Pienoismallit.net

Juhlavalaistus laivamalliin 1:100 mittakaavalla

Olisikohan otsikon mukaista juhlavalaistusta (keulapiikistä maston kautta korsteeniin ja edelleen peräkannelle) mitenkään uskottavasti toteutettavissa kyseisellä mittakaavalla? Ainakin kaikki valmiina myytävät ledinauhat eivät vaikuta millään olevan sovellettavissa tähän asiaan. Onko mallien sähköasioista paremmin perillä olevilla hyviä ehdotuksia?
Esim. täältä löytyy: www.componentshop.co.uk/leds/micro-leds.html

Nuo 0402 -kokoiset alkavat olla jo skaalakokoa lähellä:) mutta joutuu itse kasaamaan "naruksi".

Tässä tapauksessa kannattaa ottaa ilman vastusta, ja ketjuttaa, ja laittaa ketjun päähän sitten tarpeellinen vastus, riippuen jännitelähteestä. Yhden ledin kynnysjännite on n. 1,8 - 3 V riippuen väristä, joten jännitettä tarvitaan jos ketju on pitkä. Virraksi vastuksella sitten n. 20 mA eli edellyttää pieniä elektroniikkalaskuja.

T:Ville H
Iltoja, itse ehkä lähtisin ihan irtonaisilla 0402 ledeillä kun turhaa maksaa johdoista tuota hintaa… 😀 Näistä normaaleista kompoputkista löytyy mistä valita:
- Farnell
- Mouser
- Digikey

Partcossa näkyy olevan pienessä päässä ainoastaan 0603 kokosia :-(
- Partco

Tietysti kaikki riippuu siitä miten hyvin kolvi yms vermeet pysyy käsissä, mutta eiköhän noilla luulisi paattiin saavan valoa.

Terkuin,
              Hä®ski
Onko valmis metalli-Led-valolanka tarpeeksi ohut ja pieni?

Valkea
Multicolour

Olen useasti laittanut linkin tälle sivulle.
Tässä on suurinpiirtein kaikki mitä olet halunnut tietää LED-valodiodeista.

Ledejä

AJ.