Pienoismallit.net

Tamiyan akryylit

Tietääkö joku miten tamiyan akryylit saisi maalattua kunnolla siveltimelllä?
Mattamaalit ei jää mataksi vaan tulee vähän kiiltävä.
Siveltimen vedot näkyvät pahasti
Olen kokeillut laittaa monta ohennettua kerrosta mutta seuraava kerros liuottaa joskus edellisen.Olen maalaamassa xf62 ja xf49 sekoituksella jos sillä on väliä.
Milläs ohennat maalin? Sekoitat hyvin maalin? Kokeileppas ylempiin kerroksiin pelkkää vettä ohenteeksi.
Tamiyan maalit on sivellinmaalarille hankalia, maailmalla yleensä suosittelevat vaihtamaan maalin esim. Vallejoon tai Lifecoloriin, jos akryyleissä halutaan pysyä.
Jotkut vannoo veden nimeen, toiset IPAn (isopropyleenialkoholi), ja kolmas suosittaa jättämään ohentamisen kokonaan!

www.tamiyaclub.com…x.php?/topic/74661-how-to-brush-painting-with-tamiya-xxf-acrylic-paints/
Olen ohentanut tamiyan x-20A ohentimella ja sekoittaminen on saattanut unohtua.
Sivellinmaalauksessa harrastuksen alkutaipaleilla vaikeinta on juurikin tasaisen jäljen saaminen sekä peittävyys, mutta nämä korjaantuvat vain harjoittelulla. Tamiyan akryyleillä saa kyllä hienon ja tasaisen jäljen myös siveltimillä, mutta eivät ole sieltä helpoimmasta päästä. Alkuun suosittelen itse myös Tervon mainitsemia Vallejon taikka Lifecolorin akryylejä. Muista myös maalata monta ohutta kerrosta parin paksumman kerroksen sijaan, niin siveltimen jälkiä ei pitäisi jäädä.
Minulla on Life Colorin Suomisetti ja ne maalit on tosi hyviä. En ole löytänyt hyvää väriä seuraavaan hommaan kuin Tamiyalta sekoituksen. Seuraavaksi alan tekemään C47 konetta ja etsin siihen hyvää olive drabia.
Moi. Itse käytän kaikkia markkinoilla olevia akryylimaaleja ihan sekaisin. Ohenteena Tamiya, Mr.Hobby molempia sekä Ultimate thinner. Taannoin sudilla vedellesäni ohensin Tamiya akryylit vedellä. Vähintään 50/50 ja joutui noin kolmesta viiteen kerrosta vetämään. Nykyjään ruiskulla maalatessani riittää kerta näillä ym. ohenteilla. Mutta blandaus-suhde on sama. Vanhat Tamiya maalilla suditut mallit eivät poikkea esteettisesti nykyisistä ruiskulla huidelluista. Kyllä sutiakin pitää käyttää edelleen pienemmissä kohteissa. Tälläkin sivustolla on loistavia malleja näytillä sudittuina :)
Jos haluat mattapinnan sekota maalin sekaan tamiyan X-21 Flat base. Mutta muista että vain "vähän" muuten se tekee maalista samean jos sitä on liikaa. Kyseinen tamiyan lisäaine tekee maalista matta pintaisen. Käytän tuota itse myös muiden valmistajien maaleissa tarvittaessa. X-21 on maalin lisäaine joka sekoitetaan maalin sekaan. Ohjeita löytyy Youtubesta lisää jos tarvii. Sekotus suhde määrittää matta-astetta varsin voimakkaasti. Sitten tuota akryli thinneriä kannattaa hieman lieventää landraamalla vedellä päälikerroksiin… jos alempi kerros reagoi, tai koittaa ihan akkuvedellä/vedellä ohentaa. Thinneri sellaisenaan tekee maalista Transperanttia eli läpinäkyvyyttä, vesi on jopa parempi tässä tapauksessa jos haluaa vähentää läpikuultavuutta joka taas näkyy aika selkeästi sivellinvetoina. Jos tinneriä tarviksee, pitäisi kokeilla sellasta jossa on Mediumia mukana eli Akryylin lisäaine/sidos tällöin itse akryyli pigmentti ei "ohene".
Viimeksi muokattu 11.10.2020 00:58
Lauri V. kirjoitti:
Seuraavaksi alan tekemään C47 konetta ja etsin siihen hyvää olive drabia.
Tosta löytyy suoraan oikea sävy spraymaalina, Ral 6014
www.us-eagle.fi/sotilasvarusteet/spraymaali-olive-drab/p/469312-39/#description
Lauri V. kirjoitti:
Tietääkö joku miten tamiyan akryylit saisi maalattua kunnolla siveltimelllä?
Oman kokemuksen perusteella ei oikein mitenkään. Ongelma on kai siinä että Tamiyan akryylit ovat lähempänä lakkamaalia kuin akryyliakryyliakryyliä, päälle maalaaminen saattaa sulattaa edellisen kerroksen. Mutta ohentaminen riittävästi voi toimia. Itse maalaisin siveltimellä jotain muuta merkkiä.