Pienoismallit.net

Emek-rekat

emek-keskusteluun muutamia kommentteja voisin sanoa.
mielestäni Emekin rekkamallit soveltuvat paitsi kovaan leikkiin niin myös kohtuullisen kovaan mallailuun. sanotte mitä sanotte…
Emekkiläisten mallien suurin ongelma on mielestäni rungon ja akseleiden olematon detaljointi.
Ohjaamot sen sijaan ovat täydellisiä jos ei oteta lukuun ohjaamon sisäosie detaljointa ja sekin näkyy lähinnä puutteina verhouksien väreissä ym. Muodot on ok. Lisätä aina voi vaihdekeppejä ym.
Jos haluaa oiken hyvän mallin niin akselit ja runko kyllä pitää sitte ottaa muista sarjoista ja soveltaa niin mutta Emekkiläistä auton
alustaa ei tarvi heittää pois vaan niistä saa penin muutoksin verrattomia perävaunun osia.
Juha Grönstrand kirjoitti:
Emekkiläisten mallien suurin ongelma on mielestäni rungon ja akseleiden olematon detaljointi.
Ohjaamot sen sijaan ovat täydellisiä jos ei oteta lukuun ohjaamon sisäosie detaljointa ja sekin näkyy lähinnä puutteina verhouksien väreissä ym. Muodot on ok. Lisätä aina voi vaihdekeppejä ym.
Jos haluaa oiken hyvän mallin niin akselit ja runko kyllä pitää sitte ottaa muista sarjoista ja soveltaa niin mutta Emekkiläistä auton
alustaa ei tarvi heittää pois vaan niistä saa penin muutoksin verrattomia perävaunun osia.
Ongelma ei ole siinä etteivät Emekit olisi riittävän tarkkoja malleja vaan siinä, että ne ovat valmismalleja. Pienoismallin käsitteeseen täällä kuuluu olennaisena osana nimenomaan itse tekeminen.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Ongelma ei ole siinä etteivät Emekit olisi riittävän tarkkoja malleja vaan siinä, että ne ovat valmismalleja. Pienoismallin käsitteeseen täällä kuuluu olennaisena osana nimenomaan itse tekeminen.
niin joo… nyt mennään jo koko harrastuksen filosofian rajoilla.
Mielestäni Emekkiläisen detaljointi rungon ja kuormatilan osalta on juuri sitä mitä tämä loistava harrastus on. Vai olenko väärässä.
En oikeastaan näe eroa jos rakentaa rakennussarjan jasitä sitten muntelee tarpeensa mukaan. Emekkiläisessä tavallaan kokoaminen on jo tehty. Muuntaminen ja detaljointi on sitte rakentajan hallussa.
Sitäpaitsi Emekkiläisten ohjaamot ja muutkin yksityiskohdat on jo sinällään riittävän tarkkoja että niiden osalta ei tarvita muutoksia. Ainoastaan rungot vaatiivat muutoksia.
Emekkiläiset ovat mielestäni loistavia kompromissejä lelun ja pienosmallin välillä. Jokaiselle jotain tyyliin.
Emekkiläiset ovat mielestäni loistavia kompromissejä lelun ja pienosmallin välillä.
Totta, olen oikeastaan samaa mieltä tuosta asiasta. Tällä sivustolla on keskitytty jälkimmäisiin. :)
Mielestäni Emekkiläisen detaljointi rungon ja kuormatilan osalta on juuri sitä mitä tämä loistava harrastus on. Vai olenko väärässä.
Minusta tämä loistava harrastus on pienoismallien rakentamista. Jos Emekit ovat suurelta osin valmiiksi riittävän hyviä eikä niitä tarvitse parannella niin eivät ne myöskään vaadi niin paljoa rakentamista, että ne täyttäisivät täällä käytettyä pienoismallin määritelmää. Emekinkin lisääminen on sallittua, jos sitä on muunneltu riittävästi.
Mutta tästä on ihan turha vääntää enää enempää. Et taatusti keksi mitään uutta mitä ei olisi edellisillä viidellä sivulla jo käsitelty.
Olen aivan samaa mieltä siitä että kyseisen firman tekemät mallit ovat pitkään olleet perustana, jos on halunnut rakentaa esim. jonkin suomalaisen kuljetusliikkeen ajoneuvosta mallin. Useimmiten autoista tekee juurikin yksilöllisiä niiden panostettu detaljointi, lisävalot antennit jne.

Käytännössä en uskoisi sillä, jos lähtökohtana käyttää Emekin autoa, olevan mitään merkitystä, sillä onhan henkilöautoihin saatavana lähes valmiita custom-resiinikoreja, sekä myös curbside-malleja rakennetaan, ilman sisustaa tai moottoria,.. keskitytään vain tyylikkäisiin maalauksiin.

Se jos haluaa vielä lisäksi käyttää rungon osalta pienoismalli-rakennussarjaa tai rakentaa itse… se vie Emek-autoa vielä kauemmas leluista.

Ja kyllähän pienoismalleiksi käsittääkseni luetaan, ainankin joissain maissa, myös resiinistä tai vinyylistäkin valetut figuurit, jotka saattavat olla yhtä palaa.. ne kestävät hiekkalaatikon siinä missä Emek ;)

Jos siis käyttää esim. hytin ja joitain muita osia, Emekistä, ei sen pitäisi olla sen kummenpaa kuin senkään, että ne tilaa nettikaupasta, jossa ne on tehty vaikka resiinistä.

Lisähuomautuksena mainittakoon, että mieluusti ottaisin rakentamiani malleja mukaan hiekkalaatikolle, jos ne sen kestäisivät, mutta eivät vain taida kestää.. Eikä varmasti kestä täällä esillä olleet kaikki Emekit :)
Olen yrittänyt selvittää millä saisin emek rekan hytin irti, en ole saanut mistään vastausta. Olen jo saanut yhden rekan rikki kun yritin irroittaa hyttiä. Voisiko joku vähän selittää miten hytin poisto Emek rekasta onnistuu? Ja millä työkaluilla?
Esim. ruuvimeisselillä kammetaan varovasti etuakseliasetelma "jousineen" pois. Tämän jälkeen hytti lähtee irti.
Jospa heittäisin kommentin tähänkin vänkyyseen. Ulkomaisilla pienoismallisivustoilla on hyvinkin yleistä käyttää valmiita automalleja tuunattuina. Vaikkapa jos vierailette copcar.comin pienoismallisivuilla, huomaatte että aika monta on valmista metallimallia sinne tuunattu.

Tästä täällä nyt vängätään, mutta mikä on pienoismalli? Valmiina ostettu vai itse koottu? Vai itse puupalikasta veistetty? Markkinoilla on myös esim. 2007 Ford Crown Victorian pienoismalli, jonka Motomax myy täysin valmiiksi koottuna ja Testors taas myy täysin saman sarjan kokoamattomana. Kumpiko näistä on siis pienoismalli? Vai onko kumpikaan.

Totta puhuen, olen itsekin miettinyt tämän ketjun aihetta ennenkin, mutta onko pienoismalli siis pienoismalli vain jos se kootaan mahdollisimman monesta (valmiista) osasta itse ja maalataan tarpeen tullen? Tuntuu että automallarit eivät ole niin tiukkapipoja, kuin me muut mallarit.
PhantomII kirjoitti:
Jospa heittäisin kommentin tähänkin vänkyyseen. Ulkomaisilla pienoismallisivustoilla on hyvinkin yleistä käyttää valmiita automalleja tuunattuina. Vaikkapa jos vierailette copcar.comin pienoismallisivuilla, huomaatte että aika monta on valmista metallimallia sinne tuunattu.
Väittääkö toi sivusto olevansa pienoismallisivusto? Lainausta pääsivulta:
"Welcome to copcar dot com, the largest police car photographic museum in the world."
Ja paljonko sieltä löytyy ei-poliisiauton kuvia? Niitähän voisi uploadata perusteena vaikka se, että melkein samanmerkkistä on jossain käytetty poliisiautona.

Kukaan ei kiellä perustamasta emekcar dot com sivustoa, ja esittelemään siellä kaikkia emekkejä, ja miksei muitakin valmismalleja, jos se vaan sivuston pitäjälle/henkeen sopii.
Viimeksi muokattu 28.7.2010 20:06