Pienoismallit.net

Emek-rekat

Voiskiko joku hieman selventää minulle tuota Emek- rekkamysteeriä? Tai ei siinä kai mitään mysteeriä liene, mutta kun Emekin sivuilla kävin, niin löysin vain valmiita rekkoja, en rakennussarjoja tms.
"Laadukkaat rekat pikku rekkakuskeille", näin siellä sanotaan. On kai ne omalla tavallaan laadukkaita, mutta ovatko nämä gallerian rekat sitten jotain "tuunattuja" Emekin valmisleluja vai mistä on kysymys?
Osuit asian ytimeen. Kyseessä on hyvälaatuinen lasten lelujen valmistaja, jonka tuotokset kestävät hiekkalaatikkoleikit hienosti. Juuri näitä ahkerimmat tuunaavat, muokkaavat maalaavat jne. Käy kurkkaamassa paikallisen hypermarketin leluosastolla miltä laitteet näyttävät "oikeasti".
Luulisin että viimeinen vaihtoehto. Meikäläiselläkin oli joskus pentuna (on itseasiasa vieläkin) pari Emekin rekkaa ja ne näyttävät sellaisenaan hyvin tehdyiltä leluilta, mutta jos niitä vielä parantelee niin eiköhän niistä tule hyviä pienoismallejakin. Rakennussarjana tosiaan voisi olla hankalaa löytää samanlaisia rekkamalleja/merkkejä, kuin nuo Emekin ovat, joten eiköhän niiden käyttö hyväksytä ihan "oikeina" pienoismalleina. ;)
Tähän emekki touhuun voisin sen verran sanoa että osa pojista tällä foorumilla tekee ihan oikeeta tuunausta nuille emekin valmistamille autoille, laittaa valoo lisää vähän kapselia tietysti maalaavat. Toinen puoli tekee pienen maalauksen niin ei se sillon tänne foorumille kuulu, mut täähän on vain mun näkemys. Näissä emekin tuunaus jutuissa voitaisiin kertoo mitä autolle on tarkasti tehty kun kerran ovat valmiista autosta mukamas muokattu.
onhan se helpompi lähtee rakenteleen emekin autoa koska ovat jo valmiita ja osat saa helposti irti maalausta varten. Tietysti emekin saanti on paljon parempi kun saa melkeen joka marketista verrattuna esim Italerin rakennus sarjojen ja niistäkin melkeen kaikki ovat rekan vetureita. Hinnaltaan emekit tulee paljon edullisemmaksi mut ei se ole koskaan kunnon pienoismalli koska on alkujaan ihan leikkikalu. Itse olen ostanut emekin autoja osien luovuttajaksi koska aina ei viitsi kaikkia osia tilata mailmalta. mut yhtään emekin autoo en ole muokannut enkä kyllä ole aatellukkaan emekkiläistä tuunata. Italerin rekoista tulee sen verran mukavasti haastetta kun rakentaa ja varsin kun lähtee muokkaan siitä ihan muuta kuin rekan veturia niin työtä riittää ja lopussa se ylensä palkitaan kun on saanut jotain tyylikästä aikaan. Mut tässä on mun näkemystä asiaan, kukin tekee mitä tekee mut se ei aina tyydytä kaikkien silmää.
markku puhuu asiaa. itse ku olen tehny muutaman emekin ja ekat oli ihan harjottelun vuoksi ja koska aattelin niitä tehdä kavereille jotka tilasivat niitä yrityksille lahjoiksi. luulen että jos alkasin rakentaa mallin vaikka semanlailla kun esim. tuo markun volvo nii ei taitas 200e kpl lähtä ku osat maksas ja sen verran. ja ei mulle oo koskaan tultu sanomaan että en ota tätä mallia ku puuttuu jarruputket kärrystä ja tää on rautajousilla ja ei oo kopissa tuhkakuppia. valitettavasti italerit ja revellit ei vaan ole hyviä lähtökohtia näihin. tietysti jos joku pyytää just sellasen mallin mitä alkuperäinenki on nii sillon rakennan jostain muusta kun emekistä.
Lelujahan nää kaikki pienoismallit on, tavallaan. Legotkin on leluja vaikka ne ite tehään. Ja Meccanot sun muut. Ei Revellejä ja Airfixejä muuten sais ihan vaan leluille omistetuista kaupoista 5€.

T: Pienoismalli on Lelu. :)
Hmm… Olen samaa mieltä siinä että minäkään en näitä Emekin "tuunattuja" valmisrekkoja laske kuuluvaksi tälle saitille pienoismalleina. Pojallani on klassinen Plaston Volvo hiekkiskuormuri. Jos maalaan sen ja teen kenties pölykapselit niin onko kyseessä pienoismalli ? Tuskin. En toki moiti näitä "rekkamiehiä" mitenkään, hienon näköisiä pelejähän ne ovat. Pienoismalleja vaan perinteisessä mielessä eivät, minun mielestäni. Toisaalta olen kyllä ahdasmielinen ja suvaitsematon : ) . Silti leluiksikaan niitä ei voi käsittelyn jälkeen mitenkään laskea. En ole muuten aiemmin edes tiennyt että noita Emekkejä tuunaillaan, aina oppii uutta näköjään.
Kersantti KK kirjoitti:
Lelujahan nää kaikki pienoismallit on, tavallaan.
Että mitä että? Lelulla leikitään, pienoismallilla ei.
Kersantti KK kirjoitti:
Lelujahan nää kaikki pienoismallit on, tavallaan. Legotkin on leluja vaikka ne ite tehään. Ja Meccanot sun muut. Ei Revellejä ja Airfixejä muuten sais ihan vaan leluille omistetuista kaupoista 5€.

T: Pienoismalli on Lelu. :)
Eli se ratkaisee missä myydään? Rautakaupastakin saa nykyään karkkia eli onko karkit työkaluja tms.? Entä toimiiko tuo logiikkasi toisin päin? Pitäisikö pelkästään pienoismalleja myyvässä liikkessä myydä myös leluja? Koska kyseessä on nähtävästi lelukauppa? Onko se niin vaikea ymmärtää että on olemassa erilaisia tuotteita. Toiset on tarkoitettu lapsille leikittäväksi ja toiset ovat harrastajien käyttöön. Näitä ei välttämättä yhdistä muu kuin etäisesti samat valmistusmateriaalit. Jos lapsille leikittäväksi tarkoitettu tuote muistuttaa jotain esikuvaa se ei tarkoita että sitä, että sitä tarvitsisi esitellä pienoismalliharrastajien sivustolla. Leikkikaluille varmasti löytyy omat sivustonsa jostain päin nettiä. Onhan lelukeräily melko suosittu harrastus sekin.
Jaahas joo. Uutta tuli taas opittua. Tässä tuntee itsensä vähän hölmöksi, kun on joskus katsellut noita rekkoja ja uskonut niiden olevan sarjasta rakennettuja ja nyt selviääkin, että kyseessä onkin valmis lelu jota on sitten muuteltu mieleisemmäksi. Olisi kyllä tuollaisten Emekien kohdalla ihan hyvä, jos laittaisitte kuvan myös autosta ENNEN muutoksia ja selostaisitte mitä olette muuttaneet.
Pienoismallejahan nuo ehdottomasti ovat siinä mielessä, että niillä on selkeä esikuva(25x suurempi tavara-auto). Se, että niihin lisätään valoja tms ja maalataan ne erivärisiksi ja laitetaan jotain dekaaleja… se ei minun silmissäni kylläkään tee niistä yhtään ENEMPÄÄ pienoismalleja, kuin mitä ne ovat jo siellä kaupan hyllyssä ollessaan.
Näillä näyttää olevan kuitenkin selkeä harrastajakuntansa, joten minun puolestani sopivat ihan hyvin tänne muiden pienoismallien joukkoon. Tuo edellä mainitsemani kaino pyyntö muutosten selostamisesta ja mahdollisesti kuva lähtökohdasta nostaisi kohteen mielenkiintoarvoa ainakin minun silmissäni.