Pienoismallit.net

Maalien ja liiman hajut

Juu pidättekö te taukoo pienoismallien tekemisessä tollasen hajun takia? Mä teen sillee et teen puol tuntii töitä pienoismallin parissa ja sitten joku 15 min tauon ku alkaa päätä särkemään..
Ennätys 19h putkeen mitä nyt välillä kävin syömässä 8)
Hengityssuojain kannattaa hommata, ihan kunnollinen siis eikä mitään paperista suojaa niinkuin esim. hammaslääkäreillä on.
Itse yritän varsinkin pikaliimojen kanssa huolehtia hyvästä tuuletuksesta, mutta suositeltavaa varmaan muillakin aineilla.
Käytän maalaushommissa Starkista ostamaani hengityssuojainta. Suojaimen merkki on 3M ja tarkoitettu erityisesti kaasumaisten aineiden suodattamiseen (lakat, liuottimet yms.) Varsinkin Airbrush Cleanerilla kynäruiskua pestessä on suojain tarpeen. Ko. pesuaine on todella rankkaa ainetta ja poistaa maalijäämät tehokkaasti. Laitoin kerran koemielessä emalimaalista kivikovaksi jämähtäneen pensselin vuorokaudeksi Cleaneriin likoamaan ja pensselistä tuli lähes uuden veroinen. Myös liuotinpohjaisilla emalimaaleilla ja pigmenteillä litkutellessani käytän ko. hengityssuojainta.
Tuollainen suojain mistä edellisessä viestissä mainittiin niin avittaa myös siihen ettei hiontapölyä tule turhaan hengitettyä.
Pitää huolehtia myös hyvästä tuuletuksesta.
Mulla on jo sen verran hajuimmuunit aivot että mua ei haittaa enää käryt ja maalihuurut:)
Olkaa ystävät hyvät todellakin varovaisia niiden liima ym. aineiden hajujen kanssa. Aivan liian moni on niiden takia keuhkonsa pilalle saanut. Minä mukaanlukien. ( työkonemaalarina kaksi vuotta riitti, työolosuhteetkin olivat sentään lähes kelvolliset…)
Kunnon tuuletus ja mieluummin vielä ne kaasusuodatukseen tarkoitetut suodattimet naamalle, jos sitä kunnon tuuletusta ei voi saada.
Niillä hengitysongelmillakin on sitten ikävä taipumus paljastua vasta vuosien päästä. Ja sitten on jo myöhäistä.
ristokin kirjoitti:
Olkaa ystävät hyvät todellakin varovaisia niiden liima ym. aineiden hajujen kanssa. Aivan liian moni on niiden takia keuhkonsa pilalle saanut. Minä mukaanlukien. ( työkonemaalarina kaksi vuotta riitti, työolosuhteetkin olivat sentään lähes kelvolliset…)
Kunnon tuuletus ja mieluummin vielä ne kaasusuodatukseen tarkoitetut suodattimet naamalle, jos sitä kunnon tuuletusta ei voi saada.
Niillä hengitysongelmillakin on sitten ikävä taipumus paljastua vasta vuosien päästä. Ja sitten on jo myöhäistä.
Kuten jo viimeisin hankinta -ketjussa kerroin, niin ostin tänään ainakin luultavasti kelvollisen hengityssuojaimen. Paketissa luki kaasu, liuotin ja pölysuojaus. Sattumalta juuri ruiskun ostamisen jälkeen alkoi tulemaan ongelmia hengitysteiden kanssa, katsotaan auttaako suojain. Alkuun vähättelin suojaimen tarpeellisuutta, mutta pitkänlinjan harrastajilta kuultujen puheiden perusteella on erittäin tarpeellinen.