Pienoismallit.net

Alclad-metallimaalit

Olen joskus kauan sitten lueskellut Alclad II metallimaaleista ja muistelisin, että niitä kehuttiin loistavan näköisestä metallipinnasta sekä myös siitä, että maalit kestävät kuivuttuaan myös normaalia käsittelyä ja maskausta teipillä mitä useat ns. normaalit metallimaalit eivät tee ilman suojaavaa lakkakerrosta tai Johnssonin vahaa. Itse en ole koskaan Alcladeja käyttänyt (vielä) ja siksi kysyisinkin sitä käyttäneiltä onko asiassa perää? Alcladilla maalattuja hienoja malleja on kyllä internet pullollaan, mutta juuri tuo käsittelynkestävyys ilman lakkoja yms. kiinnostaisi.

--Greycap
Grumman

Kyseisen mallin alumiinipinta on maalattu usealla eri Alclad II:n sävyllä. Eri alueet erotettiin maalauksen aikana Tamiyan maskiteipillä, eikä ainakaan sen kanssa ollut mitään ongelmaa värin kiinnipysymisen kanssa.

Voin suositella kaiken muun paitsi hajun puolesta 8)

/marko
Joo, kyllä nuo ovat ainoita järkeviä metallimaaleja! Toimii joka kerta ja voi ampua ruiskulla suoraan purkista. Kannattaa kyllä sitten katsoa mitä niistä maksaa…
Marko Teerioja kirjoitti:
Grumman

Kyseisen mallin alumiinipinta on maalattu usealla eri Alclad II:n sävyllä. Eri alueet erotettiin maalauksen aikana Tamiyan maskiteipillä, eikä ainakaan sen kanssa ollut mitään ongelmaa värin kiinnipysymisen kanssa.

Voin suositella kaiken muun paitsi hajun puolesta 8)

/marko
Mitä sä laitoit lakaksi siirtokuvien päälle?
mtek kirjoitti:
Gunzen kirkasta lakkaa, sekä ennen dekaaleja että niiden päälle. Tuo käsittely leikkaa Alcladin kiiltoa sopivasti. kohde oli kuitenkin ajalta, jolloin mekaanikkoja oli paljon pitämässä koneista hyvää huolta, joten tietty kiilto piti säilyttää :-)

/marko
Marko Teerioja kirjoitti:
mtek kirjoitti:
Gunzen kirkasta lakkaa, sekä ennen dekaaleja että niiden päälle. Tuo käsittely leikkaa Alcladin kiiltoa sopivasti. kohde oli kuitenkin ajalta, jolloin mekaanikkoja oli paljon pitämässä koneista hyvää huolta, joten tietty kiilto piti säilyttää :-)

/marko
Itse laitoin 1/72 MiG-17 pintaan Alcladin päälle Humbrollin satiinia kun pelkäsin, että kirkas olisi luonnottoman kirkas tuossa mittakaavassa. En ole oikein lopputulokseen tyytyväinen - tuli ehkä hieman liian samea. Alcladilla työskentely onnistui muuten hyvin mutta itse turasin lakkauksen. Huonommaksikohan menisi vai paranisi jos vielä vetäisi kiiltävän päälle.
Pitkään on ollut itsellä maalausta vaille vaiheessa Tupolev SB-2 pommari, joka pitäisi maalata kokonaan alumiinin väriseksi. Ensinnä on tullut mieleen Alcladin suuresta sävyvalikoimasta se, että mikä niistä sopisi neuvostoliittolaisen pommarin väriksi. Onko jollakin kokemuksia neukkupommareiden kanssa? Sitten tarkoitus olisi maalata tunnukset siihen Humbrolin ja Revellin maaleilla. Tuleeko mitään maalin "kiehumis" ongelmia, jos siihen alle tai päälle maalaa muita maaleja. Ilmeisesti pitää käyttää Alcladin omaa pohjamaalia ennen metallisävyn vetämistä. Edellä kirjoittaneilla tuntuu kuitenkin olevan melko positiivisia kokemuksia Alclad-maaleista.
Mulla tuossa Guzzissa on alla Revellin kiiltävä musta, sitten Alclad ja osassa osia päällä Vallejon satiinilakka. Tällä yhdistelmällä ei ongelmia ollut. Alclad itse suosittelee pohjalle tietysti omiaan, mutta näyttää noi muutkin toimivan. Noiden "High-gloss"-sävyjen alla pitää olla tumma kiiltävä pinta, muista ei ole niin väliä Metallipintaan saa eloa sekä vaihtelemalla Alcladin sävyä että pohjamaalaamalla esim paneleittain eri värisellä pohjalla. Alclad itse suosittelee metalliväriensä ja noiden värillisten sävytteidensä väliin akryylilakkaa.
Alcladin omat ohjeethan löytyvät: www.alclad2.com/directions.html
Kikkailua voi suorittaa esim. käyttämällä eri kiiltoasteen mustaa akryylimaalia pohjassa. Alcladin oma pohjamaali on "tuoreena" ihan jees, mutta vanhenee sinne purkkiinsa kohtuullisen (no yli vuoden kuitenkin se kestää) nopeasti, jolloin muuttuu aika karmeaksi jankiksi. Hyvin on pärjätty ilmankin.

Pommariin voisi pistää ihan perus alumiinin tai duralumiinin- paras vaihtoehto yleensä on 2-3 eri sävyä, jolloin pintaan tulee hieman eloa

/marko
Melko hyvin toimi myös Lifecolorin valkoinen akryyli pohjamaali. Vaan ärsyttävää, kun akryylit on aika herkkiä naarmuuntumaan ja niitä on huono hioa.