Pienoismallit.net

Takiloinnin ohjeet

Tekemässä Aetesania Latinian La Toulonnaisea. Aikaisemmin tehnyt muovilaivoja, nyt ensimmäinen puusta. Mastotus ja takilointi alkamassa. Ohjeet kyllä olemassa (kuva 1, kuva 2, kuva 3 jne…) ja uskoisin jopa ymmärtäväni niitä kovan pähkäilyn jälkeen, mutta ongelma on, että pitääkö niitä noudattaa orjallisesti. Niitä tutkailtuani tuntuu, että en saa takilointia millään onnistumaan jos noudatan ohjeiden järjestystä. Esim. vantit Onko kenelläkään kokemusta???
Älä ihmeessä noudata ohjeiden tarjoamaa järjestystä. Ne on usein vain viitteellisiä ja niistä on realismi kaukana. Tärkeintä on sisäistää ja ymmärtää kokonaisuus, että mikä osa tulee mihinkin. Sitten itse miettien missä järjestyksessä ne on järkevää laittaa. Sinä olet laivan rakentaja, ei sen ohjeen tekijä.
Ihan niinkuin M.Pajulahti kirjoitti. Kannattaa itse miettiä tekojärjestys. Ohjeet vain näyttävät mikä tulee mihinkin kohtaan.
Itse olen pystyttänyt ensin mastot ja sitten ns. kiinteän takilan eli vantit ja harukset, jolloin saa säädettyä maston oikean asennon ja ko. köysien kireydet. Väylingit ovat myös helpommat tehdä, kun ei ole liikaa tavaraa tiellä. Kuitenkin kannattaa varmistaa, miten kahvelipurjeen etuliikki kiinnittyy mastoon eli täytyykö mastoon tehdä jotain ennen pystytystä. Samoin kuinka etumaston raa´at kiinnittyvät mastoon.
Apua voi löytyä tämän sivuston blogeista. Esim. Matti Piilolan Clara May tai oma blogini Tykkibarkassi ja onhan siellä muitakin.
Tosin itse teen melkein kaiken skrätsinä, joten ohjeita ei ole. Iso osa ajasta kuluukin miettiessä juuri tekojärjestystä.
OK. Ja kiitoksia vinkeistä. Tsekkaan myös nuo blogit.