Pienoismallit.net

Dornier 217 J-pohdintaa

Päätin aloittaa seuraavana uutena projektina ICM:n Do 217J:n skaalassa 1/48 ja sarjan tarjoamista vaihtoehdoista yksilöksi on valikoitumassa GE+EA Saksassa keväällä 1942.

Dornierin yöhävittäjissä oli tyypillistä, että niistä poistettiin joko kenttämodifikaationa tai tuotannon loppuvaiheessa jo tehtaalla pommikoneissa käytetyt ylä- ja ala-ampumot, koska kone oli muutenkin yöhävittäjäksi hidas ja kömpelö. ICM:n sarjasta saa käsityksen, että valitsemassani yksilössä sekä ylä- että ala-ampumot olisivat olleet paikallaan, mutta tämä on väärin. Löysin koneesta kolme valokuvaa, joista käy selvästi ilmi, että yläampumo on poistettu. Ala-ampumo on kyllä olemassa, mutta sen ase on poistettu,

Ala-ampumon osalta korjaus on helppo, mutta yläampumo tuottaa pienen pulman: tietäisikö joku, miten ylä-ampumon poistamisesta ohjaamon kattoon jäävä aukko tukittiin? Toisin sanoen, oliko aukon paikalla lasia vai metallilevy tms.?
En osannut liittää kuvaa mutta tuolta löytyy
www.nevingtonwarmuseum.com/do-217n.html
Kiitoksia Raine. Tuo sivu tosin koskee N-alatyyppiä, mutta varmasti sama ratkaisu on ollut käytössä jo J:ssä. Vedetään siis umpinaisella muovilevyllä aukko umpeen.
Moi. Koska olen itse juuri aloittamassa Do-217 mallin rakentamista, ajattelin ottaa osaa keskusteluun. Nettiä selatessani löysin samasta koneyksilöstä GE+EA kaksi valokuvaa, joissa molemmissa näkyy selvästi ylätornin olemassaolo, myös ala-ampumon ase näkyy selvästi. Eräässä kuvassa, jossa ylätornia ei näy eikä ala-ampumon asetta, ei näytä olevan myöskään runkoaseita. Tosin kuvan laatu on huono, joten lopullista mielipidettä on hankala muodostaa. Siihen en voi ottaa kantaa, miksi jossain kuvissa tornia tai aseita ei näy, mutta jokin syy siihen tietenkin on olemassa. Mutta itse uskaltaisin kyllä rakentaa ko. mallin tornilla ja ala-ampumon aseella varustettuna. Toivottavasti tästä on apua projektisi kansssa.
Kiitos kommentista Jaska.

Itse olen tosiaan löytänyt kolme valokuvaa, joista kaikista ilmenee, että ylätorni ja ala-ampumon ase on poistettu, mutta jos ne joissakin kuvissa näkyvät, kysymys on ilmeisesti kentällä tehdystä modifikaatiosta ja nämä kuvat on otettu eri aikoina. Noissa minun löytämissäni kuvissa ei ole kuvateksteissä mainittu ajankohtaa (tosin kuvista voisin päätellä, että ajankohta on kesä), eli on ihan mahdollista, että sarja olisi sittenkin periaatteessa oikein keväälle 1942.

Täytyy siis alkaa pohtimaan, mitä ampumoiden kanssa teen.