Pienoismallit.net

USN Corogard sävyistä

Tervehdys,

mulla on tässä työn alle tulossa F-4B, vuoden 1962 kohdalla, ja siinä kohtaa noissa oli saletit corogard raidat etureunoissa. Tarttis arpoa nyt hyvä sävy corogard paikkoihin. Kyse on siis alkupään melkolailla tehdasuudesta koneesta, joten hopea näkyy referenssikuvissa hyvin.

Eli, onko joku ehtinyt tota sävyasiaa kattella? Jos, niin paljonko olette taittaneet alumiinia/hopeaa harmaalla? Mitä sävyjä ja paljonko?
Mulla on tässä pohjana Hasegawan 07210 F-4B/N kitti, jonka ohjeissa on vaan F-4N version "post-72" kaaviot ja Milspec siirtokuvat on myöhemmille kaavioille. Eli toi CG asia jää näillä ohjeilla hämärän peittoon.

Referenssejä:
tässä hyvä otos 1962 vuodelta, CG raidat näkyy hyvin kun zoomaa sisään.

Ja tässä se mitä tästä yksilöstä pitäis tulla:
www.thisdayinaviation.com…/tag/world-record-for-time-to-climb-to-a-height-of-25000-meters/

Edit: lisätty referenssikuva inlineksi 'yleisön pyynnöstä'… Vrt. ao. OT.
Viimeksi muokattu 9.6.2020 21:54
Corogard oli suojapinnoite, jossa epoksilakkaan sekoitettiin alumiinijauhetta ja tästä syntyi kova, kulumiselta suojaava pinta. Sävy saattoi vaihdella paljonkin - alussa pinta oli hyvinkin kirkas mutta muuttui nopeasti eri harmaan sävyiksi ja saattoi vaihdella vaaleasta melko tummaankin harmaaseen.

Tailhook topics-sivulla on hyvä artikkeli Corogardista.
tailspintopics.blogspot.com/2012/01/corogard.html
Vesan linkki kertoi sen mitä itsekin arvelin: uutena hyvinkin kiiltävä, ajan myötä kiilto himmentyi ja sävy tummui. Noihin alkusarjan koneisiin jotka eivät juuri ole käyttöä nähneet voisin kuvitella itse käyttäväni vaikkapa Vallejon alumiinia.
Tavanomaiset Phantom-epäillyt löysivät paikalle :) erinomaista!

Kiitos kommenteista. Toi selvennys ja Tailhookin linkki on hyvä lisäys niin tästä saattaa olla myöhemmin iloa muillekin.

Mitä tohon sävyasiaan tulee, niin tähän kannattanee ottaa tavanomaiset lääkkeet -> kokeile.

Koska noi CG raidat tulee etureunoihin, joka vastaavasti muuttaa sävyn olemusta verrattuna normi kertakäyttölusikka-protoiluun, saattaisi olla fiksua maskailla sävyjä etureunaksi taivutettuun evergreenin muoviin. Enpä ole kokeillut ennen taivuttaa sitä kuumailmapuhaltimella, mutta tässä saattaisi olla just hyvä paikka.

Mulla on tohon hankittuna MRP-098 Light Gull Grey joka mainostaa olevansa FS36440, eli pitäisi olla just oikea pre-1972 mattasävy. Sillä jos tekis pohjat ja suhais sitten siihen pitkään reunaan CG variaatioita. Sitten valitsee sen "mikä on kiva", ja ollaan heittämällä eksaktin mallauksen puolella :)

Otan kuvat noista kun saan noi protoiltua. Mulla on sotkettavaksi AK extreme sävyjä, MRP:itä, Hobbyn tinnermaaleja, Tamiyan normisettiä ja jokunen AKAN:i. Ja joo, yritän pitää mopon tiellä…
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Kurkkasin kuvan. Meinasi pokka pettää. tehtävänä onkin nyt seuraava: "bongaa lusmu"

Vihje, kannattaa katsella kuvan yläosia.
PetriJC kirjoitti:
Sitten valitsee sen "mikä on kiva", ja ollaan heittämällä eksaktin mallauksen puolella :)
Poikkitieteellinen "sammaan mehtään" -menetelmä toimii yllättävänkin usein.:)
Moi PetriJC,

Phantomien kanssa sutanneena neuvoisin valitsemaan sopivan, puhtaan, alumiinivärin. Itse maalailen Humbrollin emaleilla ja sekoitin Tamiyan 1/32 skaalan Phantomia varten HU 191 ja Testorsin "Aluminium Plateä". Pointti on, että kyseessä on alumiinin värinen maali; se ei esimerkiksi "ruskistu" kuumuudessa, kuten paljas metallipinta. Vuoden -62 Phantomissa myös sisäripustimien johtoreunat ja lisäpolttoainesäiliöiden kärjet olivat alumiinin värisellä Corogardilla maalattuja. Lisäsäiliöiden kärjet saivat tukialuksella usein laivueen värin kärkikappaleisiinsa.

Phantomissa on myös Light Gull Grey -sävyistä Corogardia. Siiven kävelyalueet on maalattu tällä maalilla. Myöhemmin (n. 1969) vaaleanharmaalla Corogardilla maalattiin myös ilmanottokanavien ja ramppien yläpinnat. Teknisen ohjeen mukaan kävelyalue maalattiin ensin mustalla Corogardilla, sitten reunaviiva maskeerattiin piiloon ja päälle tuli kaksi kerrosta vaalean harmaata Corogardia. Monissa malleissa tuo kävelyalue on siirtokuvana, jonka harmaa on tummempaa, kuin Light Gull Grey. Valokuvien perusteella alue on kuitenkin muuta siiven pintaa vaaleampi.

Terveisin,
Antti
Antti Kotiranta kirjoitti:
Phantomissa on myös Light Gull Grey -sävyistä Corogardia. Monissa malleissa tuo kävelyalue on siirtokuvana, jonka harmaa on tummempaa, kuin Light Gull Grey. Valokuvien perusteella alue on kuitenkin muuta siiven pintaa vaaleampi.
Nyt kiinnostaisi tietää, miksi kävelyaluesiirtokuviin valmistajat ovat valinneet tummemman sävyn.
Hyvä kysymys. Kyllähän niitä näkee myös niin, että kävelyalue on aavistuksen tummempi, kuin ympäröivä siiven pinta. Monissa dekaleissa harmaa on aivan liian tumma. Ja puhun nyt 1960 -luvulla maalatuista koneista.
Antti Kotiranta kirjoitti:
Ja puhun nyt 1960 -luvulla maalatuista koneista.
Nimenomaan. Kuvissa, joissa ei erotu kuin kävelyalueen musta reunus, olen arvellutkin käytössä olleen erivärisen maalin.