Pienoismallit.net

Lakat automalleille

Tamiyan X-22 kirkaslakkaa paljon käyttäneenä ja sen ominaisuuksiin (= epätäydellinen kovettuminen) kyllästyneenä kyselen tässä vaihtoehtoja pintalakalle.
Tamiyan LP-sarja on parempi kuin X-sarja, joskin varmaan joku muu lakka voisi ehkä olla sitä parempaa?
Pintalakkuas tehdään ruiskulla ja liuotinpohjainen ohentaminen ei ole ongelma.
Jos vielä jaksaa kovetteen sotkea lakan sekaan niin silloin ihan autopuolen 2k-lakat ovat liki lyömättömiä. Mipan tuotteissa hintalaatusuhde mielestäni kohdallaan, mutta näissä hommissa menekki on niin pientä että spiesheckerilläkään ei konkurssia tule.

Itselläni on myös nopeampaa lakkaa, minkä pitäisi kuivua tunnissa valmiiksi, mutta en ole sitä enemmälti käyttänyt. Johonkin käytin mutta en muista miten siinä kävi. Harvemmin kuitenkaan niin kiire ettei joutaisi normaaleja kuivumisaikoja odottelemaan.
Mä olen nyt muutaman lakkauksen vetänyt Trotonilla.

Menee tuolla ohjeen mukaisella ohennuksella (max 10%) 0.5 suuttimessa nätisti läpi. Kaksi märkää kerrosta riittää, siirtokuvat ei ole (toistaiseksi) tuhoutuneet, valumaan en ole saanut ja kuivuu melkoisen nopeasti. Alla on kestänyt Ultimaten, Vallejon ja nyt MRP:n maalit. Sekä tietysti Zero ja muut automaalit.
Edellä mainitut tietääkseni sopivat ihan yhtä hyvin kuin muutkin, tosin itselläni ei ole omakohtaista kokemusta. Mutta jos kerran käytät ruiskua eivätkä liuottimet ole ongelma, itse voin suositella Zero paintsin diamond tai gloss -finish lakkoja. Suoraan ruiskusta valmista pintaa ilman kiillottamisen tarvetta, toki hintaa voi olla hiukan enemmän kuin Markon tai Tervon vaihtoehdoilla. Tosin Zero taas on tarkoitettu pienoismalleille, joten voi olla anteeksiantavampi muille kuin pelkille muovirakennussarjoille.
Markus Salminen kirjoitti:
Tosin Zero taas on tarkoitettu pienoismalleille, joten voi olla anteeksiantavampi muille kuin pelkille muovirakennussarjoille.
Zero on Lehclerin VHS-lakkaa, mikään ei puolusta hintaa (postikuluineen) Briteistä! Ja autolakkana ei yhtään anteeksiantavampaa kun nämä muutkaan.
Lainaus:
Zero on Lehclerin VHS-lakkaa, mikään ei puolusta hintaa (postikuluineen) Briteistä! Ja autolakkana ei yhtään anteeksiantavampaa kun nämä muutkaan.
Jompikumpiko näistä: MC404 Macrofan Avantage UHS Clearcoat vai ACRIFAN 1K CLEAR LACQUER?
Mikko MM Mäkelä kirjoitti:
Lainaus:
Jompikumpiko näistä: MC404 Macrofan Avantage UHS Clearcoat vai ACRIFAN 1K CLEAR LACQUER?
Toi MC404 on 2k -lakkaa, kuten Zero, ja nimestä voisi määtellä sen olevan Ultra High Shine. Toi Acrifan on periaatteessa 1K-lakka, käyttäytymisestä päätellen ihan samaa, kuin se Zeron (aikoinaan?) myymä 1K -lakka. Mulla sitä melkein litran purkki, en ole oikein päässyt kaveriksi (kuten en myöskään sen Zeron 1K-lakan kanssa), ei tahdo tasaista pintaa saada oiken mitenkään, paitsi suoralla koepalalla vedettynä, ohentamattomana syntyy sisäkulmiin valkoista "pölyä", sitä enemmän mitä useamman kerroksen vedät, sulaa kiinni lakkaan eikä tahdo kadota edes kiillottamalla. Ohjeiden mukaan tuon kulutuskestävyyttä voi parantaa niiden akryylikovetteella (eli on jotain 1K:n ja 2K:n välistä), en ole testannut, oikeneeko paremmin.

Toi Zeron Diamond on kohtuu helppokäyttöinen, ja hienoa pintaa sillä saa. Hinta ja tuon kovetteen self-life on kuitenkin kohtuuton. Tolla Trotonilla ei ihan samaan "wet-look" -pintaan pääse (on vain High Shine), tosin kun malleista kromitkin poistan, niin lieneekö tuolla väliä?

Myös Mipan kovete jämähtää purkkiin liian nopeasti, tilanne ehkä paranisi, kun jostain saisi noita Zeron lasipulloja korkkeineen, ei olisi tarvis ilmastoida sitä kovetepurkkia kuin täyttöjen ajan. Tosin ei ole auttanut Zeron kanssa, mulla varmaan kolme kovaa kovetepulloa :(