Pienoismallit.net

Sculptamold massa

Onko kokemuksia otsikon mukaisesta tuotteesta? Youtube-videoissa käyttävät usein tätä sculptamoldia maaston muotoiluun dioraamoissa. Kyseessä ilmeisesti jonkinlainen paperimassan kaltainen aine, joka sisältää kipsiä. Vaikuttaa erittäin käypäiseltä aineelta, mutta tätäpä ei myydäkään ilmeisesti Suomessa. Tietääkö kukaan myykö joku kotimainen putiikki jotain vastaavaa massaa? Tai onko joku kenties tilannut tätä nimenomaista Sculptamoldia ulkomailta, ja jos, niin mistä?
Itse olen käyttänyt dioraamoissa Timpuri LF hienotasoitetta. Dioraaman pohjan olen ensin tehnyt saumavaahdolla, styroxilla tai foamilla. Sitten päällystänyt dioraaman ko. Hienotasoitteella. Tasoitteen kuivuttua on helppo hioa, maalata, lisätä ruohosirotetta jne. Timpuri LF hienotasoitetta olen hakenut Motonetista josta löytyy eri pakkauskokoja. 1 litran purnukka on hyvin riittänyt yhteen dioraamaan.

m.motonet.fi/fi/tuote/7500421/Timpuri-LF-Filler-Hienotasoite-1-l
Tuo tasoite on hyvä pienemmissä dioraamoissa, joissa hiontapöly ei koidu ongelmaksi. Nyt on kyseessä pienoisrautatie, pinta-alaltaan n. 5 neliömetriä. Olen pitkään pohtinut tähän ratkaisua, ja tuon Sculptamoldin kaltainen aine olisi aivan omiaan tähän hommaan.
Styrofoami ei oikein yksinään sovellu, koska sillä on älyttömän vaikeaa tehdä pitkiä, loivia korkeuseroja maastoon. Meinasinkin käyttää styrofoamia karkeana pohjana, ja sitten sillä massalla muotoilla pinnanmuodot.
Eikös tuossa massassa ole videon mukaan vain paperimassaa ja kipsiä?
youtu.be/x5aL6PgUzt4

www.sinelli.fi/paperimassajauhe-1000g
www.sinelli.fi/cera-mix-standard-kipsijauhe-vaaleanharmaa-25kg
Toimisikohan jättikokoisissa rautateissä paperimassan tilalla ekopuhallusvilla?
www.ekovilla.com/tuotteet/puhallusvilla/ominaisuudet/
Viimeksi muokattu 15.3.2020 09:26
Tuolla kaverilla upeita videoita: Luke Towan

Ja tässä kotimaista foami tekoa: Linkki
Kannattaa olla varovainen muotoillessaan eristelevyjä, työkaveri oppi töissä että viiltohanskoista huolimatta makitan akkuketjusahan terä tuntuu hiukan ikävältä kämmenessä.
Maailmalla suosittu tapa on tehdä rautatiemaasto kehyksenä tikuista tai metalliverkosta . Ja sitten pinnoittaa liimatulla kartongilla tai kipsikankaalla.
Pienten harjoitusmielessä tehtyjen kokeilujen perusteella vaikuttaa huomattavasti miellyttävämmältä ja taloudellisemmalta tavalta kuin styrox ja pakkelimassa.
Tuossa on Nochin Terraform-järjestelmän opastuvideo
youtu.be/CGXN-KHR8io?t=1896

Ja Märklin of Sweden on hyvin hyödyllinen seurattava
www.youtube.com/channel/UCPeZXHh52SuCYjnDtHgl9sA