Pienoismallit.net

Alclad-metallimaalit

Maalasin Talbotin osia usealla eri Alcladilla…ja sitten huomasin että lähes kaikkiin tuli väärä pohjamaali. Mustaa harmaan asemesta. Lopputulos oli mielestäni kuitenkin niin ok, etten taida korjata tapahtunutta. Sävyt näyttävät hyviltä valon osuessa niihin, mutta kokonaisvaikutelma on jotenkin tumma. Ei tosiaan mielestäni mikään kauhea ongelma. Laitan lähitulevaisuudessa kuvia blogiin.
pertti jarla kirjoitti:
Maalasin Talbotin osia usealla eri Alcladilla…ja sitten huomasin että lähes kaikkiin tuli väärä pohjamaali. Mustaa harmaan asemesta. Lopputulos oli mielestäni kuitenkin niin ok, etten taida korjata tapahtunutta. Sävyt näyttävät hyviltä valon osuessa niihin, mutta kokonaisvaikutelma on jotenkin tumma. Ei tosiaan mielestäni mikään kauhea ongelma. Laitan lähitulevaisuudessa kuvia blogiin.
Mustaa suositellaan pohjalle mutta minunkin kokeiluissani lopputulos on ollut huomattavan synkkä. Varmaan kiilto tulee silloin ok mutta kokonaisuus mittakaavaan suhteutettuna välttämättä ei. Tummuutta voi poistaa lisäämällä maalauskertoja ja kuorruttamalla mallin metallilla.
"Maalasin pohjan Humbrolin kiiltävän valkoisella. Kun kokeilin pieneen malliliuskaan Alcladin alumiinia, alkoi pohjalla ollut valkoinen maali välittömästi mennä kurttuun ja irrota."

Nyt on reilu puoli vuotta kulunut em. katastrofista. Kokeilin Alcladia uudelleen ja pohjalla ollut Humbrollin valkoinen kesti ongelmitta. Pitää vain antaa pohjamaalin kuivua riittävän kauan.

Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä ;)
mtek kirjoitti:
"Maalasin pohjan Humbrolin kiiltävän valkoisella. Kun kokeilin pieneen malliliuskaan Alcladin alumiinia, alkoi pohjalla ollut valkoinen maali välittömästi mennä kurttuun ja irrota."
Kuinka lyhyellä kuivumisajalla tämä tapahtui? Ja oliko tuota valkoista normaalia ruiskutuspaksuutta paksumpi kerros?
Itse käyttänyt näitä menestyksellä sekä Humbrolin että Revellin emalimaalien päällä, että nykyään Tamiyan/Vallejon päällä ilman minkäänlaisia ongelmia. Tuntuma jopa se, että Tamiyan kiiltävään mustaan Alclad tarttuu paremmin kuin noihin emalimaaleihin, ei tarvitse loppukokoonpanossa varoa niin paljoa noita pintoja.
Kuivumisaikana pohjamaalille itse käyttänyt tuota vuorokautta, ainakin isommilla pinnoilla, pikkuosia maalannut jopa saman päivän aikana (eli 8 - 12 tunnin kuivumisella).
Viimeksi muokattu 28.1.2011 11:45
Tervo Salminen kirjoitti:
Tuntuma jopa se, että Tamiyan kiiltävään mustaan Vallejo tarttuu paremmin kuin noihin emalimaaleihin, ei tarvitse loppukokoonpanossa varoa niin paljoa noita pintoja.
Onko tuo oikein vai pitäskö olla Vallejon tilalla Alclad ?
Itse oon huomannut kanssa tuon että noi Alcladin maalit lohkeilee pirun helposti, tai siis verattuna emali maaleihin.

^^Emali maali kuivuu kanssa kauemmin kuin Alclad, eli pitäs antaa kuivua rauhassa muuten voi mennä pinta "säröille" kun alla oleva Emali vielä kuivaa, mutta päällä ollut Alclad on jo kuiva.
Kantri kirjoitti:
Tervo Salminen kirjoitti:
Tuntuma jopa se, että Tamiyan kiiltävään mustaan Vallejo tarttuu paremmin kuin noihin emalimaaleihin, ei tarvitse loppukokoonpanossa varoa niin paljoa noita pintoja.
Onko tuo oikein vai pitäskö olla Vallejon tilalla Alclad ?
Itse oon huomannut kanssa tuon että noi Alcladin maalit lohkeilee pirun helposti, tai siis verattuna emali maaleihin.

^^Emali maali kuivuu kanssa kauemmin kuin Alclad, eli pitäs antaa kuivua rauhassa muuten voi mennä pinta "säröille" kun alla oleva Emali vielä kuivaa, mutta päällä ollut Alclad on jo kuiva.
Oikeassa olet, ruumis töissä, pää kotona ;-) Korjasin tuohon viestiin.

Itse en ole lohkeilua vielä havainnut yhdessäkään mallissa.
Tuo lohkeilu on ongelmana kun laittaa foileja, ei tykkää maali terävästä terästä. Elikä jos foilaa Alcladin päälle on parempi vetää joku lakka alle, ei Alcladin kirkasta koska sekin lohkeilee, muuten kyllä ok kirkaslakka.
Emalimaalit on ilmeisesti joustavampia/pehmeämpiä.
Alcladi on kyllä pirun herkkää naarmuuntumaan jos sitä on hento kerros, pilasin onnistuneesti maskiteipillä pakoputkiston sillä tavalla. Peittävyys on kyllä hyvä ja helppo ruutasta ajaa pinnalle, toimii mastonin harmaankin kanssa kivasti ei tuu niin synkkää pohjaa. Pitäisikö tuohon laittaa lakka väliin että se kestäisi paremmin.
Tuota juuri tarkoitin että kun vetää Alcladin päälle jonkun muun lakan kuin Alcladin, niin se lakka pinta kestää paremmin sitä rasitusta/veitsenterää.
Mut sittenhän on aina se juttu, että oli se lakka mitä tahansa, niin alla olevan maalin sävy/kirkkaus/loisto yleensä muuttuu.
"Kuinka lyhyellä kuivumisajalla tämä tapahtui? Ja oliko tuota valkoista normaalia ruiskutuspaksuutta paksumpi kerros?"

Peittävyyden takia tuota valkoista oli joutunut ruiskuttamaan "jonkin verran".
Valkoisen kuivumisaika oli pari viikkoa, joten hämmästyin kovasti ilmiötä. Muilla maaleilla ei vastaavaa ongelmaa ole koskaan ollut.

Nyt kone on kuitenkin pelastettu ja homma jatkuu ripeästi kuin Tupolevin tehtaalla konsanaan. Selvin päin ajattelin kuitenkin olla.