Pienoismallit.net

Lakat ruiskumaalaukseen

Mikko MM Mäkelä kirjoitti:
Jarkko Kauppi kirjoitti:
Samoja murheita Tamiyan x-22:n kanssa, ei tahdo kovettua millään… Mitä akryylilakkaa arvon kokeneemman mallarit suosittelisitte x-22:n tilalle siirtokuvien alle & päälle?

Liuotinlakkoihin en haluaisi sekaantua, vaikka ihan hyvän maalauskaapin omistankin…
Kuten yllä on todettu, niin X-22: kuivumisen suhteen on ongelmia. Kolme vuotta sitten lakattu pinta on edelleen pehmeä siten, että sormista jää jälki jos pitää kädessä muutaman minuutin ja jos käsi vähänkin hikoaa.

Mr. Paint Clear Gloss 2K-lakan voi vetää Tamiyan akryylin päälle jos on varovainen eli huntu kerrallaan. Ohennus Mr. Painting ohenteella joka on liuotinta. Mieluummin suosittelen Tamiyan LP-sarjaa, joka ei ole yhtä herkkä kuin X:t. Tämä siis vain minun mielipide ja oman työskentelytapani "tulos", jossa ruiskumaalauksessa ohenninta aina vähintään 70 % Tamiyan ja Mr. Pantin maaleilla/lakoilla.

Kannattaa kokeilla johonkin jämämalliin ennenkuin pilaa varsinaisen rakentelukohteen ruiskumaalausta harjoitellessaan.
Minulla ainakin Tamiyan LP clear sulatti decaalit, vaikka vedin kaksi huntu kerrosta, ennen märkää kerrosta.

Mites sä tota MRP 2K lakkaa ruiskutat? Mistään en löydä ohjeita. Paul Bertland joskus teki testin, mutta epäilyttää sen ohjeen mukaan lakata, koska paketin kyljessä annetaan työskentelyajaksi 10 minuuttia, ja sillä meni reilusti yli sen. Pelkästään jo off gas ajat oli sen 10min.Pitääkö siis ruisku puhdistaa välissä? Mikäli näin on, niin minun paketti lentää suoraan roskiin.
Montakohan tekijää näillä 2K-lakoilla oikeesti on, verrattuna tuotemerkkeihin, ja näihin pienoismallipullottajiin, jotka kymmenkertaistavat hinnan?
Keväällä ostin Troton Mastersetin, jolla olen viimiset auton korit lakannut. En tiedä, kuinka Tamiyan akryylit tuon kestävät, MRP:n maali ainakin kesti hyvin, kuin myös Ultimaten pohjamaalit ja siirtokuvat (ainakin tuossa Revellin Challengerissa).
Lainaus:
Minulla ainakin Tamiyan LP clear sulatti decaalit, vaikka vedin kaksi huntu kerrosta, ennen märkää kerrosta.

Mites sä tota MRP 2K lakkaa ruiskutat? Mistään en löydä ohjeita. Paul Bertland joskus teki testin, mutta epäilyttää sen ohjeen mukaan lakata, koska paketin kyljessä annetaan työskentelyajaksi 10 minuuttia, ja sillä meni reilusti yli sen. Pelkästään jo off gas ajat oli sen 10min.Pitääkö siis ruisku puhdistaa välissä? Mikäli näin on, niin minun paketti lentää suoraan roskiin.
Huntuja pitää olla useampi ja toistoja seuraavana päivänä ja sitten kolmantena päivänä vasta märäksi. Kikkailuahan se on ja varovainen saa olla.
Ainakin automalleissa dekaalien päälle lakkaus on mielestäni niin ja näin, koska siirtokuvista jää aina reunus. Olisi parempi maalata kaikki kuvat, mutta eipä onnistu ihan jokainen koukero joten sitten on käytettävä dekaaleja.

Laimennan 2k-lakan kummankin komponentin erikseen 1:1, sitten yhdistän ne ja lisään ohenninta noin puolet seoksen tilavuudesta, kevyt ravistelu ja ruiskuun. Pintalakkauksessa menee 10 min tai varttitunti, sitten heti ylimääräinen lakka pois säiliöstä ja asetonia säiliöön ja suihkin sen jäteastiaan. Pesun toistan 2 kertaa. Tiivisteet huutaa hoosiannaa, vaan niitä saa lisää. Menettelyt toimivat minulla, joskin lakkapintojen tasaisuudessa on vielä paljon harjoittelemista. Ei o vielä lakka jämähtänyt ruiskuun. Sekin päivä tietty joskus tulee eteen…
Siirtokuvien reunus lähtee hiomalla ja kiillottamalla, taikka sitten hiomisen jälkeen vielä kerros lakkaa. Mulla ei ole (vielä) kertaakaan kuvat sulaneet, vaikka samalla istumisella vedän hunnun ja kaksi täyttä kerrosta, kymmenkunta minuuttia haihdutusta välissä.

Ei kait noi ruiskuun jämähdä, jos ei seuraavaan päivään jätä putsaamista ;-) Toi Trotonkin, vaikka on pinnassa pölykuiva jo kymmenessä minuutissa, niin tuon puolen tunnin lakkausrupeaman on ihan juoksevaa. Ilmoitettu "potlife" on seitsemän tuntia, "ylimääräinen lakka on vielä seuraavana aamuna kimmoisaa sekoitusastiassa.