Pienoismallit.net

Emek-rekat

Öööh, jaaha. No tuota, varmasti näin… Copcar.comissa on Modelers Bench ja se osasto ymmärtääkseni on juuri pienoismalleja varten. Käypä katsastamassa. En tiedä mitä tarkoitit ihan varmasti sivuston luonteesta, mutta itse en ole löytänyt sieltä yhtään ei-poliisiauton kuvaa, näin olen muistavinani.

Toki asemasodan aikana jermut veistelivät puusta lentokonetta muistuttavia töitä, joita myös on eri yhteyksissä tituleerattu pienoismalleiksi. Ja myös usein RC-lennokkeja, jotka eivät useinkaan muistuta juuri ollenkaan esikuvaansa, tai muistuttavat etäisesti vaikkapa F-15:sta , kutsutaan myös joskus pienoismalleiksi. Verrattuna näihin em. vekottimiin, joita itse olen nähnyt, ovat Emekin rekat aika tarkkoja, esikuvaansa muistuttavia pienoismalleja, toki valmiiksi koottuja. Tässä yhteydessä vielä mainitsen, että en omista ainuttakaan Emekin tuotetta.

Mutta mikä siis on pienoismalli? Kuten yllä jo kysyin onko pienoismalli sellainen, joka on valmiiksi koottu vai täsmälleen samat osat erillään paketissa ja ostaja ne itse toisiinsa liittää? Jos valmiiksi koottu pienoismalli luetaan "oikeaksi" pienoismalliksi, kuten vaikkapa Tamiyan Tiger, niin silloin myös Emekin rekat ovat valmiiksi koottuja pienoismalleja. Olkoonkin, että ne on valmistettu ns. ämpärimuovista, kaiketi.
PhantomII kirjoitti:
Mutta mikä siis on pienoismalli? Kuten yllä jo kysyin onko pienoismalli sellainen, joka on valmiiksi koottu vai täsmälleen samat osat erillään paketissa ja ostaja ne itse toisiinsa liittää? Jos valmiiksi koottu pienoismalli luetaan "oikeaksi" pienoismalliksi, kuten vaikkapa Tamiyan Tiger, niin silloin myös Emekin rekat ovat valmiiksi koottuja pienoismalleja. Olkoonkin, että ne on valmistettu ns. ämpärimuovista, kaiketi.
Tämä alkaa taas olla hiusten halkomista, mutta olkoon. Merkityksellistä ei ole se, minkä joku toinen mieltää pienoismalliksi, vaan se, mihin tarkoitukseen tämä sivusto on luotu, ja mitkä ovat sen kehittäjän/ylläpitäjän/maksajan antaman ohjeistuksen mukaan ne kriteerit malleille, joita täällä esitellään.
Käsittääkseni nämä valmismallit, mukaanlukien joku valmiiksi koottu Tamiyan Tiger on suljettu täältä ulos. Ei se rajaus pelkkiä emekkejä koske.
Pienoismalli on periaatteessa mikä tahansa esikuvaansa jäljittelevä, mutta sitä pienempi* malli. Periaatteessa sen takia, että käytännössä esimerkiksi useimpia alkeellisempia leluja ei normaalisti lasketa pienoismalleihin. Lisäksi pienoismallien rakentajien keskuudessa tunnutaan joskus jätettävän määritelmän ulkopuolelle erinäiset valmismallit. Emek on minusta ilman muuta pienoismalli sanan laajemmassa merkityksessä ja tuskin sitä kukaan kiistääkään. Se, millaisia pienoismalleja tämä sivusto käsittelee on sitten kokonaan toinen asia eikä liity nähdäkseni mitenkään pienoismallin määritelmään.

*Suomessa käytetty sana "pienoismalli" on sikäli huono, että teoriassa esikuvaansa suurempi tai sen kokoinen malli ei ole yhtään sen vähäarvoisempi kuin pienoismalli. Ne kuitenkin ovat melko harvinaisia ja lähes aina niiden tarkoitus ja luonne on erilainen kuin varsinaisten pienoismallien.
Toisaaltaan onkos näissä warhammer hahmoissa kuinka paljon rakentamista?
Marko Svärd kirjoitti:
Parhaimmillaan useita kymmeniä osia.
Marko Svärd kirjoitti:
Eipä monissa figuureissakaan ole paljoa rakentamista, maalaamista sen sijaan ihan riittämiin. Tosin tuota Warhammer-tauhkaa en itse ymmärrä alkuunkaan, oli rakentamista tai ei. Näkisin, että ne voivat olla tiukimman pienoismallitulkinnan rajamailla.
Herkko Tarvainen kirjoitti:
Marko Svärd kirjoitti:
Parhaimmillaan useita kymmeniä osia.
OK. Aina oppii uutta. Olen ollut käsityksessä että ne ukkelit pitää vain maalata
Joo. Ajattelisin, että nämä Emekit ovat pienoismallien aihioita, tosin jo aika pitkälle vietyjä ja samoin kuin jotkut metallikoriset automallitkin. Eli Kalle tuossa ylhäällä tämän jo sanoikin.

Warhammer-hahmot ovat myös yksi esimerkki käsitteestä pienoismalli tällä sivustolla tai vaikka tinasotilaat. Jos täällä tosiaan pitää esitellä vain muovisista tai yleensä osista täysin alusta asti koottuja pienoismalleja, niin sitten se olkoon niin. Ämpärimuovista valmistettu (ja tuunattu) malli ei minusta kuitenkaan ole sen huonompi pienoismalli kuin tinamuotillakaan valmistettu. Toki jälkimmäisen status on huomattavasti korkeampi.
Omasta mielestä on turhaa alkaa rajamaan kovin tarkasti. Toki olisi suotavaa että pelkkä paketin avaaminen ja valokuvan ottaminen ei riitä. Välillä itseä on pistänyt silmään pienoinen aloittelijoiden/juniorien mollaaminen. Itse olen kyllä saanut näiltä sivuilta kosolti vinkkejä. Nyt tosin harrastus on ellei loppunut niin ainakin tauolla. Ilman stereonäköä on pirun hankala rakentaa.
"ne ukkelit pitää vain maalata"

Liimaaminen vaikeata, maalaaminen helppoa??