Pienoismallit.net

Vinkkejä pölyttömien mallailutilojen aikaansaamiseksi?

Mä olen tässä ihmetellyt, että missä tyhjiössä nämä tekijämiehet (ja -naiset) mallinsa oikein rakentavat ja maalaavat, omistavatko he jokainen avaruussukkulan, jolla singahtavat sfääreihen, painottomaan tilaan väsäämään mallejaan??

Heidän mallejaan kun katselee, ei huomaa yhtäkään pöluhiukkasta missään, puolestaan kun äimistyneenä toljottaa juuri maalaamaansa maalipintaa, on siihen asettunut sulassa sovussa pölyä, hiuksia, koiran- ja kissankarvoja ja ties mitä muuta pallikarvoja. Nojoo, hieman kärjistettynä. Toi pöly on ainakin mun kohdalla se pahin…

Pari päivää olen tässä pyöritellyt mielessä ajatusta uudistaa maalauskaappi esim. isolla leipälaatikolla, josta saisi suljettua luukun aina maalaamisen jälkeen. Toinen vaihtoehto on ollut viritellä nykyiseen maalauskaappiin plexistä ovet henkeen "vitriini", jotka aina maalaamisen jälkeen suljetaan. Mallini toki kuivatan laatikossa, joka on (…ainakin pitäisi olla…) ilmatiivis.

Vinkkejä ja ideoita otetaan vastaan.

Nimimerkki:
"Kyllästynyt hiomaan ja uudelleen maalaamaan samaa väriä 3-4:n kertaan, vaikka se jo peittääkin."
Olen pitänyt tosi isoa kakkukupua työn alla olevan malliprojektin päällä aina kun en työskentele ao mallin parissa. Pöly ei pääse kasautumaan ja kissa sekä ipanat pitävät siitä näppinsä irti.
Kun malli on vielä keskeneräinen, pidän kaikki maalatut osat erilaisissa suljetuissa laatikoissa silloin kun en niiden parissa työskentele. Myös mallien valmistuttua varastoin ne laatikoihin.
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Kun malli on vielä keskeneräinen, pidän kaikki maalatut osat erilaisissa suljetuissa laatikoissa silloin kun en niiden parissa työskentele.
Teen ihan samoin. Poikkeuksena tähän sääntöön muuan 1:72 Sunderland- lentoveneen malli, joka lakkauksen jälkeen oli "haukkaamassa happea" kirjahyllyn päällä - e r i t t ä i n korkealla, melkein katonrajassa - josta sitten kissa kävi sen pudottamassa sillä välin kun kissan palvelijat olivat kauppareissulla. Mitä tästä opimme?
Kakkukupu ja ilmatiiviit muovirasiat ovat minullakin käytössä projektivaiheessa. Valmis malli on joko pölytiiviissä vitriinissä tai varastoituna laatikkoon.
Malli maalauksen jälkeen saunaan kuivumaan (n. 45 celsiusta) ja sen jälkeen jatkosäilytys laatikossa kannen alla. Ruiskumaalaus erillisessä ilmankosteudeltaan korkeassa tilassa, jossa ei muuta puuhastella. Pikkuosat omissa pienissä boxeissaan…
Kiitos kaikille vastanneille.

Eli voisi yhtenä johtopäätöksenä vetää, ettei jonkunlainen ilmankostutin olisi lainkaan huono hankinta?
Ilmankostutin voi olla ihan hyvä ostos, minulla on työhuoneessa lisäksi vielä ilmanpuhdistin johon valtaosa pölystä ja kököstä jää.
Ilmanpuhdistin humisee usein minunkin mallailuhuoneessani, eikä siellä ole mitään mattoja tai perintöryijyjä..
Ilmankostuttaja on myös hyväksi.
Näin. Täytyypä pistää mietintään. Kiitosta vain Esko. Molempien hankinta olisi kyllä meillä varsin perusteltua.

Seuraavaksi ongelmaksi muodostuu varmasti tilanpuute tuolla mun "kopissa"(työtila-ketjussa on kuviakin tosta mun "valta"-kunnasta), no, onneksi ylähyllyille vielä mahtuu.