Pienoismallit.net

Kynäruisku

Hei osaisko jokju neuvoa kun tuli sellainen maalaus projekti eteen että pitäs maalata kynäriuskulla. ikinä en ole kokeillu maalata. mutta ei sitä opi jos ei kokeile. aattelin kokeilla bilteman ruiskulla. Ois kuutamia kysymyksiä.

1. Mistä kannattee hakea maalit kynäruiskuun kun maalaa muovi esineitä? siis minkä tapaisesta liikkeestä? vielä parempi jos joku tietää oulussa jonku paikan. Onko sopiva liike automaaleja myyvä yritys?

2. Mikä aine on paras kynäruiskun puhdistukseen? Mistä mahdollisesti löytyy? Onko puhdistuksessa jotain erikoista huomioitavaa.

3. Mitä maalia kannattee muovi esineisiin laittaa? tarkemmin: tarkotus on maalata Emek:in kuorma-auto.

Ja kaikki muutkin vinkit on tervetulleita
1. Ihan perus Revell/Humbrol esimerkiksi. Löytyy marketeista tai sieltä mistä mallejakin.

2.Sama millä ohennat maalit. Yllä mainittuihin suosittelen Dicco-tinneriä.

3. Pienoismallimaalit on tarkoitettu maalattavaksi muoville.

Harjoittele maalaamista johonkin muualle kuin varsinaiseen kohteeseen. Treenaamiseen käy ihan vesi ja paperi.

Vinkkejä ruiskuista voisi antaa parinkin kirjan verran, mutta löydät niitä alkuun riittävästi tai luultavasti enemmänkin, kun käytät hakua, tai käyt täällä www.setbb.com/phpbb/index.php?mforum=gazzu
Ja Oulussa Humbrolia saa Kärkkäiseltä. Joskus ennen oli Sinooperissakin, en tiiä onko nykyään.
Stockmannilta löytyy Revellin maaleja, sekä Euromarketista ja Prismasta, ainakin Oulussa. Jajaja, muistaakseni Kaakkurin Citymarketissakin tais olla Revellin maaleja.

Itse olen ohentanut revellin omalla ohentimella (ostin Stokkalta)…
moi olen alottanut kynäruisku maalauksen ja nyt olen ostamassa vähän parempaa laiteta meinasin nimittäin ostaa badgerin 360-7 vai kannattaisiko ostaa badgerin 150-7??ja minulla on entisestä ruiskusta mineral maalia johon on normaalia ruisku ohennetta onko se maali hyvää siihen hommaan ja voiko sillä maalilla olla syytä entisen ruiskun hajoamiseen?ja onko tuo badgerin 360-7 laiteen se kääntyvä etu runko että siihen saa ala säiliön tai ylä niin onko se miten luotettava ja onko kellään kokemusta laitteesta???neuvot olisi nyt aika tärkeitä kun en tiedä vielä tästä hommasta paljoo??
Badger 360-7 on hyvä ja toimiva ruisku. Kannattaa varustaa se pienoismallikäyttöön hienoimmalla suuttimella. Lisää juttua badgerista täällä:
www.pienoismallit.net/keskustelut/2852_badger-360-ja-yksityiskohdat/

Mutta mitä on mineral-maali?
jani huovinen kirjoitti:
voiko sillä maalilla olla syytä entisen ruiskun hajoamiseen
Maalit ei riko ruiskua, nehän on maalaamiseen tehtyjä!
Ei auta, ostat miten hyvän ruiskun tahansa, ne on puhdistettava maalausten jälkeen, huolella ja oikealla tekniikalla.
haluisitko kertoo millä tekniikalla on paras puhistaa ruisku??itse olen vaan puhaltanut ohenteen läpi ja suuttimet ittanu irti ja normaalilla paine ilmalla puhistanut ja ohenteella?? pasi se mineraali maali on normaalia maalia jonka ooon vaan ohenteella ohentanu ja maalipirtissä sanovat että se käy kynä ruiskuihin kunhan sen vaan ohentaa ihan vedeksi!!
^^ Samaa mieltä. Itselläni on 360 neljä vuotta ollut käytössä. Hyvä vehje. En ole juurikaan sitä alasyöttömahdollisuutta käyttänyt, mutta sen verran mitä on tullut käänneltyä, se ominaisuus vaikuttaa olevan hyvää tekoa.

Jos tuo alasyöttömahdollisuus ei ole tarpeen, on Badger 105 käytännössä täysin sama ruisku kuin 360, mutta varustettu suuremmalla kiinteällä maalikupilla. Siihen käy samat neulat ja suuttimet kuin 360:eenkin. Jos nyt tällä kokemuksellani lähtisin noista kahdesta ostamaan yhtä, niin ottaisin kyllä 105:n. 360:n alakupin käyttömahdollisuutta kun en ole tarvinnut, ja 105:ssa on suurempi maalikuppi.
ja onko se muka hienompaa tehä sapluunalla kun vapaalla kädellä itse ainakin olen sitä mieltä että jos jotain tehään niin se tehään omalla tavalla??