Pienoismallit.net

Lakat ruiskumaalaukseen

Moro, mitä lakkoja käytätte/suosittelisitte ruiskulla levitettäväksi Tamiyan akryylien päälle? Kiiltävä ja matta. Ja millä/miten ohennus.
Pasi K. kirjoitti:
Moro, mitä lakkoja käytätte/suosittelisitte ruiskulla levitettäväksi Tamiyan akryylien päälle? Kiiltävä ja matta. Ja millä/miten ohennus.
Hei! Itse käytän Tamiyan lakkoja ohennettuna Gunzen Leveling Thinnerillä. Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia tämän yhdistelmän kanssa. Ohennan lakan 50/50 suhteella. Jos haluat saada todella kiiltävän pinnan niin lopuksi suihkuta pelkää ohennetta vielä märän lakan päälle.

-Juuso
Tamiyan tai Mr Hobbyn lakat, ohennus valmistajan omilla ohenteilla tai Isopropanolilla, ohennus n.50/50, hyvä vaihtoehto myös Migin ja AK:n lakat joita ei tarvitse ohentaa lainkaan ruiskua varten. Molempia käytän, toimivat hyvin, ainut on Tamiyan x-22 clear gloss jota en käytä, en tiedä oliko mulla joku valmistusviallinen purkki kun ei parissa päivässä tahtonut kuivua. AK:n Gauzy shine enhanceria käytän jos tarvitsen kiiltävän pinnan, toimii hyvin suoraan pullosta on hajuton ja nopea kuivumisaika myös. Migin Lucky lakat on myös hajuttomia ja kuivuvat nopeasti.
Matti M kirjoitti:
ainut on Tamiyan x-22 clear gloss jota en käytä, en tiedä oliko mulla joku valmistusviallinen purkki kun ei parissa päivässä tahtonut kuivua.
Nope. Tamiyan x-22 sulaa sormien lämmöstä vielä puolen vuoden kuivumisen jälkeen, jopa pumpulihanskojen läpi. Ei jatkoon!
Tamiyan ja Mr.Hobbyn / Gunzen lakat Mr. Levelling Thinnerillä ohennettuna on ollut paras yhdistelmä täällä päässä myös. Lisäksi kiiltävistä lakoista Alcladin Aqua Gloss suoraan pullosta on toiminut ihan ok.
Kiitos vastauksista. Mites tuo Tamiyan Flat Clear XF-86, oliko siitä joskus juttua, että ei toimisi lakkana vaan pikemminkin X-maalien himmentämiseen?
Pasi K. kirjoitti:
Mites tuo Tamiyan Flat Clear XF-86, oliko siitä joskus juttua, että ei toimisi lakkana vaan pikemminkin X-maalien himmentämiseen?
Mä käytän sitä ihan mattalakkana. Ei tule kuitenkaan ihan täysin mattapinta, mutta mielestäni aika luonnollinen esimerkiksi lekomalleissa. Jos aivan "kuollutta" pintaa haluaa, niin siihen suosittelen AK:n Ultra Matte Varnishia (akryyli). Se toimii hyvin myös pensselillä esimerkiksi pikaliima- ym. läikkien peittämiseen.
Pasi K. kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Mites tuo Tamiyan Flat Clear XF-86, oliko siitä joskus juttua, että ei toimisi lakkana vaan pikemminkin X-maalien himmentämiseen?
Eikös toi XF-86 ole ihan lakka? X-21 Flat Base on toi ihmeaine jolla noita kiiltäviä saa himmennettyä.
Samoja murheita Tamiyan x-22:n kanssa, ei tahdo kovettua millään… Mitä akryylilakkaa arvon kokeneemman mallarit suosittelisitte x-22:n tilalle siirtokuvien alle & päälle?

Liuotinlakkoihin en haluaisi sekaantua, vaikka ihan hyvän maalauskaapin omistankin…
Jarkko Kauppi kirjoitti:
Samoja murheita Tamiyan x-22:n kanssa, ei tahdo kovettua millään… Mitä akryylilakkaa arvon kokeneemman mallarit suosittelisitte x-22:n tilalle siirtokuvien alle & päälle?

Liuotinlakkoihin en haluaisi sekaantua, vaikka ihan hyvän maalauskaapin omistankin…
Kuten yllä on todettu, niin X-22: kuivumisen suhteen on ongelmia. Kolme vuotta sitten lakattu pinta on edelleen pehmeä siten, että sormista jää jälki jos pitää kädessä muutaman minuutin ja jos käsi vähänkin hikoaa.

Mr. Paint Clear Gloss 2K-lakan voi vetää Tamiyan akryylin päälle jos on varovainen eli huntu kerrallaan. Ohennus Mr. Painting ohenteella joka on liuotinta. Mieluummin suosittelen Tamiyan LP-sarjaa, joka ei ole yhtä herkkä kuin X:t. Tämä siis vain minun mielipide ja oman työskentelytapani "tulos", jossa ruiskumaalauksessa ohenninta aina vähintään 70 % Tamiyan ja Mr. Pantin maaleilla/lakoilla.

Kannattaa kokeilla johonkin jämämalliin ennenkuin pilaa varsinaisen rakentelukohteen ruiskumaalausta harjoitellessaan.