Pienoismallit.net

Emek-rekat

pekka t nieminen kirjoitti:
"ne ukkelit pitää vain maalata"

Liimaaminen vaikeata, maalaaminen helppoa??
Onhan se maalaaminen helppoo, ei tarvi kun sävyttää maaleja sopivasti… :D
Jaakko Pihlaja kirjoitti:
Onhan se maalaaminen helppoo, ei tarvi kun sävyttää maaleja sopivasti… :D
Tuokin riippuu omasta "hifistely" asteesta. Onhan Warhammer 40k:n jokaisella chapterilla oma panssarin värinsä. Eli kyllä tuossakin tarvitsee maalit sävyttää jos haluaa tarkan lopputuloksen kun ei nuo citadelin maalit olleet aivan oikeita sävyjä codexien kuviin verrattuna. Tokihan se on helpompaa kun esim suomalaisten, sodissa käytettyjen, panssareiden yms. maalaus kun ei nuita oikeasti ole olemassa.
Taitaa helpointa olla nuo puuronkoisten laivojen rakentaminen kun ei niitä tarvi kuin lakata. ;)
Kukin voi kysellä itseltään kumpi kuulostaa paremmalta: "Katsokaa kuinka hyvin rakennettu malli" tai "Katsokaa kuinka hyvin ostettu malli". Joillakin tuntuu ainakin olevan kova hinku esitellä valmismalleja, ja ilmoittaa niitä jopa pienoismallikisoihinkin.
PMnet on onneksi pienoismallien RAKENTAJILLE tarkoitettu sivusto. Olisi ihan hyvä jos keräilijöille olisi omansa. Tussilla ja Castrol-tarralla "tuunattu" (anteeksi kirosana) valmismalli ei täytä itse rakennetun mallin tunnusmerkkejä. Malliin käytetyn työn määrä ratkaisee, on sitten lähtökohtana scratch, rakennussarja vai yksi- tai kaksiosainen valmismalliaihio.
Esim. jos valmismallia käyttää aihiona, pitää sen olla kokonaan itse maalattu aivan yhtä lailla kuin rakennussarjankin. Jotkut kromiosat ovat poikkeus, joka vahvistaa säännön.
Eihän sarjoissakaan hyväksytä maalaamattomia pintoja, vaikka ne kuinka tuntuisivat olevan samaa sävyä kuin alkuperäinen.
Herkko Tarvainen kirjoitti:
Taitaa helpointa olla nuo puuronkoisten laivojen rakentaminen kun ei niitä tarvi kuin lakata. ;)
Niinpä. Riippuu siitä tekeekö puulaivaa dekoratiivimalliksi vai esikuvanmukaiseksi.
No kyllä Pasi, olet aivan oikeassa. Jos valmiina ostetun mallin tänne sivuille laittaa näytille, tulisi sen mielestäni olla melkolailla, sanotaan nyt sitten, tuunattu vielä jälkikäteen. Näinhän on vaikkapa metallikoristen, valmiiksi maalattujen poliisiautomallienkin suhteen, joihin lisätään poliisitunnukset, hälyvalot ym. sälää. Ja voihan ainakin osasta kai maalata sisustankin jälkikäteen. Mielestäni kuitenkin vaikka tällaisesta Emek-rekasta saa hienon pienoismalli, mutta kyllä se jkv työtä vaatii. Aina täytyisi muistaa kuitenkin mallarin taso/ikä, olipa kysymyksessä Emekin tuote, warhammer-ukko tai "oikea" pienoismalli.

Ja sitten vähän toistoa vielä: 2007 Ford Crown Victoriasta on saatavana 1/24 metallikorinen malli. Kaksi eri valmistajaa myy samoja osia, oman tuotemerkkinsä alla. Toinen myy mallin valmiiksi koottuna (Motomax) ja toinen myy mallin rakennussarjana (Testors). Osat ovat siis täysin samat. Nyt vihdoin mielipiteitä: ovatko molemmat vai onko kumpikaan näillä edellytyksillä pienoismalli? Vertaan nyt vaikka Emek-rekkoihin. Mielestäni nämä kaikki oavat pienoismalleja.

En ole koskaan tullut ajatelleeksi, ettei malleissa hyväksyttäisi realistisen näköisiä, maalaamattomia pintoja tai osia! Koska teen itse tällä hetkellä vain sotimiseen käytettävien vehkeiden malleja , on kaikki osat maalattava, mutta esim. laivat tai autot? Niissä saattaa olla osia, jotka näyttävät paremmilta, jos niitä ei maalata? Joissain tapauksissa voi auton korin saada näyttämää oikein hyvältä pelkästään puleeraamalla se. Fuskua vai kateutta Matchboxin lekomalleja rakentelevilta?
PhantomII kirjoitti:
Ja sitten vähän toistoa vielä: 2007 Ford Crown Victoriasta on saatavana 1/24 metallikorinen malli. Kaksi eri valmistajaa myy samoja osia, oman tuotemerkkinsä alla. Toinen myy mallin valmiiksi koottuna (Motomax) ja toinen myy mallin rakennussarjana (Testors). Osat ovat siis täysin samat. Nyt vihdoin mielipiteitä: ovatko molemmat vai onko kumpikaan näillä edellytyksillä pienoismalli? Vertaan nyt vaikka Emek-rekkoihin. Mielestäni nämä kaikki oavat pienoismalleja.
Nuo ovat kaikki pienoismalleja. Tää sivusto on kuitenkin tarkoitettu pienoismalleille joita on itse käsitellyt "tukevasti", mm. maalannut koko mallin. Tämä siis minun käsitys.
PhantomII kirjoitti:
Ovathan ne. Mutta mihin pyrit tällä määritelmän hakemisella? Onko tarkoitus kuitenkin ottaa kantaa siihen mitä malleja pm.netissä saa esitellä? Asioista on syytä puhua niiden oikeilla nimillä, muuten keskustelu on ajanhukkaa.
Lainaus:
Joissain tapauksissa voi auton korin saada näyttämää oikein hyvältä pelkästään puleeraamalla se.
Tuo on sinänsä totta ja jossain muinaisessa Pienoismallin artikkelissa Juha Airio neuvoi junnumallia tehdessään miten korin voi vain vahata jos se on sävyltään oikea. Nythän säännöt periaatteessa kieltävät tällaiset mallit, mutta toisaalta ei täällä puututa maalaamattomiin malleihin ellei niistä näe, että ne ovat maalaamattomia!
Ilmeisesti Phantomilla on tapahtunut väärinkäsitys sen suhteen, että millaisia malleja Galleriaan toivotaan. Galleria siis ei ole tarkoitettu kaikille mahdollisille töille, jotka mahtuvat käsitteen "pienoismalli" alle. Sen vuoksi on täysin tarpeetonta keskustella siitä, ovatko Emekit pienoismalleja ei vai eivät (mielestäni ovat). Gallerian säännöissä on sen sijaan varsin selkeästi ilmoitettu, mikä on palvelun pointti.

Poikkeuksiakin toki on, mutta yleisesti ottaen vaikuttaisi siltä, että valmismallien muokkaajat ovat useasti enemmänkin esikuvista kiinnostuneita ja/tai keräilijöitä, jotka haluavat kokoelmiinsa jonkin tietyn yksilön, jota ei kaupallisesti ole valmiina saatavilla ja hommasta halutaan siksi päästä mahdollisimman vähällä vaivalla. Tällöin valmismallin muokkaaminen vain tarvittavilta osin on aivan perusteltua.

Valitettavasti tuolla ei ole kuitenkaan oikein mitään tekemistä sen kanssa, mitä mallailu minulle ja hyvin monelle muullekin harrastuksena merkitsee. Minulle mallailu on luova käsityöharrastus, josta olen kiinnostunut sen itsensä vuoksi. Minua kiinnostavat mallailutekniikat yms., eivät niinkään mallien esikuvat.

Toivonkin, että ymmärrätte, että ylläpidän tätä palvelua omalla kustannuksellani tarjoten sen teille käyttäjillä täysin ilmaiseksi. Tämän vuoksi minulla ei ole juurikaan kiinnostusta tehdä tästä sellaista sivustoa, jonka aihepiiri ei ole sydäntäni lähellä, koska silloin motivaationi sivuston kehittämiseen olisi huomattavasti vähäisempi ja palvelu olisi varmasti laadultaankin heikompi.

EMEKien (ja muiden valmismallien) esittelyyn löytyy netistä muitakin sivustoja, niin en oikeastaan ihan täysin ymmärrä, miksi niitä pitäisi Pienoismallit.netissä esitellä, kun täällä enemmistö käyttäjistä ei ole edes kiinnostunut niistä. Eikö niitä kannattaisi esitellä siellä, missä käyttäjät ovat niistä kiinnostuneet?

Muutama kotimainen sivusto EMEKien esittelyyn:

Pottupellossa.fi
Pottupellossa.fi-Konegalleriassa oma osio pienoismalleille. Tosin sielläkin on havaittu, että pelkkä valmismallin maalaaminen ei vaadi juuri mitään osaamista, joten sielläkin on sellaiset mallit kielletty.

FCMA
Finnish Car Modelers Associationin keskustelualueella voi esitellä automalleja, myös valmismalleihin pohjautuvia.
Tähän pienoismallin määritelmän hakemiseen pyrin vain sen takia, että itsellenikin nämä valmismallit ovat vähän siinä ja siinä… Jos parempiakaan aihioita ei jostain tietystä tyypistä ole saatavilla, lienee tällainen enemmän tai vähemmän valmis malli ainoa vaihtoehto. Ja jos sellainen saadaan kovasti näyttämään 1/24 mittakaavaan pienennetyltä suomalaisen kuljetusyhtiön rekalta, on se minusta aika hienokin pienoismalli. Vaikka rakentaja/"tuunaaja" ei kaikkia ikkunoita ym. nippeleitä ole itse liimannutkaan.

En missään tapauksessa ota, enkä haluakaan ottaa kantaa muiden tekeleisiin sen ihmeemmin ja minulle toki sopii KAIKENLAISTEN pienoismallien esittely. Itse kuitenkin olen kiinnostunut normimuovimalleista. Aivan kuriositeettina mainitsin vain sen, että joitakin malleja/rakennussarjoja saa joko valmiiksi koottuina, kuitenkin malliaihioina, tai samat osat erillään boksissa. En henk.kohtaisesti osaa sanoa kumpi versio näistä on vähemmän pienoismalli, jos se kuitenkin rakennetaan loppuun mallarin toimesta. Siis mahdollisesti maalataan, siirtokuvat, vanhennus… Tätä tarkoitan myös näiden Emekin vehkeiden kanssa. Pelkkä tarra oveen ei sellaisesta minunkaan mielestä vielä pienoismallia tee.

Mallarina minua kiinnostaa pienoismalli enemmän siinä mielessä, muistuttaako se miten paljon esikuvaansa, ei niinkään se, mistä tai miten se on valmistettu. Mallailutekniikat itseisarvona ei kiinnosta juuri ollenkaan, minulle tekniikat ovat vain apuvälineitä, joita käyttämällä yritän saada muovista vaikkapa alumiinin näköistä tai päinvastoin. Jos mallailutekniikat kiinnostavat enemmän kuin todellisen pienoismallin tekeminen, se usein johtaa ylilyönteihin juuri näiden mallaustekniikoiden käytössä. Tottakai hyvin tärkeitä mallailutekniikat tässä touhussa ovat, mutta minulle valmis malli, joka muistuttaa esikuvaansa mahdollisimman paljon on tärkeämpi, kuin se tekniikka itsessään siinä mallin siivessä tai rungossa. Tauluissakin minua ihastuttaa enemmän se lopputulos = taulu, kuin se millaisella siveltimellä joku osa teosta on maalattu.
Nyt taitaa unohtua tärkeä pointti! Mittavirhe "pienoismallissa" ei ole "pienoismalli". Käsittääkseni keskustelussa mainitut "Lelut" ;) eivät ole mittatarkkoja, joten eivät ole pienoismalleja, vaan näköispainoksia…
Itse miellän pienoismallin tiettyyn mittakaavaan kutistetulta objektilta, joka on mitoiltaan TÄYSIN alkuperäiseen verrattava. Henkilökohtaisesti törmäsin ongelmaan MiniArtin T-70 vaunussa, jossa torni ei todellakaan ole alkuperäisen muotooinen, joten en pidä kyseistä rakennussarjaa "pienoismallina"… :)
Samalla kiitän Herra Mynttistä tämän sivuston ylläpidosta, pitkäjänteisyydestä ja rakkaudesta mallailuun.