Pienoismallit.net

Alclad-metallimaalit

Johnsonin vaha kestää pohjalla, ainakin Alcladin omien sivujen mukaan.
Myös Alcladin omat pohjamaalit kestää. Sävyjä on useita, mutten ole varma onko juuri valkoista.
Vaikka Alcladin sivuilla sanotaan että Johnson sopii alle, itse en sitä enään käytä. Syy seuraava: käytin sitä kahteen malliin Alcladin alumiinin alle, Aeron Ju-52:een ja sen jälkeen Mig-21:een. Junnussa kaikki edelleen kuuden vuoden jälkeen hyvin, mutta Migin pinta tuhoutuu hiljalleen. Siihen alkoi noin vuosi valmistumisen jälkeen tulla pieniä hiushalkeamia maalipintaan, ja niitä tulee koko ajan lisää. En tiedä miksi. Syy ei ainakaan ole se että Johnson ei olisi ollut kunnolla kuivunut. Sattuneesta syystä Johnsonin levityksen ja Alcladilla maalauksen välillä oli liki puoli vuotta.

Itse ottaisin sen Humbrolin pois, ja vetäisin valkoiseksi maaliksi alle vaikka Mr Base Whitea, jonka antaisin kunnolla asettua ennen Alcladia.

Petri
Eikös tässä tapauksessa koko pohja vedetä esim. kiiltävä musta, tai minkä ko. alclad vaatii, sitten koko kone alumiinilla, päälle suojaksi johnson ja vasta sen päälle valkoinen varovasti maskaten.

Tällöin tuota valkoista voi myös luontevasti kuluttaa esim. hiovalla vahalla ja alumiini tulee alta näkyviin…

Tuo esimerkkikone näyttää kyllä omaan silmään harmaa/valkoiselta.
Mika Jylhä kirjoitti:
Eikös tässä tapauksessa koko pohja vedetä esim. kiiltävä musta, tai minkä ko. alclad vaatii, sitten koko kone alumiinilla, päälle suojaksi johnson ja vasta sen päälle valkoinen varovasti maskaten.

Tällöin tuota valkoista voi myös luontevasti kuluttaa esim. hiovalla vahalla ja alumiini tulee alta näkyviin…

Itse päädyin (väärään) järjestykseen, koska metallipinnan osuus on huomattavasti valkoista pienempi. Kovasti pelottaa, että joutuu turvautumaan tuohon maalinpoistoon ja koko mallin pohjustamiseen metallivärillä.

Tuo harmaa pelastaisi tilanteen mutta valitettavasti oikea väri on metalli. Jotkut ovat ilmeisesti tulkinneet värin väärin vanhoista mustavalkeista kuvista. Itse en ole nähnyt yhtään värikuvaa, jossa kone olisi harmaa.
mtek kirjoitti:
Mika Jylhä kirjoitti:

Itse päädyin (väärään) järjestykseen, koska metallipinnan osuus on huomattavasti valkoista pienempi. Kovasti pelottaa, että joutuu turvautumaan tuohon maalinpoistoon ja koko mallin pohjustamiseen metallivärillä.

Tuo harmaa pelastaisi tilanteen mutta valitettavasti oikea väri on metalli. Jotkut ovat ilmeisesti tulkinneet värin väärin vanhoista mustavalkeista kuvista. Itse en ole nähnyt yhtään värikuvaa, jossa kone olisi harmaa.
Minustakin MALLIkuvasi näyttää valkeaharmaalta.

Oman kokemuksen mukaan kaikkien metallimaalien (akryyli, emali, alclad jne..) alle kannattaa laittaa puolikiiltävä tai kiiltävä musta pohjamaali. Maalin pigmentissä olevat hileet käyttäytyvät aivan toisin mustan päällä kuin vaalean… Vaalea pohjamaali metallisävyn alla vie kiillon ja "metallinomaisuuden" pois…

Kokeile vaikka maalata valkoiselle paperille akryylihopealla pieni ympyrä. Viereen mustalla tussilla samanlainen ja päälle hopeaa. Vertaile näitä…Todennäköisesti valkean päälle vedetty näyttää harmaalta ja mustan päälle metallilta.
Itse ongelmassasi en osaa auttaa, mutta tämä sisältää ainakin itselleni hyvin tärkeän muistutuksen. Kannattaa AINA tehdä jokin koekappale kun eri materiaaleja yhdistelee. Itse kun on tullut eri maaleja ja kittejä ym. yhdisteltyä aika huolettomasti. Tosin itseni tuntien ei se oppi mene perille kuin kantapään kautta, jos silloinkaan.
Mallikuvassa oleva malli on maalattu harmaalla. Neukkujen ilmavoimissa olevat oikeat koneet olivat kokonaan metallisia tai osittain valkealla maalattuja. Joissain kuvissa esim pilvisellä säällä ne näyttivät erehdyttävästi harmailta mutta samasta koneyksilöstä toisissa olosuhteissa otettu kuva paljastaa pinnan laadun.

Kiitos ohjeista ja kommenteista. Taitaa seuraava haku liittyä hyvän maalinpoistoaineen löytämiseen. Ensin kuitenkin testaus Johnson-kerroksen suojavaikutuksesta :(
Humbrolin valkea saattaa kestää tuon Alcladin, mutta täytyy antaa kuivua todella pitkään. Pinstripe-maalit (samoja emaleja kuin humbrolkin, vähän enemmän vaan kestävät kulutusta) kestävät myös lakata kovemmilla aineilla, mutta täytyy antaa kuivua vähintään viikko. Koska pinta kuivuu suht nopeasti mutta läpi asti kuivuminen on huomattavasti hitaampaa. En ole kokeillut sotkea pienoismallimaaleihin straippiemaleihin tarkoitettua kovetinta, mutta sekin edesauttaa kestoa kun käyttää "väkevämpiä" aineita emalimaalin päälle.

www.1shot.com/product-additives.html

Tuosta kohta "Hardener".

Yleistä infoa noista toisenlaisista emaleista: www.1shot.com/product-letteringenamels.html

Vaikka nyt puolittain menikin off-topiciksi, niin toivotaan että edes vähän auttaa. Alclad nimittäin on samaa tavaraa kuin tavan automaalitkin. Enkä tarkoita nyt vesiohenteisia automaaleja.
Tuolla jotain juttua jos jaksaa lukea: www.fcma.fi/FCMABBS/viewtopic.php?f=16&t=8886
Moi,

Öljyliukoiset maalit eivät kestä Alcladin alla joten alle reilusti vaan akryyliä ja puleerausta! Valkoiset alueet kannattaa maalata ensin ja maskata piiloon ,sitten muut detaljit ja taas maskaten piiloon ja Alclad päälle…ja maskit veks…toimii voi katsoa vaikka Model Expo kuvista Aeron DC-3 ja muutama liikennekone by Viktor Krogius, hommaa testattu Vikin kanssa muutama vuosi ja tulokset toimivuudesta puhuvat puolestaan…