Pienoismallit.net

Special Hobbyn P-36A Curtiss Hawk isossa 1:32 mittakaavassa!

Tuli sitten hankittua Helsingistä Kuivalaisen kaupasta tämä Special Hobbyn Iso Haukkka, ja näin alkututkimisen jälkeen näyttäisi olevan aika mallikas sarja - oikean näköiset muodot kauttaaltaan, ulkopintojen uppoviivoineen.
Sarja on lähes kauttaaltaan injektiovalumuovia (myös ohjaamon kuomun osat), resiipalikoita on mukana vain muutama pikkuruinen tappi.
Mukana tulee myös komea valmiiksimaalattu mittaritaulu fotoetsiosana.

Ja kun vielä sopivasti Kuivalaiselta sai tähän 1:32 mittakaavaan sopivat kahden eri Curtissin suomalaiset siirtokuvat, niin tämänkertainen käynti tuossa Mallareitten Maanpäälisessä Taivaassa oli varsin kannattava.

Hintaa tällä isolla Haukalla oli 45 euroa + se ylimääräinen siirtokuva-arkki 13 euroa… ja tietysti jälleen kerran anettiin kokonaishintaan kivasti alennusta.

Seuraavaksi pitää sitten jostakin putiikista metsästää suomiversioon sotamaalausta varten Humbrolin maalit…
Onpas varsinainen savotta tämä Hawk. Olin pitkät ajat ennen tätä projektia rakenellut Hasegawan ja Tamiyan sarjoja, joten tämä oli nyt varsinainen shokki. Kyllähän minä toki olin tietoinen näistä tsekkisarjojen "tarkkuuksista", mutta silti. Siis mitkään osat eivät tähän mennessä ole sopineet yhteen ilman hirveetä duunia.
Tämä koko lauantai-ilta meni "rattoisasti" pelkästään siipien kahta laskutelinekuilua väsätessä. Ensin on luonnollisesti aivan karsee duuni irrotella niitä muoviosia valurangoista rikkomatta niitä ja sitten kun rupeaa niitä "kuivasovittelemaan" niin huomaa että mikään ei sovi mihinkään.
Hiomista, hiomista, hiomista… ja sitten kittaamista, kittaamista jne… lopputtomiin.
Aikaisemmin olin jo väsännyt moottorin (vaivalloisesti luonnollisesti), vain huomatakseni, että kun peitän sen "myllyn" sarjan kahdella moottoripellityskappaleella, niin eihän ne kappaleet mene kiinni toisiinsa - ne eivät yllä lähellekään töisiaan. Sitten vaan motskun sylintereitä hiomaan rankalla kädellä että moottori saadaan mahtumaan "kopan" sisään.

Olen yltä päältä muovipölyssä, ja päätin että nyt saa tältä illalta riittää. Menen saunaan ja vaihdan muovipölyn olutpöllyyn. Ja toivottavasti jokin Ääliömallareitten Suojeluspyhimys estää minua sitten enää tänä iltana "tarttumasta toimeen" tämän Hawkin osalta.

On tää vaan nii kivaa. Nyt muuten aukes Koffi.
Projekti on taas edistynyt. Ja edelleenkään oikeastaan mikään sarjan osa ei osu kohdalleen toisen sarjan osan kanssa.
No kyllä tästä vielä ihan lentokoneen näköinen vekotin kehittyy, kunhan pystyy elämään tämän muovipölypilven keskellä.
Karseet määrät on pakkelia kulunut ja paljon on joutunut myös leikkelemään 1 mm muovilevyä ns. saumoja kiinnipitämään sisäpuolelta päin.
Tässä sarjassa on ihan kiitettävästi mukana erilaisia kuomuvaihtoehtoja ja ne on valmistettu hienosta kirkkaasta styreenistä. Tosin nekään eivät sovi mihinkään ilman aikaavieviä esitöitä - hiomista, rakojen täyttämistä, liimaamista, hiomista, hiomista, hiomista, rokojen täyttämistä, hiomista jne.
Ja jos joku lukijoista tähän sarjaan "ryhtyy", niin huomatkaa, että kandee käyttää maalaisjärkeä, eikä suinkaan välttämättä kannata rakentamisessa edetä mukana olevan rakennusohjeen järjestyksessä. Esimerkiksi koko moottori ja moottoripellitys ( ne kuitenkin kootaan erillisinä kappaleina - muusta rungosta erillään) on viisainta liimata runkoon, ja valmiiksi liimattujen siipien väliin, vasta siinä vaiheessa kun se runko on todella jo kasattu ja siipien ala- ja yläpuolet on myös liimattu yhteen - näin onnistuu sovittelemaan näitä todella huonosti yhteen sopivia osia ja pääsee taas hiomaan, hiomaan, kittaamaan, kittaamaan, hiomaan jne.

Onko muilla kokemuksia näistä tsekkiläisistä "limited run" sarjoista, ja olenko ainoa, jolta tässä ikuisuudelta tuntuvassa hiomisessa ja kittaamisessa meinaa mennä hermot?

Juu juu, minä tiedän kyllä että eihän tässä harrastuksessa pitäisi työtunteja laskea, tämän kun pitäisi olla hauskaa ja rentouttavaa.

Olisi muuten hupaisaa nähdä joskus jossakin pienoismallinäyttelyssä arvosteluluokka näille nimenomaisille tsekkisarjoille - sellainen luokka, johon saa osallistua ainoastaan rakentamalla esim. kyseinen Curtiss Hawk "suoraan laatikosta" … ILMAN minkäänlaista pakkelia ja ilman itse lisättyjä muovivahvisteita, pelkän liiman avulla…
tuosta oli pienoismalli lehdessä 8/05 jari b. miettisen artikkeli ko. mallista, eikä mestari itsekään selvinnyt ilman kitti/hionta talkoita.
Nimimerkki fi661 pertti kertoi tuossa edellä jonkun rakentaneen tästä kyseisestä 1:32 Curtiss Hawk-sarjasta Moranen? Mitä ihmettä?

Nyt tämä meikäläisen Curtiss on jo siinä vaiheessa että se sai siipiensä alle laskutelineet. Ja ihme ja kumma, nämä olivat niitä harvoja osia (muovia ja lisukkeena kahdeksan pikkuruista resiinipalikkaa) jotka tässä sarjassa sopivat paikoilleen ilman isompia murheita, ja kaiken lisäksi tuntuvat ihan tukeviltakin pikaliimakäsittelyn jälkeen.

Tuon edellisissä viesteissäni kuvailemani karsean pakkelointi- ja hiomisurakan jälkeen on vuorossa rungon ja siipien varovainen uppoviivojen syventäminen kaivertimella ( mallin uppoviivat olivat sinänsä ihan hyvät, mutta paklatessa ja hinkatessa ne paikoitellen täyttyivät siitä pakkelista). Sitten pääseekin tekemään sitä musta-vihreää sotamaalausta.

Niin ja sen suomalaisissa Hawkeissa olleen saksalaisen tähtäinhässäkän rakentaminen ohjaamoon oli show sinänsä. Tällaista tähtäintä ei tule sarjan mukana, vaan se on itse tehtävä referenssikuvien perusteella.
äsh..toi mun mainitsema pm 8/05 oli se jossa jari b. rakensi tuon Pertin mainitseman Azurin/Air magazinen Moranen.. Curtiss juttu taisi olla 3/06..?!?!

no kuitenkin kyllä jarillakin kittiä kului :)

muistaakseni noita revi tähtäimiä sai jossain useamman kappaleen paketeissa resiinisenä?!? oikaiskaa jos muistan väärin..
mixa, enpä ole lueskellut Pienoismallilehteä kuin hyvin satunnaisesti, joten en ole päässyt tutustumaan muiden mallareitten kokemuksiin tämän kyseisen Curtiss Hawk sarjan suhteen.

On tullut hankituksi Special Hobbyltä varastoon odottamaan "sateista päivää" tässä samassa 1:32 mittakaavassa myös mainitsemasi Morane (suomalaisin siirtokuvin), ja Brewster Buffalo (tähän pitäisi vielä saada suomalaiset siirtokuvat hankittua) myös.
Tämän Curtiss on kuitenkin ollut sellainen savotta, että ihan heti perään en rupea toista tsekkisarjaa räpeltämään, NIIN sateista päivää ei voi ollakkaan. Hermojeni lepuuttamiseksi ajattelin varastostani seuraavaksi ottaa työn alle Hasegawan 1:32 Nakajima Ki-84 Frankin. Eiköhän tuo japsihävittäjä rakennu lähes itsestään, ainakin jos vertaa sitä näihin Special Hobbyn sarjoihin.
joo..ihan oli nyt mun moka..kun ei jaksais ihan joka kerta ravata tästä koneelta tonne lehtihyllylle..pahoittelut.. ;)
Pienoismallissa 7-8/1995 oli myöskin juttua Curtissista.