Pienoismallit.net

Aloittelijan mietintöjä ja materiaaliongelmia

Moikka kaikki!

Jos nyt esittelen itseni ennen kuin menen varsinaiseen aiheeseen ja kysymystulvaan.
Olen Miia Sipponen ja opiskelen Satakunnan ammattikorkeakoulussa, Kankaanpään toimipisteessä kuvataidetta. Pääsuuntausta itselläni ei varsinaisesti ole, mutta kaikki pieni näpertely kiinnostaa. Pienoismallien teko on kiinnostanut jo jonkun aikaa ja nyt onkin pakko perehtyä oikein reilulla kädellä ja suoraan sinne syvään päätyyn, kun sain mahdollisuuden suunnitella yhden alueen puhelinkoppiin jotain. Ensimmäinen idea olikin pienoismalli alueesta, josta sitten innostuttiin. Tätä olen lähtenyt suunnittelemaan ja tarvinkin vähän kokeneempien neuvoja.

Pahoittelen, jos tulee vääriä termejä, mutta yritän selittää parhaani mukaan.

Siis asiaan. Suunnitelmana on tehdä pienoismalli aika isosta alueesta, jonka kylkeen tulee 3 dioraamaa tai jotain sen tyyppistä. Itse pienoismallistakin tulisi aika iso - puhelinkopin leveyden kokoinen ja pituus sen mukaan. Puhelinkoppi on jotain metrin leveä. Otan tarkemmat mitat myöhemmin.
Kyseiset rakennelmat tulisi puhelinkoppiin, joka ei ole täysin ilmatiivis. Sadetta se pitää, mutta kosteus, lämpötilavaihtelut ja aurinkoa se ei estä. Tässä tulee heti materiaalikysymyksiä mieleen, että mitä materiaalia ylipäätään kannattaa käyttää alusrakenteeksi/pohjalle, joka kestäisi mahdollisimman hyvin auringonvaloa ja muita sääolosuhteita? Sekä olisi mahdollisimman helppo ja edullinen työstää? Mahdollisuus on kyllä talveksi ottaa pois näytiksi, koska se menee sitten jo liian vaikeaksi, jos pitäisi pakkastakin kestää.

Aluksi mietin styroksia ja polyuretaania pohjan tekoon niiden veistettävyyden vuoksi, mutta polyuretaani ei kestä auringon paistetta ja alkaa halkeilemaan. Toinen idea mikä on mietinnän alla on 3D-tulostus. Eli mallintaisin alueen, joka tulostettaisiin muovista osissa, jonka päälle rakentelisin ja tekisin muut asiat. Siitäkään en ole aivan varma vielä tulisiko se onnistumaan, kun sitä on hankala muunnella jälkikäteen.

Olen hankkinut myös vähän jotain välineitä tekoon, mitä luulen tarvitsevani projektin aikana kuten dremelin, viivoittimen, leikkuualustan, veitsen, astekulmaleikkurin(?), sahanteriä (semmosia pieniä, puukahvassa olevia) ja jotain muuta sälää. Työvälineistä voi antaa myös vinkkejä, että mitkä ovat tarpeellisia omistaa.

Lähinnä tuo materiaalikysymys mietityttää suuresti ja onko se ees mahdollista suojata teosta niin, että se kestäisi mahdollisimman pitkään. Onko olemassa jotain lakkaa, jonka voi suihkuttaa päälle ja se suojaisi työtä tarpeeksi?

Saa kysellä, jos jäi jotain epäselväksi. On niin paljon mietittävää, etten ole varma sainko kaikkia asioitani edes tuotua julki. Ja tämä saattaa vaikuttaa ihan hullulta projektilta aloittelijalle, mutta tästä ei tarvitse tulla tarkka ja realistinen jäljennös alueesta vaan oma näkemykseni siitä. Plus olen tarpeeksi hullu ottamaan tämän projektin ja yrittämään, koska aihe kiinnostaa suunnattomasti.

Nettisivuja,videoita, kauppoja ja kaikkee saa vinkata, mitä tulee mieleen!

Kiitoksia paljon niille, jotka jaksoivat lukea!
Tervetuloa pienoismalliharrastuksen pariin, on mukavaa kun nuoria innostuu tästä harrastuksesta. Idea siitä mitä olet tekemässä, eli siis aihe on varmaankin ihan hyvä ja siinä riittää askartelua pitkäksi aikaa. Se minua hieman arveluttaa, että paikaksi valikoituu puhelinkoppi, ihan oikeasti? Onko puhelinkoppi siis aivan yleisessä käytössä oleva puhelinkoppi? On kuitenkin tunnettu tosiasia että lähes kaikki yleisessä käytössä olevat laitokset ( linja-autokatokset ja vastaavat ) tuhotaan ja tärvellään alta aikayksikön. Miten kauan tuollainen aikaa ja vaivaa venyt pienoismalli joka materiaaleiltaan on aika hauras, saisi olla rauhassa?

Noihin materiaaleihin en kovin hyvin pysty ottamaan kantaa kun en vastaavia ole tehnyt, työkalutkin tietty valikoituu sitten juuri niiden materiaalien mukaan. Varmaan tulet saamaan kuitenkin hyviä neuvoja myös niihin.
Markku Rinne kirjoitti:
Se minua hieman arveluttaa, että paikaksi valikoituu puhelinkoppi, ihan oikeasti? Onko puhelinkoppi siis aivan yleisessä käytössä oleva puhelinkoppi? On kuitenkin tunnettu tosiasia että lähes kaikki yleisessä käytössä olevat laitokset ( linja-autokatokset ja vastaavat ) tuhotaan ja tärvellään alta aikayksikön. Miten kauan tuollainen aikaa ja vaivaa venyt pienoismalli joka materiaaleiltaan on aika hauras, saisi olla rauhassa?
Kiitos!
Puhelinkoppi ei ole yleisessä käytössä, ns. koristepuhelinkoppi, joka näkyy alueelle saavuttaessa. Puhelinkoppi on yhdessä karavaanarialueella. Puhelinkoppiin tulee lukot, etteivät sitä saa ulkopuoliset auki. Kyllähän lasit rikki saa jos välttämättä haluaa työn sieltä rikkoa. Kameravalvonta alueella on myös, että tuhoaja jäisi todennäköisesti kiinni, jos tälläistä tapahtuisi.
Moi!
Mikä on mallin mittakaava? Onko alue urbaania asutusaluetta vai metsää?
Mikä on dioraamojen mittakaava ja koko?
Miia Sipponen kirjoitti:
Puhelinkoppi ei ole yleisessä käytössä, ns. koristepuhelinkoppi, joka näkyy alueelle saavuttaessa. Puhelinkoppi on yhdessä karavaanarialueella. Puhelinkoppiin tulee lukot, etteivät sitä saa ulkopuoliset auki. Kyllähän lasit rikki saa jos välttämättä haluaa työn sieltä rikkoa. Kameravalvonta alueella on myös, että tuhoaja jäisi todennäköisesti kiinni, jos tälläistä tapahtuisi.
No sittenhän asia on kunnossa ja suojassa vandaaleilta. Jos oikein ymmärsin, niin teoksestasi on tulossa ikään kuin kolmiulotteinen kartta kyseiseltä alueelta, eli siinä on teitä ja muutama rakennuskin?

Työstämisen kannalta esim. styrofoam olisi hyvä materiaali varsinkin kun sinulla on jo Dremelit sun muut ja varsinkin jos alueella on runsaasti korkeuseroja. Sitä en tiedä, miten hyvin kestää auringon uv-säteilyä, mutta tuleehan siihen kuitenkin maali päälle joten uskoisin kestävän…on ainakin suhteellisen homogeeninen rakenne vaihtuviin olosuhteisiin. Toki vaneri on toinen vaihtoehto ja siihen esim. kipsimassalla muotoilla pinnan muotoja. Ongelmana tosin vanerin taipuilu ja kipsimassan halkeilu noissa olosuhteissa…luulisin. Hiekkateiden tekoon on hyvä perinteinen konsti vedellä lantrattu erikeeper ja siihen sirotella hienoa hiekkaa. Toki hiekkapaperikin käy jos tiet suhteellisen tasaisia. Mistä ajattelit muuten rakennukset tehdä?
Tuosta 3D-tulostelusta sen verran, että tuntuu olevan aika arvokasta hommaa. Sen verran mitä itse nyt viime aikoina omien hommien suhteen noita asioita on tullut selviteltyä niin poikkeuksetta tulee märkää rättiä naamaan ja hommat kaatuu hintoihin. Toki kyseessä on melko suuret ja työläät kappaleet, mutta pikkulinnut laulaa, että pienillekkin kappaleille on löydetty kyllä aina hinnat. Ilmeisesti suurin kustannuserä tulee suunnittelusta ja jotta kustannustasoltaan päästäisiin edes siedettävyyksiin, tulisi itsellä olla valmiina tai mahdollisuus itse tehdä tulostettavien kappaleiden piirustukset siinä muodossa, että ne voidaan suoraan syöttää tulostukseen. Toistaiseksi jatkan itse "muotti ja lasikuitu"-periaatteella kun ei lompakko kestä… Maaston tekeminen lasikuidusta ei valttämättä tässäkään olisi huono idea? pitäisi ainakin kestää olosuhteita kerran veneitäkin tehdään lasikuidusta. Muotin pinnan laadunkaan ei välttämättä tarvitsisi olla niin justiinsa, koska kyse tosiaan maastosta ja arvatenkin pintaan tulee kaikkea maastoa kuvaavaa räipettä, hiekkaa, nurmikkoa ym..
Kannattaa varmaan tutustua maisema arkkitehti mallennukseen. Uskoisin että paikallisessa museossa on nähtävillä kyseisiä malleja. Noiden maasto pohjat on tehty ohuilla levyillä laikkattuna ihan peruskartan nousu ja lasku linjojen mukaisesti, ainakan näkee millaiset ne on. Kannattaa kysyä museo intendentiltä apua uskoisin että kertoo kuka mallin on tehnyt. Jos haluaa realistisempaa maastoa kysyisin neuvoja paikallisilta pienoisrautatie harrastajilta heillä on kokemusta laajoista maastopohjista sekä malleista. Paikappinen malliliikkeen yrittäjä osaa kertoa alueen harrastajista. Porissa on uusi liike harrasteässä …
Antti Lappalainen kirjoitti:
Moi!
Mikä on mallin mittakaava? Onko alue urbaania asutusaluetta vai metsää?
Mikä on dioraamojen mittakaava ja koko?
Nyt täytyy kyllä vastata, etten ole vielä laskenut mallin mittakokoa enkä vielä tiedä, mikä olisi paras. Sen verran tiedän, että dioraamat tulee olemaan isommassa mittakaavassa.
Alue on lähinnä mäntymetsää, mutta muutamia kuusia ja koivuakin löytyy. Alueelle on tulossa myös muutama rakennus, leikkikenttä, uimala ja asuntoautoja ainakin.
Markku Rinne kirjoitti:
Mistä ajattelit muuten rakennukset tehdä?
Styrofoam näyttää todella hyvältä materiaalilta ja veistettävyys olisi omaa luokkaa! Tätä voisikin kokeilla, koska alueella on juurikin korkeuseroja. Ja styrofoamiin pystyisi upottamaan helposti asioita.
Rakennuksien materiaali on vielä vähän auki. Jotain ohuita puulevyjä ja muovilevyjä oon jossain nettikaupassa nähnyt myytävän, että varmaan sellasia saatan käyttää.
Mikko Tuominen kirjoitti:
Toistaiseksi jatkan itse "muotti ja lasikuitu"-periaatteella kun ei lompakko kestä… Maaston tekeminen lasikuidusta ei valttämättä tässäkään olisi huono idea? pitäisi ainakin kestää olosuhteita kerran veneitäkin tehdään lasikuidusta. Muotin pinnan laadunkaan ei välttämättä tarvitsisi olla niin justiinsa, koska kyse tosiaan maastosta ja arvatenkin pintaan tulee kaikkea maastoa kuvaavaa räipettä, hiekkaa, nurmikkoa ym..
3D-tulostus onnistuisi koulullani suhteellisen halvalla, kun pystyisin yhden työporukan kanssa tekemään yhteistyötä, kun heillä on tulostin. Mutta yritän ensin koluta muut keinot läpi ennenkuin semmoiseen hommaan tartun.
Lasikuitu kuulostaa kestävältä materiaalilta. En oikein hahmottanut, että miten lasikuidusta voi työstää maastoa? Olen käyttänyt lasikuitua vain kipsiseoksen vahvistamiseen.
P.Lankinen kirjoitti:
Kannattaa kysyä museo intendentiltä apua uskoisin että kertoo kuka mallin on tehnyt. Jos haluaa realistisempaa maastoa kysyisin neuvoja paikallisilta pienoisrautatie harrastajilta heillä on kokemusta laajoista maastopohjista sekä malleista.
Kiitos tästä vinkistä! En osaa sanoa, haluanko täysin realistista vielä. Taipumus on yleensä pyrkiä siihen, mutta tällä kertaa en ehkä täysin realistiseen halua pyrkiä, koska sitä realististahan näkee sitten ihan itse alueellakin. Luulen, että teen hieman tyylitellympää vaikka pyrinkin saamaan mittasuhteita ja asioita oikeen näköiseksi. Tavoitteena on saada teoksesta yhtenäisen näköinen.
Tältä sivustolta löytyy keskusteluista, kirjoituksista ja blogeista paljon arvokkaita vinkkejä ja ohjeita, mutta kannattaa erityisesti tsekata muun muassa nämä Untamo Sallisen rakennusblogit:

www.pienoismallit.net/galleria/malli_12483/
www.pienoismallit.net/galleria/malli_6538/
www.pienoismallit.net/galleria/malli_10693/
Itselleni tuli tässä tapauksessa mieleen sääolosuhteiden ongelmallisuus. Jos ymmärrän oikein, vaikka malli olisi suoralta sateelta suojassa, on kuitenkin jo lämpötilan vaihtelut, ja niiden seurauksena kondenssikosteus tässä melkoinen ongelma.

Jos mallin on tarkoitus olla esittelykunnossa joitakin kuukausia, ei asiaan ehkä tarvitse kiinnittää liikaa huomiota. Mutta jos sen on tarkoitus kestää vuosia, kuten tulkitsen, on ongelma todellinen. Sallisten upeat dioraamat on tarkoitettu säilytettäväksi suojatussa tilassa ja tasaisessa lämpötilassa.

Esimerkiksi, en missään tapauksessa suosittele tekemään sellaisia sekarakenteita, joissa on puuta (missään muodossa) ja muovia, niiden erilainen eläminen todennäköisesti rapauttaa mallin nopeasti. Myös styrofoamin ja sen pinnoitteena ehkä käytettävät maisemointituotteet todennäköisesti elävät eri tavalla, ja saattavat reagoida myös kosteuteen ei-toivotusti?
Kokonaan polystyreenistä, eli levystä ja esim. listoista huolellisesti tehdyt rakenteet (tulikos tähän taloja tms.) voisivat ehkä kestää, ainakin jos UV-säteilysuojaus on kunnossa, maali tai suojakalvo laseissa tms.

Vanerit ja muut puukuitulevyt voivat myös tuottaa sellaisenaan yllätyksiä muodonmuutoksilla, mutta ehkä hyvälaatuinen filmivaneri voisi olla jossakin kohden käyttökelpoista?

Lasikuitu (siis polyesteri-lasikuitulaminaatti) voisi olla suurissa kokonaisuuksissa harkinnan arvoinen, se on melko stabiili ja vapaasti muotoiltavissa, joka mahdollistaa homogeeniset ja siten stabiilit rakenteet. Muotti tai mallinehan voi olla sitten hennompaa tavaraa. Lasikuitulaminoinnin ohjeita on netti pullollaan, jos siis työmenetelmä ei ollut tuttu.

T:Ville H