Pienoismallit.net

Maalin ohentaminen

Elikkä ennen en ole harrastanut maalien ohentamista, mutta pitänee sekin joskus kokea. Eli millä suhteella yleensä ohennatte? Ja käykö esimerkiksi ohentamiseen normaali mineraalitärpätti?
Sitten vielä lopuksi miten teette ohennuksen eli laitatteko johonkin pieneen purkkiin maalin ja tärpätin? Ja millä sekoitatte sen, pensselillä jolla maalaatte mallin vai jollai tikulla?
Mitä maalia ohennat?
Itse olen käyttänyt norm mineraali tärpättiä humbrolin emalimaalien kanssa, jos ohennan tosi vähän maalia käytän sivellinta jos enemmän hammastikkua. Itse pidän kaikki ohentamani ja ohennan semmoisissa pienissä lääkekipoissa niitä mitä sairaalasta saa.
Ehdottomasti suosittelen emali-maaleille (Humbrol, Revell, Xtracolor - näitä itsellä käytössä, Revelliä tosin vain muutama sävy, niistäkin koitan päästä eroon, kun ovat huonompia kuin Humbrol) Tikkurilan Dicco-tinneriä, Bilteman tärpättiä(sama asia käytännössä kuin dicco), Apteekin puhdistettua bensiiniä (A.K.A. Zippo-bensaa) tai valmistajien omia ohenteita.

Mineraalitärpättiä ja lakkabensiiniä käytän lähinnä välineiden putsaukseen, vaikka sikäli ohentimina käyvätkin. Eroa Diccoon on kuitenkin kuin yöllä ja päivällä.

Sekoittamiseen käytän apteekista saatavia injektioruiskuja. Saa näppärästi maalin ja ohentimen samaan paikkaan, pieni ravistus ja seos ruiskun kuppiin tai pullonkorkille tms, ja maalaus. Injektioneuloja tykkään myös käyttää, niin ruiskujen mittataulukko ei peity maaliin.
Selvä tämä selvensi asiaa paljon, kiitos! Pitänee kokeilla nyt alkuun normi tärpättiä ja jossain vaiheessa diccoa.
Revellin maalit ovat emalimaaleja, ja periaatteessa liukenevat kai mihin vaan hiilivetypohjaiseen liuottimeen. Osa hiilivetypohjaisista liuottimista on todella vaarallisia terveydelle (esim. puhdistamaton bensiini, joka sisältää bentseeniä), eikä niitä vaarattomampiakaan kannata liikaa hengitellä, eli muista tuulettaa kunnolla. Nuo mixan listaamat lienevät sieltä suositeltavimmasta päästä, mutta periaatteessa puteli ihan perus mineraalitärpättiä eli lakkabensiiniä välttää, jos ei jaksa lähikauppaa pidemmälle mennä.
Juu kokeilin juuri maalin ohentamista noin 1:1 suhteella mineraali tärpätillä ja onnistui ihan hyvin. Ja onko tuo 1:1 hyvä suhde vai olisiko esim 1:2 tai 1:3 parempia????
Vielä en ole kerennyt maalata koska malli on kuivumassa edellisestä maalauksesta.
Mitään absoluuttista totuutta sekoitus suhteesta on mahdoton antaa. Mutu-tuntuma lienee paras osviitta. 1/1 on toiminut mullakin ihan hyvin, ja se lieneekin paras lähtökohta. Sekoitussuhde riippuu lähinnä siitä, kuinka jäykkää tavaraa käytetty maali on, näissä kun on isojakin eroja.
Itse lähtisin 1/1 seoksesta ja lisäisin ohennetta tilanteen mukaan.
Selvä, kiitos neuvoista!