Pienoismallit.net

Maalaus

Itse olen aloitteleva harrastaja, lähinnä pari 1/72 lentokonetta ja tankkia rakentanut. Miten ihmiset hoitavat maalaamisen? Jos pensselillä ruven koko tankkia maalaamaan niin tulee vähän suttaista jälkeä, mites jos vaikka kynäruiskulla maalais ja ykstyiskohdat pensselillä? MIten itse hoidatte?
Pidän itseäni myös aloittelevana harrastelijana,vuoden verran olen tehnyt 1/72 lekoja. Tosin ekan tein 7vuotiaana, joten voisi sanoa että on yli 40 vuoden kokemus. Pidin vaan vähän taukoa.
Asiaan, itse malailen pensseleillä. Maalattavan alueen pinta-alaan sopivan "suuri" pensseli ettei tarvii samaa kohtaa hinkata moneen kertaan. Ohennettu öljy pohjainen maali kuivuu hitaammin ja tasoittuu itsestään. Viimeinen pensselin veto pyrstöstä nokkaan päin(lekoissa) hieman kevyemmällä painamisella. Harjoittele vaikka peiteväreillä paperille. Huomaat ohennetun ja paksun maalin eron. Ammatissani on sanonta lakkauksesta( parempi vetää 10 kerrosta vettä kuin 1 kerros hernekeittoa).
Ruiskuilla saa kyllä tasaisemman pinnan mutta oma hommansa on pitää ruisku puhtaana.
Itsellä jokunen noita humbrolin maaleja löytyy, kuinkas niitä pystyy ohentelemaan? Kai sekin ihan maalaisjärjellä ajateltuna onnistuu. Entäs spräyllä pohja maalin vetäminen? Kiitosta paljon neuvoista!
Ohentamiseen olen käyttänyt Revelin tinneriä (Color Mix), löytyy viereisestä prismasta jossa muutenkin asioin useasti viikossa. Rautakaupan tinneri tai tärpätti olis halvempaa, mutta en ole kokeillut kun määrät ovat kuitenkin pieniä.
Ohenteen siirtämisessä maalipurkkiin olen käyttänyt tavallista mehupilliä. Työnnä mehupilli oheninpurkkiin, sulje pillin toinen pää etusormella, vie mehupilli maalipurkin suuaukolle ja vapeuta etusormi. Näin saat 4-5 tippaa ohenninta maaliin. Toista muutama kerta. Nyt sitten alkaa tärkein vaihe, sekoitus. Kun olet mielestäsi sekoittanut tarpeeksi esim.koktail tai hammastikulla, jatka viellä pari minuuttia. Mitä tummempi väri, sitä painavampia ovat väripigmentit ja pyrkivät painua purkin pohjalle. Jos maalailen isompia alueita, jätän sekoitustikun malipurkkiin ja sekoittelen maalia työn edetessä. Tämän varmaan tiedätkin mutta muista tinneripohjaisten maalien kanssa riittävä tuuletus.Spray maaleja en ole kokeillut, pitäisi melkein toteuttaa autotallissa tai ulkotiloissa.
Viesti on poistettu moderaattorien toimesta.
Joel…Humbrol,revell,molak ja myös muihinkin emalimaaleihin monet käyttävät "tikkurilan Dicco tinneri" nimistä tinneriä.On hyväksi haukuttu ohennin niille ,tosin kallista mutta myös riittoisaa…litran muovipullo maksannee noin 10-12 euroa.
Myös apteekista ostettava puhdistettu bensiini on hyvä ohennin mutta se vasta hintavaksi tulee..noin 4 euroa 100 ml pullo.Näillä kummallakin tosin hajuhaitat on kiusallisia.
Viimeksi muokattu 19.9.2007 12:15
Kiitos kaikille vastauksista! Oli paljon apua!
Allekirjoittanut kiittää ja kumartaa