Pienoismallit.net

Aloittelija ja Seeadler

Moi laivojen rakentajat. Minulle kulkeutui vuosia sitten tuollainen aloitettu Billing Boatsin Seeadler projekti ja laitoin sen odottamaan eläkepäiviä ja aikaa ruveta opettelemaan tätä hienoa harrastusta.
Nyt se aika on tullut ja aika pian selvisi että tuosta setistä puuttuu paketti missä on kaikki helat ynm. muut valmisosat. Näyttäis olevan alkuperäisellä nimellä netissä Seeadler Fittings nr.471 ja noista muutama ilmoitus netistä löytyikin mutta kaikki oli jo myyty! Saattaa olla että paketista puuttuu muutakin ja päätin aloittaa varmemmalla paketilla ja tilasin Billing Boatsin Colin Archer BB606 sarjan kun se näytti olevan merkinnällä "Beginners".
Sain uuden sarjan myyjältä tietää että noita heloitus osia saa myös irtotavarana niin voi laittaa Seeadlerin odottamaan ja samalla kumminkin yritän tuota Fittings 471 boxia vielä metsästää. Ja jos jollain vaan on tietoa mistä tuota voisi löytyä niin vinkatkaa ihmeessä.
Colin Archer tulee varmaan huomena ja sitten alkaakin se ihmettely että mitä työkaluja tarvitaan että pääsee alkuun?
Lehtisaha, pikkuviiloja, askarteluveitsiä, liimoja ja pikkupuristimia löytyy jo vanhastaan mutta ekana tulee mieleen että millä te laitatte ne kylkilautojen naulat kiinni? Ei kai niitä voi vasaralla ruveta paukuttelemaan vai onko siihen olemassa joku pienirekyylinen minivasara? Mitä työkaluja kannattaa noiden edellämainittujen lisäksi hankkia näin aluksi?
Viimeksi muokattu 1.4.2020 23:36
Aloittelijoille ohjeita ihan suomeksi löytyy: www.sulara.fi/artikkelit.htm

T:Ville H
Kannattaa katsoa myös tämän sivuston gallerian rakennusblogit/vesialukset. Sieltä löytyy paljon ideoita ja ohjeita kuvineen.
Mitä vähemmän nauloja laudoitukseen aina parempi.
Mulle tuli varmaan ekan projektin mukana rasia ihan pieniä nauloja. Muutaman olen joutunut käyttämään kun tätä Mary Ann-purkkia hiljalleen pykäilen, ihan pienellä vasaralla niitä naputtelen.

Erikeeperiä ja puristimia enimmäkseen mutta kyllä pari kolme naulaa joutuu kylkilautaan pistämään.
Nää vanhat puulaivasarjat on niin kiehtovia! Voi kun olisi aikaa enemmän niin haluaisin kanssa rakentaa tuollaisen. Noissa on haastetta ja saa rakentaa itse enemmän.

Ekaan paattiin käytin nauloja, ja tokaankin. Sittemmin totesin ne naulat turhiksi ja huonoksi jutuksi. Sittemmin oon käyttänyt vain liimaa ja erilaisia puristimia.