Pienoismallit.net

Emek-rekat

Marko kirjoitti:
Mutta joo, tehkööt kukakin mitä tykkää. Jotkut kuulemma pelaavat sulkapalloakin.
HÄH?! Missä? Tuskin… ;D
Mikähän on ku noilla fcma:n sivuilla ei käydä lähellekkään joka asiasta tällasia kinasteluja. siellä on emekkejä kans eikä siellä ole tietääkseni kertaakaan kirjotettu että taas näitä leluja. koska eihä kaikkia kuvia ole pakko katsoa jos ei kiinnosta. ei mullakaan kiinnosta esim lentokoneet mutta katselen ihan mielellään uusia kuvia enkä kirjottele sinne että nää on ihan turhia ku ei ole autoja. Jotku tykkää tytöistä ja jotku niiden äideistä…

Ps. olen samaa mieltä että ei väriä vaihtamalla emekistä tule pienoismallia…
Viimeksi muokattu 27.12.2007 23:19
Pekka Muikku kirjoitti:
Marko kirjoitti:
Mutta joo, tehkööt kukakin mitä tykkää. Jotkut kuulemma pelaavat sulkapalloakin.
HÄH?! Missä? Tuskin… ;D
Aivan varpilla pelaa, oon nähny.
juha viinamäki kirjoitti:
Ps. olen samaa mieltä että ei väriä vaihtamalla emekistä tule pienoismallia…
Kaikki ei ole kanssasi varmasti samaa mieltä, mutta minä ainakin olen. Ja sinähän olet nimenomaan ostanut nuo emekkisi aihioiksi, joihin olet rakentanut lisää. Se muuttaa ne jo huomattavasti paljon lähemmäksi pienoismalleja, kuin pelkästään maalatut. Minäkin hypistelin yhtä rekkalaatikkoa jossain Prismassa joku aika sitten, mutten muista enää missä hintaluokassa nuo pyörii. Mutta varmasti tulee halvemmaksi nuo tuhota omiin ideoihin, kuin hankkia nimenomaan joku Italerin tai minkä tahansa muun valmistajan rekkamalli (lue: nuppi, johon hankit erikseen mahdollisen kärrin perään) ja jättää siitä puolet osista käyttämättä.

Fcma:n puolella saattaa Emekin tilannetta helpottaa se, että foorumi on painottunut enemmälti noihin maalla liikkuviin siviilikatiskoihin. Samoja janttereita kuitennii molemmilla foorumeilla pyörii (minäkin), että ei se nyt siitä pitäis olla kiinni. Mene ja tiedä.
kiitos marko , ajattelin että olen ainut joka on tällä linjalla. ymmärrän kyllä näitä "poikia" jotka on vähän muuttaneet emekkejä ja laittaneet kuvia. suurin osa niistä on 10-13 vuotiaita ja kuvista päätellen vasta aloittaneet mallailun. tuskin äippä tai iskä antaa pariasataa euroa ja sano että KÄYPPÄ POIKA OSTAAN ITALERIN REKKA JA KÄRRY JA TILAA ULKOMAILTA VÄHÄ LISÄVARUSTEITA NII KATOTAA JOS SUA ALKAS MALLAILU KIINNOSTAAN. ehkä on kuiteski halvempi kokeilla ja harjoitella emekeillä. tietysti eihä niistä kaikista tarttis tänne kuvia laittaa joissa on vanteet vaan maalattu. mutta heidän mielestä ne on ehkä jo pienoismalleja.
PS. KAIKKIHAN ME JOSKUS ON TÄÄ HOMMA ALOITETTU JA ONHAN NIITTENKI JOSTAKIN ALOITETTAVA, TAI MUUTEN NÄÄ SIVUT EI TOIMI ENÄÄ 2057 VUONNA.
juha viinamäki kirjoitti:
koska eihä kaikkia kuvia ole pakko katsoa jos ei kiinnosta.
Minun kohdallani ainakin oli paljon sitä, etten edes tiennyt mitä katsoin. Luulin katsovani rakennussarjoista itse koottuna pienoismalleja. Kyllä nuo silti vielä jonkun verran kiinnostaisivat, kun saisi tietää vähän mitä siinä on itse rakennettua. Minua kiinnostaa katsoa pienoismalleja laivoista figuureihin ja kaikkea siltä väliltä, sillä minua kiinnostaa käsillä tekemisen taito, ja SIKSI toivoin että Emek-rekkojen muokkaajat kertoisivat mitä he ovat niille tehneet (ja huomasin nyt että osa on kertonutkin).

Ja Markolle.. ei millään pahalla, mutta… olet ehkä sekoittanut sulkapallon JALKApalloon, jota tiedän joidenkin pelailevan:)
Pekka Muikku kirjoitti:
Ja Markolle.. ei millään pahalla, mutta… olet ehkä sekoittanut sulkapallon JALKApalloon, jota tiedän joidenkin pelailevan:)
Nii joo se missä ne heput vierittää niitä kuuliaan sitä rataa pitkin kohti niitä tyhjiä pulloja. Sori, mun moka.

Totta tuokin, ettei kaikkia kuvia ole tietenkään pakko katsoa, mutta kylläpä niitä tulee vähintäänkin vahingossa ellei tarkoituksella selattua. Ihan jo siitäkin syystä, että jos normirakennusprojekti pyörähtää vaikka keskimäärin 5-7 kertaa etusivulla päivitysten "takia", niin kyllä sitä vähintään kerran tai pari tulee niillä kerroilla klikattua, vaikka ei hirveästi kiinnostaisikaan.
Minäkin olen muutamia EMEK rekkoja rakennellut, juu nimenomaan rakennellut.. Vaikka se on valmiina kaupanhyllyltä löytynyt niin vaatii paljon työtä ennenkuin lopputulosta voi kutsua pienoismalliksi… Minunkaan mielestäni pelkkä värin vaihtaminen tai tarran lisääminen ei vielä EMEKistä pienoismallia tee, mutta jos purkaa tuon rekan osiksi maalaa jokaisen osan, tekee asiaan kuuluvat teippaukset/maalaukset, lisää koristeosia tai muuta asiaan liittyvää… Niin se minusta jo täyttää pienoismallirakentelun kriteerit.. Rekkamalleihin on hankalampi löytää/tehdä sopivia teippauksia tai maalauksia koska niitä ei ole ostettavissa pienoismallikaupanhyllystä, joten ne täytyy yrittää tehdä itse ja siinä vaiheessa esikuvanmukaisuus kärsii varmasti mutta silloinhan tuo pienoismalli on silkkaa What iffiä.. Mutta kuitenkin pienoismalli :) Toiset katselee referenssejä ja toiset tekee tyylillään, meitä on moneksi joten jäitä hattuun.. :)
Palaan vielä minäkin aiheeseen kun tämä meni nyt vähän kuin väittelyksi. Omasta mielestäni on merkittävää eroa sillä puhutaanko "pienoismallista" vai "muovirakennussarjasta" vai "lelusta". Ensimmäisellä ja viimeisellä on yhteys keskenään, muovirakennussarja eroaa porukasta sitten jo reilummin Tietysti rajan veto siihen että missä vaiheessa "lelu" (esim Emekin sora-auto) muuttuu pienoismalliksi, on kuin Pelastakaa Sotamies Ryan.. eeh siis veteen piirretty viiva. Maalatut peilit ei siihen ihan vielä riitä.
Ja missä kohtaa sitten lelukaupasta ostettu muovirakennussarja muuttuu pienoismalliksi? Siihen ei riitä pelkkä pikaliimatuubi, eikä edes paukkupullo.
Entäs sitten nämä "pienoismallina" myytävät autot (useimmiten metallia) joita myydään lelukaupoissa, swapeissa sekä netissä aika hyvällä hinnalla? Kestävät reilunkin käytön "leluna"?
Eli pointtini on se että jokaisella on omat käsityksensä näille em. käsitteille ja sana PIENOISMALLI kuvaa mielestäni jokaista niistä jossain kohtaa, ja niille paikka täältä löytyy.
Palstalla korostuu näiden mallien esillepano ja niiden erot. Kaikilla ei kädentaidot, värisilmä saati pelisilmä riitä ihan kaikkeen joten välillä näkyy sitten niitä suttukuvia tai kuvia MUOVIRAKENNUSSARJAN laatikoista. Mutta yritetään kestää tämä, asiallisilla neuvoilla ja vinkeillä saadaan näitä ajan mittaan karsittua pois.

Mielipiteistä PITÄÄ kiistellä, tosiasioista ei.
Joo kyllä minustakin Emekin rekat ei kuulus tänne. Mitä ihmeen harrastusta se on jos ostetaan valmis rekka ja sitten jotain tehdään ja räpsitään vähän kuvia.

Vielä on pakko puuttua tähän:

Kersantti KK
Lelujahan nää kaikki pienoismallit on, tavallaan. Legotkin on leluja vaikka ne ite tehään. Ja Meccanot sun muut. Ei Revellejä ja Airfixejä muuten sais ihan vaan leluille omistetuista kaupoista 5€.

T: Pienoismalli on Lelu. :)

Joo kyllähän Emekin rekat on leluja mutta pienoismallit eivät ole.
Nih täällä sitä nyt ollaan pohtimassa, itselleni on noita emekkejä kasaantunut aikanaan, osa alkaa olee jo museo iässä joten taidanpa "entisöidä" pari ja vieressä pöydällä odottelee nyt kaapista esiin kaivettu HELLERIN scania 141 V8:lla, sen verran koville on tuo trumpan 1:35 BR52 ottanut, H0 ja Z scaalan kyhäily joten kerrankin kun taas kaivoi emekin esiin niin onpa mukavaa kun kaikki on yksinkertaista mutta noin 1 metrin päästä vitriinissä se näyttää sille mille se tuolla veijo esson pihassakin luonnossa, tuohon on helppo käännellä alumiinista ja rosteri tangosta/levystä mitä mieleen ikinä juolahtaa ja vain kokeilla samoin esim valojen rakentelua, kun viikonloppu on ohi niin laitan tänne pari kuvaa niin siinä sitten arvostelette, ei se hellerin scania kaikkine osineen sen kummemmalle näytä jos ne vierekkäin laittaa ja kuvan räppäisee, molempiin voi rakentaa sisustaa miten haluaa ja jaksaa, on vaan välillä mukava ottaa kynäruisku käteen ja koittaa luoda vaikka emekistä jotain ilman että tarvitsee ajatella kauheasti, se on lepoa mielelle. Olette varmaan itsekkin joskus niittejä laskiessa ja saumaa kaivertaessa tuskailleet että kun ois välillä mukava elää vähän yksinkertaisemminkin näiden asioiden kanssa. Ymmärrän kyllä kun mallia tehdään näyttelyyn niin pitäisihän sen olla melkein parempi kuin esikuvan tullessa tehtaalta ulos. Jos emek on vain "ylimaalattu" ilman kummempia selityksiä on aihetta asiasta närkästyä mutta mielestäni täälläkin sivustolla näin joidenkin myös hyvin toteutettuja autoja, miksi näitä aina haukkumaan? Jos ajattelen maailmaa 10 vuotta taakse päin ei millään rahat olisi riittänyt silloin ostamaan hellerin tai italerin scaniaa/volvoa hyvä kun nytkään, sen 60€ sijoituksella saa toisaalta myös nykyään ja vasta aihion kuten myös täällä olemme nähneet, moni tekee jo nekin uusiksi tilaamalla osia ulkomailta ja kädessäsi on vasta vetoauto, siihen toiset 60-100€ ja kasassa on yhdistelmä. Tietysti sitten on moottorit ja akselistot kuin pitää mutta näkyykö ne hyllyssä tai esim dioraamassa, on täyden sivun mittaiset umpinaiset alle-ajo suojat ei näy edes akselistot ja "ilmajousitus" show asennossa niin mitäs sieltä näet et mitään. Onhan jo pienoisrautateissä tehty kompromisseja varsinkin N ja Z mittakaavassa jotta niistä on saatu toimivat, mitä enemmän on aina valmis sijoittamaan sitä parempaa saa mutta jotenkin tuntuu että pitäisi olla jo 100 neliön työtilat maalauskammioineen ennen kuin kannattaa edes ensimmäistäkään mallia aloittaa tekemään. Kunnioitan vanhoja harrastajia jotka ovat tehneet ja vaatineet malleja paremmiksi mutta jostain viilaamalla sekin on alkanut. Siispä otan vähän alumiinia ja rosteria ja viilan käteen, alan parantelemaan emekkiä. Ensi viikolla nähdään.