Pienoismallit.net

Revell-neulaliiman tukkeutuminen

Tämä keskustelu on lukittu.

Myös saman kokoluokan siima on pelittänyt hyvin…
Neulan mennessä tukkoon. Irroittaa, kääntää neula ja asettaa takaisin purkkiin. Kokeilee juokseeko liima. ?
Tulipahan mieleen, että jälleen Humbrol on ollut Revelliä viisaampi tuotteistuksessa.
Nimittäin, heidän keltaisessa putelissa on "pullon pohja" tasainen, jolloin sen saa "varastoitua" pystyasennossa, neula ylöspäin. Enpä muista milloin viimeksi ois tukkeutunut mokoma…
Olen siis kokonaan vaihtanut merkkiä ja tuntuu, että jopa sisältökin on parempaa ;p
Melko pystyssä se revellin neulakin on. Humbrolin liimaan olen kyllä paljon tyytyväisempi, mutta sekin kyllä räkii toisinaan.
Revellin liima on ainakin omasta mielestäni parempaa. Humbrolin liima haisee pahemmalle, ei pidä niin hyvin kuin Revel ja on oudon väristä. Ja ne neulat pysyy auki kun laittaa ohutta rautalankaa neulan sisään, taittaa yli jäävään osan ettei lanka jää neulaan ja lopuksi vielä korkki päälle.
jotta Jaakon sanoma näkyisi mahd. monelle, toistan sen vielä itse.
A) liimaneula tukossa
B) irrota neula (laita korkki kiinni->vältät ihanaista tuoksua ja keuhkot tykkää)
C) pitele liimaneulaa hellästi (ettet taivuta/katkaise/väännä) mutta tukevasti jonkin sortin pihdeillä - jos et pidä, sormet palaa=sattuu
D) polta neulaa alapuolelta sytkärillä/tikuilla itse n. 3-10 sek, täysin tukoksesta riippuva
E) tässä vaiheessa huomaat olevasi väärässä, jos ajattelet: "säästän aikaa, neula kiinni purkissa"
F) lämmityksen seurauksena neulan molemmista päistä purkautuu kaasua, leikkiä tai nestettä. Eli jos neula kiinni purkissa, paine kasvaa, jysähtää, palaa, purkki sulaa… Joten irrota se neula, kiitos. Oma neula paloi n. 1-4 sentin kirkkaalla liekillä molemmsta päistä hetken, kun liima kaasuuntui, ja kaasut purkaantuivat putkien päästä. Tämän jälkeen jäljellejäänyt liima valui nopeasti ulos.
G) jäähdytä n. 10 sek. viileän veden alla, neula nääs on kuuma (tosi kuuma, jos hehkuu punaista/oranssia)
Millä ihmeellä te jotka käytätte Rewllin piikkiliimaa saatte piikin pysymään puhtaana? Minulla se aina liimautuu umpeen ja sitten pitää yrittää keksiä millä sen taas tällä kertaa saisi auki. Voisko joku kertoa.
Pidä pullo pystyssa, niin että liima pääsee valumaan takasin pulloon piikistä
Koita laitaa siihen ohut nuppineula putkeen ,ja tietysti pystyyn.
Itsellâni on yli 10 V vanha pullo ja vielä toimii.
Aikoinaan tuli tuota käytettyä ja itse puhdistin sen pitämällä neulasta pihdeillä kiinni ja lämmittämällä sitä sytkällä. Näin kuivunut liima palaa pois. Toki pitää olla varovainen, neula kuumenee nopeasti punahehkuiseksi. Ja neula tietty ensin pullosta irti.