Pienoismallit.net

Maalien ja liiman hajut

Matias Wall kirjoitti:
Hemmetti mikä sotku tosta yhestä viestistä tuli. Onko pakko aina käyttää hengityssuojaa, kumihaalaria, säteilysuojavaatteita ja hanskoja, jotka kädessä ei pysty tekeen mitään.
Ei välttämättä, ratkaisu on varmaan jokaisen oma. Itse olen tehnyt näitä "Don't do this at home"-hommia koko ikäni, aina ilman mitään yllämainituista. Mittarissa kohta 60, ja varmaan hautaan asti mennään näin. Eikä toi QMA:n porukka mua varmaan (ihan) pipipäänä pidä.
Se on vaan harmi kun niitä mahdollisia haittavaikutuksia ei voi tietää etukäteen. Että onko keuhkot pilalla 20 vuoden jälkeen vai ei mitään huomattavaa vaikutusta. Se, että haluaako pelata varman päälle on jokaisen oma asia. ;)
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Samuli puhuu asiaa ;)
Kannattaa käyttää tervettä järkeä.
Ja lukea tätä keskusteluketjua looppina alusta loppuun, ja taas alkuun, ja uudelleen, uudelleen, uudelleen…
Kumihanskoista on täällä ollut ehkä jo puhetta. Hyviä, ohuita kumikäsineitä saa ainakin apteekeista. Ei maksa paljon. Käsineiden kestoikää voi pidentää, kun hieroo käsiin lapsitalkkia, ennen käsineiden laittoa. Käsineet ovat ihan must varsinkin, kun maalaa ruiskulla. Sen verran siinä pelattaan ohenteiden kanssa.
Eikös jotkut myrkyt (orgaaniset liuottimet?) imeydy jopa ihon läpi verenkiertoon? Ihan näin sivuhuomautuksena.

edit. luin vain toisen sivun loppuun, Mika näköjään jo kirjoitellut aiheesta…
Nonii, kumihanskat ja avoin ikkuna paljon liuottimia sisältävän homman aikana
oon aatellu hommata maskin kun maalailen ja liimailen noin joka toinen päivä. sitten on se tärpätti purkki siinä yötä päivää auki… Huomaa varsinki noitte liimojen kans jos tulee istuttuu tuulettamattomas kellaris 5h putkee.
itsellä ei ainakaan kumihanskojen käyttö onnistu :D osat tippuu näpeistä. mutta en itse yleensä istu 2 tuntia pidempään siellä, vaikka onhan se tietenki sama huone jossa nukun niin laitan tärpättipurkin kiinni käytön jälkeen (paitsi tänään tuli n5 tuntia istuttua siellä) :D
Tärpätit kannelliseen astiaan, jossa kansi pidetään kiinni ja pensseleitä varten tikkurilan pensselipesua,niin käryt vähenevät heti ainakin 80%.
Toimii.