Pienoismallit.net

Aloittelijan mietintöjä ja materiaaliongelmia

VilleH kirjoitti:
Esimerkiksi, en missään tapauksessa suosittele tekemään sellaisia sekarakenteita, joissa on puuta (missään muodossa) ja muovia, niiden erilainen eläminen todennäköisesti rapauttaa mallin nopeasti.
Olen tuosta hieman eri mieltä. Jos mallia säilytetään kuivissa olosuhteissa, niin puun käyttö materiaalina ei ole mikään ongelma, jos puu on rakentamisvaiheessakin jo täysin kuivaa.
Mika Kauranen kirjoitti:
Olen tuosta hieman eri mieltä. Jos mallia säilytetään kuivissa olosuhteissa, niin puun käyttö materiaalina ei ole mikään ongelma, jos puu on rakentamisvaiheessakin jo täysin kuivaa.
Villen viestissähän viitattiin nimenomaan siihen, että annettujen tietojen perusteella olosuhteet ovat vaihtelevat niin lämmön kuin kosteuden puolesta.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Mika Kauranen kirjoitti:
Villen viestissähän viitattiin nimenomaan siihen, että annettujen tietojen perusteella olosuhteet ovat vaihtelevat niin lämmön kuin kosteuden puolesta.
Tuo jäi ehkä huomaamatta minulta, mutta ylipäätänsä, jos olosuhteet pidetään kunnossa, niin puu on ihan hyvä materiaali.
VilleH kirjoitti:
Jos mallin on tarkoitus olla esittelykunnossa joitakin kuukausia, ei asiaan ehkä tarvitse kiinnittää liikaa huomiota. Mutta jos sen on tarkoitus kestää vuosia, kuten tulkitsen, on ongelma todellinen. Sallisten upeat dioraamat on tarkoitettu säilytettäväksi suojatussa tilassa ja tasaisessa lämpötilassa.
Tarkoitus olisi, että se kestäisi ainakin muutaman vuoden, muutamalla tarkoitan jotain 5 vuoden hujakoilla.

Reagoiko styrofoam kosteuten vahvasti? Kävisikö se kuitenkin pohjamateriaalina jos siihen laittaisi päälle lasikuitua päälle vahvistamaan? Ja polystyreenistä talot ja muut? Voisiko maaleina käyttää ulkomaaleja, niiden ainakin luulisi kestävän, kun ovat ulkoilmaan tarkoitettukin?

Haastavaa päästä edes alkuun tämän projektin kanssa, kun kaikki on mietittävä tarkkaan.
Hei,
Styrofoamin päälle ei voi suoraan laittaa polyesterihartsia, se sulattaa styrofoamin (ja styroksin), polyuretaanivaahto sen kestää. Jos hartsina käyttäisi epoksia, voi laminoida myös styrofoamin päälle, mutta epoksit ovat ehkä konstikkaita, polyesteri on suoraviivaisempi ja halvempikin.

Itse lähestyisin juurikin näin, polyesterihartsilla laminoiden, mutta siis käyttäen runkona polyuretaanivaahtoa, johon karkea maiseman muotoilu on helppo tehdä. Noita polyesterituotteitahan saa lähes kaikista rautakaupoista. Koska laminointipinta on ehkä vähän karkea, joudutaan sitä tasoittamaan - kannattaa tässäkin käyttää polyesteritasoiteita, niin tarttuu ja pysyy hyvin.

Maaleiksi voi ja kannattaakin käyttää ulkokäyttöön tarkoitettuja maaleja, muttei ehkä oikean talon - ne eivät sovi suurella todennäköisyydellä tähän, paitsi ehkä maisemointiin, en tiedä. Erityisesti polystyreenirakenteiden ja ehkä muidenkin yksityiskohtien salaisuus on hyvän pohjamaalin käyttö, se auttaa tartunnassa ja vahvistaa maalipintaa. Voi olla, että pohjamaaliin päälle voisi sitten käyttää jopa noita uusia vesiohenteisia, minulla ei ole niistä kyllä kokemuksia. Kalustemaaleja löytyy myös himmeinä, joka näyttää pienoismallissa paremmalta kuin kiiltävät maalit.

Odottelin, että joku nk. puutarhamalleja harrastava voisi ottaa näihin kantaa, mutta taitaa olla sellaiset harvassa, eikä ehkä edes tällä palstalla.

T:Ville H
VilleH kirjoitti:
Itse lähestyisin juurikin näin, polyesterihartsilla laminoiden, mutta siis käyttäen runkona polyuretaanivaahtoa, johon karkea maiseman muotoilu on helppo tehdä. Noita polyesterituotteitahan saa lähes kaikista rautakaupoista. Koska laminointipinta on ehkä vähän karkea, joudutaan sitä tasoittamaan - kannattaa tässäkin käyttää polyesteritasoiteita, niin tarttuu ja pysyy hyvin.

T:Ville H
Kiitos loistavista vinkeistä! Katselin vähän noita niin noillahan se onnistuisi aika hyvin ja vaikuttaa todella kestäviltä matskuilta.

Kiitos ihan huikeasti, että viitsit vastailla kysymyksiini.
Viimeksi muokattu 24.11.2020 18:32
Jos Dioraamaan tarvitaan enemmänkin ihmisiä, autoja, taloja ja muuta kapistusta, niin kannattaa valita mittakaavaksi jokin sellainen johon löytyy valmiita osia, ettei ihan kaikkea tarvitse itse kaivertaa tyhjästä.
Junaharrastajien mittakaavat on yksi vaihtoehto monista.
Tuossa on erään mallikaupan tarjontaa.
Mallikauppa.fi
Tuosta linkki Pienoisrautatie oppaaseen
Opas
Tuota voi hämmästellä alkuun: Miniature Wonderland

AJ.
A Juonolainen kirjoitti:
Jos Dioraamaan tarvitaan enemmänkin ihmisiä, autoja, taloja ja muuta kapistusta, niin kannattaa valita mittakaavaksi jokin sellainen johon löytyy valmiita osia, ettei ihan kaikkea tarvitse itse kaivertaa tyhjästä.
Junaharrastajien mittakaavat on yksi vaihtoehto monista.
Tuossa on erään mallikaupan tarjontaa.
Mallikauppa.fi
Tuosta linkki Pienoisrautatie oppaaseen
Opas
Tuota voi hämmästellä alkuun: Miniature Wonderland

AJ.
Mahtavaa! Pienoisrautatieopas näytti nopeesti selailtuna todella mielenkiintoiselta. Täytyy perehtyä siihen enemmänkin, kun siinä on myös paljon noita suhdelaskuja.
Täytyypä noita ihmisiä miettiä myöhemmin lisää. Kiinnostaisi hirveesti väkertää itse, mutta katsoo, sitten kun kaikki muu on valmiina ja kuinka paljon on aikaa enään jäljellä.

Katulamppuihin kanssa mietin valoja, mutta saa nähdä jaksanko tätä projektia ihan niin pitkälle viedä.
Puu tai puuhun perustuvat sekarakenteet ovat todellakin huonoin mahdollinen ratkaisu — vaikka olisi kyseessä lämpimät sisätilat ja hyvä konstruktiivinen suunnittelu. Pelkästään ilmankosteuden vaihtelu saa aikaan puurakenteen elämistä, mikä vaikuttaa rakenteeseen. Pienoisrautatiemme rakenteet on pystytetty jo vuonna 1998 tasalämpöiseen huonetilaan, jonka ilmakosteuden vaihteluita on myös mitattu. Puutavarankin annoimme aikanaan sopeutua huonetilaan lähes kaksi vuotta ennen rakentamista. Ilmankosteys tilassa vaihtelee eri vuodenaikoina alle 20 prosentista 80 prosenttiin — aika tyypillistä suomalaisissa omakotitaloissa.

Pienoisrautatiemme rakenteen eläminen ei siis lopu koskaan — ei vaikka konstruktööri-insinööri on ollut aikoinaan suunnittelemassa rakennetta ja vaikka pinnat on suojattu asianmukaisesti. Kesällä tehty kiskojen naulaus repeytyi suurimmaksi osaksi irti ensimmäisen lämmityskauden aikana — niin voimakasta eläminen oli ja pienoismalleissahan elämistä ei mitattuna tarvitse olla edes paljon, kun se saa jo tuhoa aikaiseksi.

Jos puuta käyttää, niin rakenteen elämisen kanssa on opittava elämään, ihan niin kuin puurakentamisessa yleensäkin on otettava huomioon eläminen rakentamalla liikuntasaumoja tms. Nyt on edessä mm. järven uusiminen, kun hartsista valettu vesi on halkeillut, kun se ei elä samalla tavalla kuin alla oleva puurakenne.

Pienoisrautatiealan lehdistössä ja kirjallisuudessa asia puhuttaa vuodesta toiseen — eli ainakin junamiehet ovat kantapään kautta joutuneet asian kanssa tekemisiin yhä uudestaan ja uudestaan. Patenttiratkaisuita ei ole — ellei sellaiseksi luonnehdita alumiiniin, teräkseen ja synteettisiin aiheisiin perustuvia materiaaleina. Puuperusteisista materiaaleista kelpuutetaan korkeintaan säänkestävä tai saniteettilaatuinen MDF — komposiitti voisi myös toimia.
Olen useasti laittanut linkin tälle sivulle.
Tässä on suurinpiirtein kaikki mitä olet halunnut tietää LED-valodiodeista.

Ledejä löytyy 3mm ja 5mm peruskoosta, pintaliitos-led komponentteihin jotka voivat olla vaikka 1x2mm kokoisia.
Valittavana on usean sävyistä valkeaa valoa ja muitakin värejä.

AJ.