakin meni yksi kone pilalle, kun Humbrolin sävyt 9 ja 47 alkoivat kuplia. Näissä purkeissa luki se Horbny Hobbies. Minulla on myös yksi Humbrolin musta, joka on sitä Super Enamelia. Tämä maali on toiminut moitteetta.
Tämä kai sopiva ketju tähän. Onko muilla ollut ongelmia super enamel 93 sävyn kanssa? Itsellä 3 purkkia joissa kaikissa viininpunertava neste. Yritä siinä sit sekoittaa hiekankeltaista sävyä. Roskiin jouti kaikki.
Olen itsekin huomannut tuota kuplimista uusissa Humbrolin maaleissa, vanhemmissa purkeissa ei tätä ole ollut.
Se on normaalia, että se ohenne siinä pinnassa voi olla ihan eriväristä mitä maali on. Tarpeeksi kauan kun sekoitat niin maali sekoittuu oikean sävyiseksi/klimpittömäksi.